Temel
teknik beceri denilen olgu, spor branşının gerektirdiği top ile ilgili hareketleri
beceri düzeyinde gerçekleştirebilmektir. Bunun biricik gelişim göstergesi
psikomotor gelişimdir. Psikomotor gelişim denilen gelişim özelliği ise; beyin,
sinir sistemi ve kas koordinasyonunun sıfır yaşlarından itibaren 15’ li yaşlara
değin giderek artmasıdır. Bu biyolojik sistematiğin temel göstergesi ise
çocukların büyürlerken merkezi ve çevresel sinir sistemlerinin gelişimidir. Yaşamın
ilk yılları boyunca tepkiler ve becerilerin oluşabilmesini sağlayan fibrillerin
miyelinizasyonu çocuklarda giderek artan hareket çeşitliliği ve bu hareketlerde
giderek artan bir beceri düzeyinin nedenini oluşturur.
Kasları
oluşturan kas fibrillerinin sinirlerden gelen iletilere yeterince cevap
verebilecek duruma gelmesi, bir nesneyi kullanma ve kontrol etmeye ilişkin güç
kademelendirmesini yapabilmesini ortaya çıkarır ki, bu beceri denilen hareketleri
en iyi şekilde ve amaca en uygun şekilde yapılabiliyor olma demektir.
İşte
bu biyolojik mekanizmanın gelişmesi belirli yaş dönemlerinde hızlanır. Bunun
içindir ki, çocuklarda bir spor branşı ile ilgili temel teknikleri
gerçekleştirme ve bu teknikleri beceri düzeyinde gerçekleştirmelerinin bir
zamanı vardır. Eğitimin büyük bir kısmını oluşturan öğretim uygulamaları/etkinlikleri
işte bu zamanları dikkate almak zorundadır. Zamanından önce yapılan çalışmalar
faydasız ve zararlı, zamanından sonra yapılan çalışmalar da kritik dönemler
geçirileceği için potansiyelin doruk noktasına ulaşmayı sağlama açısından
etkisiz çalışmalar olacaktır.
Futbol branşına özgü temel teknik becerileri
psikomotor gelişim seyrine uygun olarak ayak göz koordinasyonu temelinde,
bedensel koordinasyon, büyük ve küçük kas koordinasyonu ve denge sistemlerinin
gelişimine paralel olarak gerçekleşir.
Çocuğun
dünyaya gelmesiyle birlikte başlayan hareket gelişimi, hareketleri beceri
düzeyinde en mükemmel derecede yapabilme doruğu olan 15’li yaşlara değin birçok
gelişim süreçleri ve aşamalarından geçerek gerçekleşir. Bunun biyolojik açıdan
tek bir açıklaması vardır; çocuklar sinir kas işbirliğindeki gelişim düzeyinin
elverdiği ölçüde hareketleri beceriye dönüştürürler.
Çocukların
bazı hareketleri gerçekleştirmeye başlamaları ve söz konusu hareketleri beceri
düzeyinde gerçekleştirmelerinde işin doğası şudur;
1. Çocuklar bedensel
ve psikomotor gelişimleri doğrultusunda, yani gelişimlerinin izin verdiği boyutta
bazı hareketleri çevresel ve içsel etkenler ile gerçekleştirmek zorunda
kalırlar, sonrasında bu hareketleri amaçlı olarak kullanmaya başladıklarında beceriye
dönüştürürler.
2. Çocuklar yine gelişimlerine
paralel olarak bazı hareketleri istekleri doğrultusunda yaparlar ve yaptıkları
bu hareketleri amaçları doğrultusunda değiştirerek kullanırlar. Bu değiştirme
ve kullanma süreci beceriyi getirir.
Futbola
ilişkin olarak, çocukların bazı temel teknik hareketleri yapabilecek bedensel
ve psikomotor gelişim düzeyine ulaşmış olmaları yanında söz konusu bazı
hareketlere ihtiyaç duymaları ve o hareketi yapmayı istemeleri gerekmektedir.
Bundan
dolayıdır ki, çocuklar öğretilen her şeyi öğrenemezler. O halde çocukların
öğrenebilecekleri şeyler onlara öğretilmelidir.
Futbol
temel teknik hareketlerin hepsinin öğretilmeye çalışılması yanında bu
hareketlerin beceri düzeyinde gerçekleştirilmesinin isteniyor olması doğru bir
temel teknik öğretim anlayışı değildir.
Doğru
öğretim anlayışı ise çocukların öncelikle gelişimlerinin izin verdiği temel
hareketlerin öğretimiyle işe başlamaktır. Bu hareketlerin hangilerinin
olabileceği ise yine çocukların oynayabildiği oyunsal etkinlik ve oyunlarda
gizlidir. Çocuklar futbola ilişkin oyunsal etkinlik ve oyunlarda neye ihtiyaç
duyuyor ve neleri yapmaya istekli görünüyorlarsa bunlar birer ipucu olarak
değerlendirilmelidir. İşte bu hareketler onların öğrenmeleri ve giderek
beceriye dönüştürmeleri gereken temel teknik hareketlerdir.
