(Aslında "reaksiyon süresi" ve "refleks süresi" ifadeleri daha doğru ve açıklaycıdır)
Reaksiyon müdahale edilebilen, geliştirilebilen bir özelliktir.
Refleks müdahale ediebilecek ve geliştirlebilecek bir sportif özellik değildir.
Reaksiyon uyarana karşı istemli olarak en kısa sürede harekete geçmeyi sağlayan tekpkisel süreçtir.
Refleks uyarana karşı istemdışı en kısa sürede hareketi sağlayan tepkisel süreçtir.
Reaksiyon uyaranı algılama, anlamlandırma karar verme ve gerekeni yapmak için harekete geçme anına kadarki süredir. Beyinde gerçekleşen "merkezi işlem" sonucu ortaya çıkar.
Refles ise uyarandan hemen sonra harekte geçmeyi sağlayan anlamlandırma ve karar vermenin yani merkezi işlemin söz konusu olmadığı şekilde hareket geçme sürecidir.
Reaksiyonun reflesden daha uzun olması veya refleksin reaksiyona göre daha kısa olmasının nedeni "merkezi işlem" ile ilgili olmasıdır.
Refleks omurilik ve alt beyinden idare edilen ve yaşamda kalma, hayatı koruma ile ilgili olarak kodlanmış genetik özelliktir. Onun içindir ki harekete geçme uyarandan sonra daha çabuk gerçekleşir.
Reaksiyon süreci uyarandan sonra harekete geçme anı arasındaki süre asla refleks hızına ulaşamaz.
Bizim reaksiyon eğitimi çalışmalarında özen göstermemiz gereken şey; öncelikle uyaranların hangi uyaranlar olması gerektiği ile ilgili olmalıdır.
Futbol görsel uyaran ile (top, rakibin hareketi, takım arkadaşının hareketi) harekete geçme anı arasındaki süreyi olabildiğince kısaltmaya dayalı olmalıdır.
Hareketin başlaması anı reaksiyonun bittiği andır. Sonrası çeviklik ve çabukluk ve sürat ile ilgili özelliklerdir.
Çoğu zaman harektlerin çevikliğine, çabukluğu reaksiyon ile karıştırılmaktadır. Oysa reaksiyon harekete başlama anına kadarki süreç ile ilgilidir.
Dolayısıyla futbol oyunu için reaksiyon bir atlet kadar önemli değildir. Ama futboldaki görsel reaksiyon kısalığı her zaman bir avantaj demektir.
Kalecilerin bazı ani şutları, vuruşları veya yakın mesafeden kaleye yönelen topları ani bir hareketle çıkarmaları bırakınız refleksi, reaksiyon da değildir. Ama reaksiyon ile ilgilidir. Kalecinin ani hareket geçme anına kadar olan süre reaksiyon yaptığı hareket her neyse çeviklik veya çabukluktur.
Futbol altyapı eğitimlerinde tüm yaş gruplarında düdük, ses ve benzeri işitsel uyaranlarlar yerine sürekli görsel reaksiyonların kullanılması, ileride reaksiyon süresini azaltmayı sağlayacağı gibi daha da önemlisi, sahayı ve sahadaki her şeyi görerek algılam ve karar verme ve gereken davranışı sergilemiyi kolaylaştırcaktır.
Futbolda/Sporda Altyapı Eğitimi demek, futbola ilişkin nelerin, nasıl ve asıl olarak "ne zaman" öğretileceği ve öğrenileceği ile ilgili süreç demektir. "Futbol/Spor altyapı eğitim pedagojisi" demek; Çocukların gelişim sürecindeki "kritik dönemleri" ve durumları dikkate alarak öğretimi sürdürebilmek demektir. Not: Burada yer alan yazılardan isim ve kaynak gösterilerek alıntı yapılabilir. Aksi hırsızlığa girer. Alıntılar hukuken de kaynakça gösterilerek yapılır. (İsmail Topkaya)
Kaydol:
Kayıt Yorumları (Atom)
OYUN ALANLARININ YAPISI VE UYARAN İLİŞKİSİ
Oyun alanlarındaki, kazaya sebep olma olasılığı olan nesnelerin kaldırılmasına yönelik eğilim, diğer bir açıdan bakıldığında çocukların sab...
-
1 AÇIK BECERİ-KAPALI BECERİ KONUSU ve ÖNEMİ Açık beceride çevresel şartlar değişkendir. Yani futbol oyunu içinde bir pozisyonda yapılab...
-
(Aslında "reaksiyon süresi" ve "refleks süresi" ifadeleri daha doğru ve açıklaycıdır) Reaksiyon müdahale edilebilen, g...
-
Sol el kullanma yasağı veya sol eli kullanmama kültürü ve geleneği haliyle sol ayak kullanmama sonucunu doğurur. Çünkü sol el, sol ayak ile...
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder