Eskiden bir hayli tartışma konusu
olan altyapı eğitimine başlama yaşı, günümüzde birkaç ayrıntı dışında netleşmiş
gibi görünmektedir. Çoğu kişi altyapı eğitimine başlama yaşının 8 yaş olması
gerektiği konusunda hemfikirdirler. Futbola ilişkin doğru ve iyi bir altyapı
eğitimi koşulu ile en fazla gelişim sıçramalarının gösterileceği ve
gözlenebileceği yaşların 10-12 yaşlar olduğu da söylenebilir. 13-15 yaş grubu
ise futbol oyunun gereklerinin birçoğunun yerine getirilmesi ve temel teknik
becerilerde ustalaşmanın ve gerçek dünyanın gerçek futboluna yakınlaşmanın
dönemi olarak nitelendirilebilir.
8-9 yaş grubu, “temel hareketler
becerileri dönemi” olarak adlandırılan yer değiştirme, dengeleme ve nesne
kontrolü gerektiren hareketlerini beceri düzeyinde yerine getirilmesi gerektiği
dönemdir. Temel hareket becerileri farklı biçimlerde vücudun kullanılmasını ve
kontrolünü gerektiren özelleşmiş hareket becerilerine dönüştürürler. Temel
hareket becerileri dediğimiz yürüme, koşma, atlama, sıçrama, denge, atma, tutma,
vurma gibi hareketler mesafe, hız, ritm ve estetik gibi diğer unsurların da işe
karıştırıldığı bir görünüm almaya başlar. Çocuklar bu dönemde spor branşlarına
hazırlayıcı oyunlar oynarlar ve bazı spor branşlarını çağrıştıran hareketleri
spor branşlarını amaçlamadan yaparlar. Bu dönem genel olarak çocukların ilgi ve
yetileri doğrultusunda kanalize edilmeye hazır olma durumuna gelmeye başladıkları
dönemdir. Ancak bu kanalize etme asla kesinkes bir spor branşına yönlendirme
şeklinde algılanmamalıdır. Bu dönem çocuklarının hareketlilikleri, koordinatif
özellikleri onların bir sonraki yaş gruplarında herhangi bir spor branşına
yönelik başarılı olabileceklerinin habercisi gibidir.
Futbol altyapı eğitiminin 8
yaşlarında başlaması demek, çocuk için kesinkes değişmez bir karar vermişlik
anlamına gelmemelidir. Çünkü bu yaş futbol eksenli eğitim, öznel bir futbol
eğitimi değil, futbol kokan genel hareket becerileri eğitimidir.
Futbol altyapı eğitiminde,
futbola devam edilip edilmeyeceği kararının çocuğun kendisi tarafından kendi
özelliklerinin farkına varılarak verildiği bir dönem olan 10-11
yaş grubu, başka bir spor branşına yönelebileceği gibi, futbola özgü oyunu
taktik uygulamadan hoşlanmaksızın ve algılamaksızın sadece oyun oynamak
amacıyla oynar.… Ama bu arada bir çok temel hareket becerilerini futbol oyununa
transfer ederler. Tek handikapları ağır toplar, büyük toplar, kaç numara olursa
olsun gerçek futbol topları, büyük sahalar, taktik adı altında yüklenen
görevler ve elbette “sen şu bölgede oynayacaksın” şeklindeki
görevlendirmelerdir. Bu dönemin güzel ve verimli geçirilmesi için bu
handikaplardan uzak, daha önce kazanılmış bulundukları hareket becerilerini
genel futbol oyununa aktarabilecekleri eğlenceli, özellikle de az kurallı
futbol oyunlarıdır.
12 yaş ise özel bir yaştır.
Birçok açıdan 10-11 yaş özelliklerinin sürdürüldüğü, birçok açıdan da 13 yaş
gelişim özelliklerinin sergilenebileceği bir geçiş yaşıdır. “Futbolcu olma”
kararlılığı, futbol oyunu oynarken kendisinin de fark ederek büyük keyif aldığı
“bazı futbol temel teknik becerilerini” gerçekleştiriyor olmasını algılamaya
bağlıdır.
13-15 yaş grupları ise tamamen
futbol teknik becerileri açısından zirveye yaklaşıldığı bir süreç olup, temel
taktik davranış gereklerinin yerine getirilmeye çalışıldığı bir dönemdir.
Teknik becerilerin durağandan değil dinamik formlarda kullanımının sağlanması
gereken bir süreçtir.
16-17 yaşlar ise teknik becerilerin
kondisyonel özellikler ile performansa dönük kullanıldığı, taktik açıdan ise,
saha içi gereklerin ve bölgelere özgü davranışların yerine getirildiği bir
süreçtir.
Bkz: İsmail Topkaya "Gelişim Psikolojisi Işığında Futbolda Altyapı Eğitimi" Spor Kitabevi ve Yayınevi, Ankara, 2013.
Bkz: İsmail Topkaya "Gelişim Psikolojisi Işığında Futbolda Altyapı Eğitimi" Spor Kitabevi ve Yayınevi, Ankara, 2013.
2 yorum:
Muhteşem... Siz kimsiniz ve nerelerdesiniz allahaşkına...
Süper... Harika bir bakış açısı ve işte budur...
Antepten Kazım Atiksoy
Yorum Gönder