Gözlem yapmak; çocukların davranışlarını anlamak, öğrenme süreci ve gelişimleri hakkında doğrudan bilgi edinmek için kullanılabilecek ölçme değerlendirme araçlarından birisidir. Her çocuğun kulüp içinde ve saha içinde eğitim faaliyetleri süresince ve serbest zamanlarda gözlemlenmesi ve gözlem kayıtlarının tutulması önemlidir. Çocuklar kendilerini yetişkinler kadar rahat ifade edemediklerinden, onları günlük aktiviteleri içerisinde gözlemlemek çocuk hakkında bilgi toplamak adına gerekli verileri sağlar.
Gözlemler çocukların doğal ortamında, etkinlikler anında ya da oynadıkları oyunu bölmeden ve gözlem yapıldığından haberleri olmadan yapılmalıdır. Gözlemlerin belli bir amaca yönelik yapılıyor olması yani gözlemi yapan kişinin neye dikkat etmesi gerektiğini önceden bilmesi çok önemli ve gereklidir.
Belirli bir çocuğun ya da grubun davranışlarının gözlemlenmesinin birkaç değişik yolu olabilir. Bunlar;
Anekdot Kayıtları
Çocuğun davranışlarının yazılı olarak tanımlanmasıdır. Bu kayıtlar ne yaşandığını, ne zaman ve nerede yaşandığını objektif olarak anlatmaya yarar. İsterse antrenör kendi yorumlarını/değerlendirmelerini ve notlarını kayıtların altına ekleyebilir.
Anekdot Kayıt Formu
Çocuğun Adı-Soyadı: Barış Saka
Tarih: 15.08. 2015
Gözlenen Durum: Barış bazı oyunlarda istekli davranmadığı gibi, oyuna katılmaktan olabildiğince kaçınıyor. Yine bu gün öğleden sonra gerçekleştirilen etkinliklerde hasta olduğunu söyleyerek izin almak istedi. Nedenini sorduğumda karnım ağrıyor dedi.
Gözlenen Mekân: Oyun Alanı
Kayıt Tutan Antrenör: Hilmi Bayer
Yorumlar/Değerlendirme: Barış dikkate değer bir şekilde her zaman değil ama bazı zamanlar bu davranışları sergiliyor. Muhtemelen bu davranışı etkinliklerin çeşidiyle ve içeriği ile ilgili olabilir. Çünkü aynı gün kısa bir süre önce gerçekleştirilen etkinliğe katıldı. Birkaç gözlemden sonra Barışın nesne kullanılan etkinliklere karşı olumsuz davrandığı ile ilgili düşüncemi netleştirmiş olacağım.
Örnek Tanımlama
Çocuğun futbol altyapı eğitim etkinliklerinde yaptıkları ve yapabildikleri ayrıntılı olarak kaydedilmesidir.
Olay-Örneklem
Bir davranışın nedenlerini ve sonuçlarını ortaya çıkarmak için kullanılır. Bu sosyal ve duygusal davranışlar olabileceği gibi algısal motor, biyomotor ve teknik beceri davranışları ile de ilgili olabilir.
Olay Örneklem Örneği
Çocuk Adı: Ahmet Sezer
Yaşı: 9
Gün ve saat: 12/08/2015 - 10:30-11:30
Gözlemi Yapan Kişi: Mustafa Mutlu
Gözlem Yapılan Gelişim Alanı: Sosyal-Duygusal
Zaman Davranış Öncesi Davranış Anı Davranış Sonrası
10.40 Ahmet sıklıkla diğerlerinden liderlik özelliği dışında baskın davranışlar sergiliyor.
Ahmet etkinlik anlarında sıklıkla bencil davranışlar sergiliyor. Topun kendisine verilmesi için sürekli bağırıyor.
İstediğini yapmayan çocuklara taciz edici davranıyor.
Değerlendirme: Ahmet Sezer bencillik ve yüksek ego sorunu. Yapılması gereken: Ahmet’in diğer çocuklardan ayrıcalıklı olmadığının ona hissettirilmesi yerinde olacaktır. Ancak liderlik ile ilgili özelliklerinin ise öne çıkarılması için uygun roller ve görevler düşünülmelidir.
