19 Kas 2013

Futbolda "Temel Altyapı Eğitimi" nedir? Kısa Bir Giriş


Futbolda altyapı eğitimi çocuğun "top ile ayak" ilişkilerinde anlamlı bir gelişimin başladığı yaş düzeyi 8'li yaşlarda başlaması gereken, genel olarak motor gelişimin doruğu olan, her türlü spor ile ilgili beceriyi gerçekleştirebilme yaşı olan 15-16'lı yaşlara değin sürmesi gereken uzun erimli gelişim dönemlerini kapsar.

Bu ifade, çocukların "futbol temel eğitimine" başlama yaşı olması gereken 8'li yaşlara değin herhangi bir etkinliğin içinde olmamaları anlamında bir ifade değildir.

Bu yaşlara değin çocukların okulöncesi ve hazırlık sınıfı çocukları olduğunu ve gözlemlendiği ve de bilindiği üzere bu yaşlara değin çocukların özelleşmiş hareket becerileri dediğimiz vücutlarını kontrol etmede, genel ve lokal olarak bedenlerini amaçlı olarak kullanabilmede eksiklerinin olduğunu biliyoruz. İşte bu nedenledir ki, çocukların 8'li yaşlara ulaşıncaya kadar özellikle 3-7 yaşlarda informal dediğimiz daha özgür ve bağımsız şekillerde davranabilecekleri, oyun parkları gibi alanlarda yoğun hareket eğitimine tabi tutulmaları gerektiğini de bilmemiz gerekir. Bu etkinlikler arasında geleneksel oyunlar, koşu oyunları, zeka oyunları, oyuncaklar ile oyunlar, bisiklete binme, yüzme gibi faaliyet alanları önemli yer tutmalıdır.  

Bu nedenle bazı 7 yaş çocukları istisna olmak koşulu ile genel olarak futbol altyapı eğitimine başlama yaşı ideal olarak 8'li yaşlardır. Bu yaşlar çocukların sadece motor gelişimlerine yönelik bir yaklaşım değil, onların anlama, dinleme, algılama, düşünmelerini ilgilendiren "bilişsel" gelişimleri açısından da doğru bir yaklaşımdır.


Spor branşlarına ilişkin özellikle takım sporlarına yönelik olarak altyapı eğitimi 8-15 yaşları arasındaki süreci kapsaması gerektiği üzerinde netleşmekte fayda vardır. 16-18'li yaşların ise daha farklı bir eğitim içeriği ve kapsamından oluşan performansa dönük altyapı eğitimi sürecini içermesi gerektiği açıktır.  

Futbol Altyapı Eğitiminin yaş gruplarının gelişim özelliklerinin dikkate alınarak bölümlendirilmesi, altyapı eğitiminin başarılı olması için bir önkoşuldur. 

Bu yaş gruplamaları gelişim özellikleri ve çocukların bilişsel ve psikomotor çıktıları dikkate alınarak yapıldığında; aşağıdaki şekilde bir gruplama ortaya çıkmaktadır.

1. 8-9 yaş;           FUTBOLDA TEMEL ALTYAPI EĞİTİMİ DÖNEMİ 1.EVRE
    10-11(12)yaş; FUTBOLDA TEMEL ALTYAPI EĞİTİMİ DÖNEMİ 2.EVRE 

2. (12)13-14 yaş; FUTBOLDA GELİŞİM ALTYAPI EĞİTİMİ DÖNEMİ 1.EVRE 
     15-16 yaş;       FUTBOLDA GELİŞİM ALTYAPI EĞİTİMİ DÖNEMİ 2. EVRE 

3. 17-18 yaş;        FUTBOLDA PERFORMANS ALTYAPI EĞİTİMİ DÖNEMİ, 
                             HAZIR OLUŞ EVRESİ

Görüleceği üzere "Futbolda Temel Altyapı Eğitimi", Futbolda Altyapı Eğitiminin başlangıç süreçlerini içine alması gereken dönemleri ve evreleri kapsamaktadır. 

Söz konusu "futbolda temel altyapı eğitimi" dönem ve evreleri 4-5 yıllık kendi içinde iki bölümden oluşan eğitim sürecini kapsamaktadır.

Bu eğitim sürecinin biricik eğitim amacı, çocuklardaki hareket becerilerinin futbola dönük hareket becerilerine dönüştürülmesinin sağlanmasıdır. 

Bu 5 yıllık eğitim dönemlerinin "öğretim programı içeriği"nin genel çerçevesi ise tamamen "algısal motor gelişim özellikler" olarak tanımlanan kinestetik ayrımlama, mekan oryantasyonu, denge yetisi, karmaşık tepki yetisi, ritm yetisi gibi özellikleri geliştirme ve bu özellikleri futbol ile ilişkilendirmeden oluşmalıdır.











Hiç yorum yok:

OYUN ALANLARININ YAPISI VE UYARAN İLİŞKİSİ

Oyun alanlarındaki, kazaya sebep olma olasılığı olan nesnelerin kaldırılmasına yönelik eğilim, diğer bir açıdan bakıldığında çocukların sab...