22 Kas 2020

ÖĞRETİMDE NASILA MI? NİÇİNE Mİ ÖNCELİK VERELİM?

Öğretimde;Nasıl yapılması gerektiği öğretimi mi? Yoksa, Niçin yapılması gerektiği öğretimi mi önceliklidir? Bu sorunun yanıtına "öğretim odaklı ve merkezli" bakarsanız vereceğimiz cevap farklılıklar gösterebilir. Ama öğrenen odaklı ve öğrenme merkezli açıdan bakarsak vereceğimiz cevap açıktır. Elbette bir öğrenen için bir işin nasıl yapması gerektiğinden önce niçin yapması gerektiği çok önemlidir. Örneğin, topun hızlı veya uzağa gitmesi için topa vuruş şeklinin öğretimi önemlidir ve nasılın cevabıdır ama eğer çocuk daha önce vurduğu topların hızlı veya uzağa gitmediğini deneyimlememiş ve anlamamış ise nasıl yapılması gerektiği ile ilgili öğretim amaçlı, işlevsel, kalıcı ve verimli bir öğrenmeyi sağlamaz. Çocuklar niçin sorusunun cevabı için elbette her şeyi deneyimleyemezler. Ama bizim çocuklara teknik öğretim başta olmak üzere tüm öğretim konuları ve becerilerinde çocukları bir davranışı niçin yapmaları ve niçin daha iyi yapmaları gereğini algılamış olmalıdırlar. Binlerce kes ayak içi pas çalışması yapmak yerine, ayak içi pasın amacını, işlevini, isabet ile ilgili farklılığını bir şekilde algılanmaları sağlanmalıdır. Anlamlı öğrenme, öğretimi kolaylaştırır. Ufa bir çocuğun bir taşı yerden alıp atma davranışındaki bilinç ve amaç "taş atma becerisini geliştirmekle" asla ilgili değildir... Taşı bir yere atabilmek ile ilgilidir. Çocuğun önünde bir duvar varsa taş atmayı düşünmez. Niçin? Taş atmanın koşulları yoktur da ondan... Eğitim koşullar yaratma, ortamlar oluşturma işidir. Nasıldan önce niçin gelir... Çünkü, niçin yapacağını algılayan çocuk için nasılın birden fazla cevabını söz konusudur. Gelişim dediğimiz şey de esasen budur.

Hiç yorum yok:

OYUN ALANLARININ YAPISI VE UYARAN İLİŞKİSİ

Oyun alanlarındaki, kazaya sebep olma olasılığı olan nesnelerin kaldırılmasına yönelik eğilim, diğer bir açıdan bakıldığında çocukların sab...