Futbolda/Sporda Altyapı Eğitimi demek, futbola ilişkin nelerin, nasıl ve asıl olarak "ne zaman" öğretileceği ve öğrenileceği ile ilgili süreç demektir. "Futbol/Spor altyapı eğitim pedagojisi" demek; Çocukların gelişim sürecindeki "kritik dönemleri" ve durumları dikkate alarak öğretimi sürdürebilmek demektir. Not: Burada yer alan yazılardan isim ve kaynak gösterilerek alıntı yapılabilir. Aksi hırsızlığa girer. Alıntılar hukuken de kaynakça gösterilerek yapılır. (İsmail Topkaya)
25 Kas 2018
FUTBOLDA NASIL ÖĞRENİLİR?
(PAS YAPARAK PAS DAVRANIŞI ÖĞRENİLMEZ... PAS KULLANILARAK PAS DAVRANIŞI ÖĞRENİLİR)...
Futbolda pas, top sürme, çeşitli aldatmalar, topa çeşitli şekillerde vuruşlar gibi davranışların "temel teknik beceriler" olarak adlandırıldığı herkesin malumudur.
Ama herkesin aynı şekilde düşünmediği şey, futbolda temel teknik becerilerin neler olduğu değil, nasıl öğrenildiğidir.
Futbolda temel teknik beceriler, futbol oyunu karakterinden, içeriğinden, ruhundan ve havasından farklı şekillerde öğretildiğinde, öğrenme futbol ve futbol öğrenimi değil, "söz konusu o davranışı öğrenme" olabilmektedir.
Bir hareket önce yapabilirliğe, sonra rahatça yapabilirliğe ve daha sonra da mükemmel yapabilmeye dönüşebilir.
Ama söz konusu hareket asıl amaç olan "oyun" için mükemmel kullanılabilir öğrenme anlamına gelmemektedir. Eğer gelseydi top mükemmel düzeyde çeşitli gösteriler yapan sirk cambazları mükemmel futbolcular olurlardı.
Pas, top sürme, topa vuruşlar, aldatmalar ile ilgili temel teknik beceri öğrenimi demek daha çok pası kullanma, top sürmeyi kullanma, topa vuruşları kullanma, aldatmayı kullanma temeli üzerine inşa edilmiş eğitim uygulamaları olmalıdır.
Kullanma illa ki üst düzey ve normal koşullarda futbol oyunu demek değildir.
Söz konusu temel teknik beceriyi herhangi bir amaca yönelik kullanmayı gerçekleştirme, gerçekleştirmeye çalışırken problemler ile karşılama, onu çözme, yeni davranışlara yönelme, tekrar farklı şekillerde deneme, farklı boyutlarda yapmaya çalışma ve daha önemlisi futbol oyunu havası, ruhu, psikolojisi ve amacından bağımsız olmadan olması gerekene ulaşma süreçlerinde olması gerektiği gibi öğrenirler.
Parçalar halinde öğrenip onu bütünleştirmek elbette bir öğrenme yoludur.
Ama o parçalar bütünden bağımsız veya bütün ile hiç ilgisi olmayan parçalar olmamalıdır.
Buraya kadar anlatılmaya çalışılan konu, çocuklar direk oyun oynayarak öğrenirler, o halde hep oyun oynatılmalıdır anlamına gelmez.
Çocuklar ve gençler öğrenecekleri her yeni konu veya davranışları işin doğasına, amacına ve içeriğine uygun olarak öğrenirler.
Futbol oyununda iki takım oyuncusu belli bir mesafede ve aynı biçimde asla pas alış verişi yapmazlar. Değişen koşullarda, değişen açı, yön, hız ve mesafelerde pas alış verişi yaparlar.
Çocukların yaşları kaç olursa olsun her çocuğun yaş düzeyine uygun amaca yönelik, oyun karakterinden bağımsız olmayan temel teknik beceri öğrenim uygulamaları üretilebilir ve uygulanabilir.
Sonuç olarak, öğretmenler ve antrenörler belli başlı standart öğretim yolları ve alışkanlıkları ile değil, sürekli kendilerini geliştirerek ve öğrenmeyi merkeze alarak öğretim becerilerini geliştirmeli ve farklılaştırabilmelidirler.
Not: Taktik beceriler de aynı şekilde öğrenilir. Oyun için gereken stratejik davranışlar dediğimiz taktik neden ve niçin yapılacağını yaşayarak görmeden, yaşayarak anlamadan, ne zaman ve nasıl yapılacağını öğrenmek mümkün olamamaktadır.
Yani oyuna dair teknik ve taktik tüm gerekenlerin, oyundan koparılmış ve başkalaştırılmış şekilde amaca yönelik öğrenilmesini sağlamak mümkün değildir.
Kaydol:
Kayıt Yorumları (Atom)
OYUN ALANLARININ YAPISI VE UYARAN İLİŞKİSİ
Oyun alanlarındaki, kazaya sebep olma olasılığı olan nesnelerin kaldırılmasına yönelik eğilim, diğer bir açıdan bakıldığında çocukların sab...
-
1 AÇIK BECERİ-KAPALI BECERİ KONUSU ve ÖNEMİ Açık beceride çevresel şartlar değişkendir. Yani futbol oyunu içinde bir pozisyonda yapılab...
-
(Aslında "reaksiyon süresi" ve "refleks süresi" ifadeleri daha doğru ve açıklaycıdır) Reaksiyon müdahale edilebilen, g...
-
Sol el kullanma yasağı veya sol eli kullanmama kültürü ve geleneği haliyle sol ayak kullanmama sonucunu doğurur. Çünkü sol el, sol ayak ile...
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder