Örneğin bir kişinin şu andaki konuşma bilgisi, yeteneği ve yeterliliğinin önceli; o kişinin sesleri, heceleri, kelimeleri ve cümleleri zamanında ve gelişim düzeyine uygun öğrenmiş olmasıdır.
Sesleri, heceleri, kelimeleri ve cümleleri sonradan da öğrenerek konuşabilmek mümkündür ama asla bu düzey anadil seviyesinde olamayacaktır (İstisnalar hariç).
Kısaca altyapı eğitimi; sonradan gerekenler ve gerekecek şeyler için ön koşulları yerine getirmektir.
Altyapı eğitimi asla, sonradan gerekenleri ve gerekecek şeyleri önceden öğrenmeye/yapmaya başlamak değildir.
Sporda özellikle de futbolda altyapı kavramına ve sürecine baktığımızda görünüm bu anlamda endişe verici boyutlarda olumsuzluk arz etmektedir.
Bunun nedeni yukarıda da altını çizerek vurguladığımız gibi “altyapı eğitimi” algısının sadece “her şeye küçük yaşta başlamak” şeklinde algılanıyor olmasıdır.
Evet… “küçük yaşta başlama/başlatma” algısı doğrudur fakat, bu her şeyi küçük yaşlarda gerçekleştirmeye başlama şeklinde bir algı olmamalıdır. Altyapı kavram ve sürecinde oluşması gereken doğru algı ve anlayış “küçük yaşta başlama/başlatma”nın “küçük yaşın gerektirdiği ve elverdiği” düzey ve içerikte olması gerektiğine ilişkindir.
Altyapı eğitimine diğer bir ifade ile “ön yapı”, “temel yapı” diyenler de vardır. Ancak “altyapı eğitimi” anlam yeterliliği ve içeriği bağlamında oldukça yeterli ve ifade etme açısından tatmin edici bir kavramdır. Ayrıca temel yapı ve gelişim yapı çalışmalarını içine alıyor olması bakımından da anlamlı bir kavramı ifade etmektedir.
Kimilerine göre ise, altyapı kavramı kentleşme ile ilgili bir ifade olup başka yerlerde özellikle de eğitim alanında kullanılmamalıdır. Kimilerine göre ise, “altyapı” kavramı sosyolojik bir tanımlamanın ifadesidir ve Marksist terminolojide yer alan bir kavram olup, spor temel eğitiminde bu kavram yerine başka kavramlar kullanılmalıdır.
Sonuç olarak “altyapı eğitimi” bir şeyi yapmaya hazır olmayı içerse de, daha doğru bir ifade ile “bir işi yapmanın yaş düzeyine uygun gereklerini kazanmak ve kazandırmaya yönelik eğitim eylemleri sürecidir.
Yaş düzeyine uygun gerekler yerine getirildikçe başka gerekleri yerine getirme ihtiyacı ilişkisi altyapının kendisini oluşturur.
Bkz: İsmail Topkaya "Gelişim Psikolojisi Işığında Futbolda Altyapı Eğitimi" Spor Kitabevi ve Yayınevi, Ankara, 2013.
2 yorum:
Futbolu sizin gibiler yönetseydi, şimdi bambaşka yerlerde olurduk.
Kamil Adalı
Futbolda umutlarımızın tükendiği anda bize umut aşılayan Değerli Hocam şahsım ve benim gibi düşünen ve hareket eden arkadaşlarım adına emekleriniz ve çalışmalarınız için teşekkür ederim,
ortak akıl ve kollektif düşüncenin bilimsel temellere dayandığı bir futbol geleceğinde buluşmak ümidiyle; Saygılarımı sunarım...
Yorum Gönder