Zaman-Örneklem
Bir davranışın belirli bir zaman dilimi içerisindeki sıklığını gözlemlemek amacıyla kullanılır. Gözlemi yapacak olan kişi gözlemine başlamadan önce hangi davranışı hangi zaman diliminde ve nasıl gözlemleyeceğine karar vermelidir. Belirlenen zaman dilimi içerisinde gözlemi yapılacak davranış dışındaki davranışlar dikkate alınmaz.
Zaman örneklemi genelde eğitim ortamında uygun olmayan davranışlar gösteren çocukların davranışlarının nedenini anlamak amacıyla kullanılır. Zaman örneklemlerini aldıktan sonra antrenör çocukta istenmeyen davranışı değiştirmek adına yapabileceklerini planlar.
Zaman Örneklem Örneği
Çocuk Adı: Onat Kutlar
Yaşı: 10
Gün ve saat: 13/08/2015 09:45-10:00
Gözlemi Yapan Kişi: Ahmet Atakan
Gözlemi Yapılan Davranış: Eğitim etkinliklerinde etkinlikleri tam olarak yapmama, yapmaktan kaçınma, yapmak istememe.
Olay Zaman Notlar
Onat etkinlik başlarken kendini gizlemeye çalışıyor 09:45
Etkinliğin sonuna doğru en az tekrar yapmış olarak etkinliği sonlandırıyor. 09.55
Değerlendirme: Onat etkinliklere katılım için teşvik ve sevecen yaklaşımlara ihtiyaç duyabilir. Özellikle akranları tarafından eleştirilme ya da alay edilme endişesi duyuyor olabilir. Bu konuda önlem alınmalı.
Her yöntem bir diğerinden önemli ölçüde farklı olmasa da, farklı bilgilere ulaşmamızı sağlamaları açısından önemlidir. Tüm anlamlı olabilecek gözlemler, objektif bilgiler içermelidir. Objektif bilgi, görülebilir, koklanabilir, hissedilebilir, duyulabilir ve dokununabilir olmalıdır. Durumu izleyen herkesin, durumu tanımlarken anlaşmaya varabileceği bilgi objektiftir.
Olay Kayıtları
Kayıt tutmak, antrenörlerin çocukların eylem ve davranışlarının kısa tanımlamalarını yazdıkları en yaygın, aynı zamanda en basit gözlem yöntemidir. Burada antrenör için en önemli araç küçük bir not defteri ve kalemdir. Antrenör bu deftere uzun uzun olayı kaydetmez. Bazı anahtar sözcükleri not alır. Daha sonra daha fazla zamanı olduğunda, davranışın ya da durumun daha ayrıntılı bir tanımlamasını yazar.
Bu kayıtlar genellikle, birkaç paragraftan oluşur. Gözlemin yapılacağı önceden belirlenmiş bir zaman ya da yer yoktur. Antrenör gerçekleşen olayın bir parçası olabilir ya da olmayabilir. Olaylar bir ya da birkaç çocuk hakkında da olabilir.
Futbolda/Sporda Altyapı Eğitimi demek, futbola ilişkin nelerin, nasıl ve asıl olarak "ne zaman" öğretileceği ve öğrenileceği ile ilgili süreç demektir. "Futbol/Spor altyapı eğitim pedagojisi" demek; Çocukların gelişim sürecindeki "kritik dönemleri" ve durumları dikkate alarak öğretimi sürdürebilmek demektir. Not: Burada yer alan yazılardan isim ve kaynak gösterilerek alıntı yapılabilir. Aksi hırsızlığa girer. Alıntılar hukuken de kaynakça gösterilerek yapılır. (İsmail Topkaya)
Kaydol:
Kayıt Yorumları (Atom)
OYUN ALANLARININ YAPISI VE UYARAN İLİŞKİSİ
Oyun alanlarındaki, kazaya sebep olma olasılığı olan nesnelerin kaldırılmasına yönelik eğilim, diğer bir açıdan bakıldığında çocukların sab...
-
1 AÇIK BECERİ-KAPALI BECERİ KONUSU ve ÖNEMİ Açık beceride çevresel şartlar değişkendir. Yani futbol oyunu içinde bir pozisyonda yapılab...
-
(Aslında "reaksiyon süresi" ve "refleks süresi" ifadeleri daha doğru ve açıklaycıdır) Reaksiyon müdahale edilebilen, g...
-
Sol el kullanma yasağı veya sol eli kullanmama kültürü ve geleneği haliyle sol ayak kullanmama sonucunu doğurur. Çünkü sol el, sol ayak ile...
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder