Futbolda/Sporda Altyapı Eğitimi demek, futbola ilişkin nelerin, nasıl ve asıl olarak "ne zaman" öğretileceği ve öğrenileceği ile ilgili süreç demektir. "Futbol/Spor altyapı eğitim pedagojisi" demek; Çocukların gelişim sürecindeki "kritik dönemleri" ve durumları dikkate alarak öğretimi sürdürebilmek demektir. Not: Burada yer alan yazılardan isim ve kaynak gösterilerek alıntı yapılabilir. Aksi hırsızlığa girer. Alıntılar hukuken de kaynakça gösterilerek yapılır. (İsmail Topkaya)
21 Kas 2012
Genelde Spor, Özelde ise Futbol Altyapı Eğitiminde Genel Eğitim Sorunları
Futbolun daha popüler bir spor branşı olması nedeni ile öne çıkan "altyapı" kavramı ve eğitimi aslında tüm spor branşları için geçerli olan bir alandır.
Çocukların "performans sporcusu" ya da "yarışmacı sporcu" olmadan önceki eğitim süreçlerini ifade eden (=etmesi gereken) altyapı eğitimi, aslında ideal anlamda "gelişim dönemlerine uygun spor uğraşısı" demektir... Yazının başlığını oluşturan "Genelde Spor Özelde Futbol Altyapı Eğitiminde Genel Sorunlar" işte tam burada başlar... Yani; "gelişim dönemlerine uygun olmayan spor uğraşılarında....
Çocuklar Açısından ve Genel Olarak Altyapı Eğitiminde Yaşanmakta Olan "Eğitim" Sorunları;
1- Gereken yaş dilimlerinde alt yapı eğitimlerine başlamamış/başlayamamış olmak,
2- Yaş dilimlerine (yaş düzeyine) özgü eğitim alamıyor olmak,
3- Eğitim psikolojisinde "kritik dönem" diye adlandırılan YAŞ DÖNEMLERİNE ÖZGÜ GELİŞİMLERİNİN çok iyi değerlendirilmemiş ya da değerlendirilememiş olması,
4- Yaş dilimine uygun, gelişim özelliğinin gerektirdiği uygun olmayan saha, malzeme, araç ve gereçler ve çalışma sürelerinden oluşan eğitime tabi tutulmuş olmak,
5- Altyapı eğitimi sürecinde çok çabuk gelişim göstermesi gerektiği baskısı altında bulunuyor olmak,
6- Kişisel gelişim özelliklerinin göz ardı ediliyor olması ve yaratıcılığa izin verilmiyor olması,
7- Ben ve biz algısına dayalı çalışmaların "takım olma" algısına dayalı, paylaşımcı anlayışa yeterli ve yeterince değer verilmiyor oluşu,
8- Yarışma amaçlı çalışmaların kazanan ve kaybeden ağırlıklı olarak yürütülüyor olması,
9- Eğitim sürecinde "kendini önemseme ve değerli bulma" algısının "diğerlerinden üstün olma" algısıyla karıştırılmış olması.
10- Ve empati yapamayan, rol-model olmaktan uzak, altyapı eğitimciliğini basamak kariyer olarak gören (yarışmacı, düzensiz, hırçın, pasaklı, spor yapmayan, zararlı alışkanlıkları olan, kendini beğenmiş, beceriksiz, kendini ifade edemeyen v.b.) eğitmen davranışlarına maruz kalma,
11- Alt yapı eğitiminin bir felsefesi, modeli ve eğitim yaklaşımının olmamasından kaynaklanan ve bir türlü kurumsallaşamayan altyapı süreci dolayısı ile bir türlü oluşturulamayan bir oyun anlayışı.
Not: Sonraki yazılarımızda özellikle sitemizin de içeriğini oluşturan "futbolda altyapı eğitimi" ne ilişkin çok önemli gördüğümüz bilgileri, öğretim becerilerini ve özellikle altyapı eğitiminde olmazsa olmaz diye düşündüğümüz bazı püf noktaları paylaşmayı sürdüreceğiz.
Bkz: İsmail Topkaya "Gelişim Psikolojisi Işığında Futbolda Altyapı Eğitimi" Spor Kitabevi ve Yayınevi, Ankara, 2013.
Kaydol:
Kayıt Yorumları (Atom)
OYUN ALANLARININ YAPISI VE UYARAN İLİŞKİSİ
Oyun alanlarındaki, kazaya sebep olma olasılığı olan nesnelerin kaldırılmasına yönelik eğilim, diğer bir açıdan bakıldığında çocukların sab...
-
1 AÇIK BECERİ-KAPALI BECERİ KONUSU ve ÖNEMİ Açık beceride çevresel şartlar değişkendir. Yani futbol oyunu içinde bir pozisyonda yapılab...
-
(Aslında "reaksiyon süresi" ve "refleks süresi" ifadeleri daha doğru ve açıklaycıdır) Reaksiyon müdahale edilebilen, g...
-
Sol el kullanma yasağı veya sol eli kullanmama kültürü ve geleneği haliyle sol ayak kullanmama sonucunu doğurur. Çünkü sol el, sol ayak ile...
1 yorum:
Güzel şeyler yazmışsınız elinize sağlık. Ah bunları birde altyapı hocaları anlasa ne iyi olur.
Yorum Gönder