5 Ara 2012

Futbol Altyapı Eğitiminde Futbol Oyununun Yaş Gruplarına Göre Evrimi



3-7 Yaş (informal dönem)
Tekmelemeye çalışma aşamasından tekmelemeyi becerebilme aşamasına,
Yuvarlanan bir topun peşinden koşup onu yakalama aşamasından, topu ayakla yakalama aşamasına,
Olduğu yerde duran küçük naylon bir topa tekme atma aşamasından, hareket halinde yuvarlanan naylon bir topa tekme atabilme aşamasına,
Hareket eden lastik bir topu eli ile durdurma aşamasından, ayağı ile durdurma aşamasına,
Ve giderek artan bir doğrulukta tekmeleme aşamalarından ayakla vurma aşamalarına,
Topu yağı ile sadece belli yönlere doğru gönderebilme aşamalarından belli hedeflere doğru gönderebilme aşamalarına
Topu ayağı yerine elini kullanarak taşıma aşamalarından ayağı ile yuvarlayarak taşıyabilmeyi düşünme ve gerçekleştirme aşamalarına...

8-9 Yaş
Naylon ve plastik toplar ile serbest ve özgür ve hareket dağarcığı geliştirme oyunları.

10-11- (12)Yaş
Naylon toptan hafif ağırlıkta meşin toplara, az kurallı futbol oyunları, temel tekniklere giriş ve doğru tekniği oyun içinde fark etmeye dönük oyunlar.

(12)- 13-14 Yaş
Naylon toptan gerçek meşin yuvarlağa ve gerçek futbola geçiş (küçük numara toplardan başlayarak).  Temel teknik becerileri kullanma, yerinde ve zamanında kullanma oyunları. Kurallı oyunlar, çalışma amacına göre kurallandırılmış oyunlar, çalışma hedefi olan oyunlar. Çok özel görev ve beklentilerin olmadığı şekilde mevkilerde kalmayı ve mevkilerin gereği temel görevleri yapabilmeye dayalı futbol oyunları.

15-16 Yaş
Öznel ve gerçek dünyanın futbol oyunları. Taktik oyunlara giriş 

17-18 Yaş
Sisteme dayalı oyunlar, Dizilişlere göre görev ve sorumluluk oyunları.

Bkz: İsmail Topkaya "Gelişim Psikolojisi Işığında Futbolda Altyapı Eğitimi" Spor Kitabevi ve Yayınevi, Ankara, 2013.

1 yorum:

Adsız dedi ki...

Vallaha ben şimdiye kadar duygu ve düşüncelerimi bu kadar anlatan yazılar okumadım. Sizi tanımayı çok isterdim.
Futbol keşke sizin gibilere teslim edilse.
Saygılarımla
Ahmet Gündoğdu

OYUN ALANLARININ YAPISI VE UYARAN İLİŞKİSİ

Oyun alanlarındaki, kazaya sebep olma olasılığı olan nesnelerin kaldırılmasına yönelik eğilim, diğer bir açıdan bakıldığında çocukların sab...