1 Ağu 2017

OKULÖNCESİ DÖNEM ÇOCUKLARI VE FUTBOL EĞİTİMİ ÜZERİNE...


Konu çok ama çok önemli...
Çünkü okulöncesi dönem diye tanımladığımız dönem 36-72 aylık çocuklardır. Yani 3 yaşı doldurmuş çocuklar ile 60 ayı doldurmuş çocuklar anlamına gelir.
Son yıllarda küçük yaşlarda "futbol eğitimi" adı altında verilen ilanlar ve eğitim uygulamaları moda oldu.
Oysa 7/8 yaşlarına değin "okulöncesi dönem" diye tanımlanan çocuklarda futbol eğitimi değil, "hareket eğitimi" verilir. Çünkü hareket eğitimi onların doğal gelişimlerine uygun bir hareketi kendi ihtiyacı için yapabilmeleri sonra da iyi yapabilmeleri anlamına gelen eğitimler demektir.
Dahası hareket eğitimi çok yönlü, çok farklı ve çok çeşitli davranışların yapılabilirliğin öne çıkararak asıl olarak onların sinir gelişimi ve sinir kas iletimi üzerinde etkilidir.
Yuvarlanmak, tırmanmak, koşmak, emeklemek, çıkmak, inmek, tutmak,atmak ve tekmelemek gibi daha onlarca davranışı içermesi gereken hareket eğitiminin içinde doğal olarak futbola ilişkin yatırım zaten vardır.
Ama sen futbol eğitimi diye sadece ayak ve top ile ilgili hareketlerden oluşan bir kısıtlamaya gider veya neden olursa bu çocuğun çoklu gelişim eğitimi anlamına gelmeyecektir.
"Efendim biz o söylediklerinizin hepsini içeren hareketleri yaş düzeyine uygun etkinlikler ve çocuk oyunları ile yapıyoruz" derseniz o zaman sizin yaptığınız doğrudur ama adı futbol eğitimi değil, "hareket eğitimi"dir..
4 yaş ile 5 yaş, 5 yaş ile 6 yaş arasından çok ciddi gelişim farkları vardır. Her yaş grubu önce kuralsız ama sonrasında ise bir ve en fazla iki kurallı etkinlikleri yapabilirler. Dolayısıyla bu yaşlardaki çocukların bir çok oyunu kurallı oynayamıyor oluşları biliş/düşünme gelişimi yetersizliği ile ilgilidir. O hareketi yapamıyor oluşu ile değil.
Futbol sadece motor gelişim değil, düşünce gelişimi ve ile de ilgili kurallı bir oyundur.
Okul öncesi dönem "işlem öncesi dönemdedir"
Ne demek bu; İşlem yapamaz, kurallı oyun oynayamaz demek.
Hatta iki kurallı bir işi dahi yapamaz demek.
O halde konu gerçekten önemli.
Özetle;
Hareket gelişimini bir nesne ile birleştirerek, ayak ve bacak ile ilişkilendirirseniz bunun adı futbol eğitim değil, futbola yönelik yetilerin yeteneğe dönüştürülmesi eğitim olur.
Yani futbolda hareket gelişim eğitim olur.
Bu kadar basit ve bu kadar net aslında.
Ama yetmez.
Çünkü futbol tek bir hareket yetisinin hareket yeteneğine dönüşmesi eğitimi değildir.
Dengeyi, yer değiştirmeleri de etkinlikler ile vermek durumundayız.
Yine yetmez.
Alan farkındalığı, beden farkındalığı, yön farkındalığı, zaman farkındalığı gibi algı-motor kazanımlara yönelik yetileri işlemek ve geliştirmek mecburiyeti vardır.
Ve bunlar hep okulöncesi ve ilkokul dönemlerinde olması gereken eğitim uygulamalarıdır.
Mesele sinir, kas ve biliş süreçlerini birbiri ile ilintili olgunlaştırmak meselesidir.

Bu konuda bakınız; "hareket eğitimi ve futbol"

OYUN ALANLARININ YAPISI VE UYARAN İLİŞKİSİ

Oyun alanlarındaki, kazaya sebep olma olasılığı olan nesnelerin kaldırılmasına yönelik eğilim, diğer bir açıdan bakıldığında çocukların sab...