Çocuklar
oyun oynarlarken gelişim düzeylerinin elveriyor olmalarına rağmen değişik bir
hareketi denemek ve kullanmak davranışını gösteremeyebilirler. Bunun tek sebebi
yeni bir hareketi görmemiş veya haberdar edilmemiş olmaları ile ilgilidir. İşte
eğitimcinin kılavuz olma işlevlerinden birisi de budur. Çocuklar zamanı geldiğinde
ipucu vermiyor olsalar dahi onları yeni öğrenme durumları ile karşılaştırmak
gerekir.
Çocuklara
zamanından önce öğretilmeye çalışılan futbol temel teknik becerileri ne kadar
gereksiz ise, zamanından sonra öğretilecek olan temel teknik beceriler ise o
kadar verimsiz olur. Psikomotor gelişimde kritik yaş denilen bir şeyin
zamanında öğrenilmesi gereği kuralı futbol açısından öncelikle temel teknik
beceriler için geçerli bir gelişim psikolojisi kuralıdır.
8-9 Yaş Dönemlerinde Futbol Temel Teknik Becerilerinin
Öğretimi
Futbol
altyapı eğitimi başlangıcında ve bu yaş dönemlerinde futbol temel teknik
becerilerin öğretimi diye bir eğitim planlaması olmamalıdır. Ya da diğer
söylemle bu yaşlardaki futbol temel teknik eğitimi, çocukların içeriğini
kendilerinin belirlediği bir temel teknik eğitim dönemidir.
Bu
yaş grubunun altyapı eğitiminde asıl amaç genel hareket becerileri olarak
niteleyebileceğimiz, “temel hareket becerilerinde” sorunsuzluk, özellikle
“nesne kontrolü gerektiren hareket becerilerinin” mükemmelleştirilmesi yanı
sıra “özelleşmiş hareket becerileri” olarak belirtilen vücut yönetim
becerileri, jimnastik, ritmik hareketler ve oyun becerilerini en üst düzeye
çıkarmaktır.
Başlangıçta
biricik amaç çocukların kendilerini top ile ifade edebildikleri ölçüde ifade
etmelerini sağlamaktır. Top ile ilgili ilişkilerde çocukların
gerçekleştirilebildikleri ölçüde hareket yapabilmelerini sağlamak yeterli bir
eğitim amacıdır.
Bu
yaş dönemi çocuklarının sinir kas koordinasyonlarındaki gelişim düzeyi çok
fazla sayıda hareketi yapmaya elvermediği gibi, yapabildiği hareketleri de ince
teknik diye niteleyebileceğimiz beceri düzeyi yüksek şekilde gerçekleştirmeye
uygun değildir. Bu çalışma ile hızlandırılacak bir şey olmadığı gibi,
çalışmaların temel teknik becerileri yüksek düzeyde yapmaya yönelik de
olmamalıdır. Özellikle bu amaçlarla gerçekleştirilen aşırı tekrar çalışmaları
bu yaş için doğru değildir.
Bu
yaşlardaki çocukların top ile ilişkilerinde ve oyunsal etkinliklerinde top
sürme, topu kontrol etmeye çalışma, çok istekli olmasalar da pas verme ve topa
vurma/tekmeleme üzerine kurulu bir hareket dağarcıkları ve yeterlilikleri söz
konusudur.
Bu
dönemde söz konusu bu hareketleri giderek artması beklenen bir beceriyle
yapmaya çalışmaları futbol temel teknik becerilerin öğretimine yönelik
etkinlikleri oluşturmalıdır. “Beceri düzeyi odaklı” ve amaçlı olmaması gereken
etkinliklerin biricik amacı çocukların top ile ve topsuz yorucu olmayacak
biçimde sınamalar yapmasını sağlamaktır. “Doğru beceri” adına düzeltme yapmalardan
kaçınılmalıdır. “Teknik yanlış öğrenilirse sonra düzeltilemez düşüncesinden
hareketle altyapıya yeni başlayan 8-9 yaşlarındaki çocuklara durmadan tekrar çalışmaları
yaptırmak yanında top ile ilgili hareketleri düzeltmeye dönük geri bildirimler anlamsız,
gereksiz ve sıkıcı öğretim uygulamalarıdır. Çocuklar bu dönemde öncelikle birkaç
temel futbol hareketi ile tanışmalı onları sınamalı ve amaçlı kullanmaya
çalışmalıdırlar. Bunları yaparlarken de yapabilecekleri kadarıyla
yapmalıdırlar.
Bu
dönemdeki temel teknik beceri öğretimi çok formal olmayan biçimlerde, beceri
düzeyinin yükseltilmesi amacından ziyade, topu amaçlı kullanma isteği
sergilemeye dönük olmalıdır. Etkinliklerin yürütebilmesini sağlayacak ölçüde
top kontrolü, top sürme, pas ve topa vuruş hareketleri eğitimin içeriğini
oluşturmalıdır.
Asla
küçük de olsa normal futbol topu tercih edilmemelidir. Naylon top, plastik top
bu dönemin sihirli derecede önemli top çeşitleridir. Topun çok hafif olması,
topa kuvvet uygulamayı kolaylaştırır. Çünkü bu yaşlarda kuvvet uygulaması peşinde
olunmaması gereken bir gelişim özelliğidir. Bunların yanı sıra hafif top topa güç
uygulamayı kolaylaştırırken ona hükmedebilmeyi başka bir açıdan zorlaşacaktır. Zorlaştırma
topun hafifliğine bağlı olarak sürekli yön ve hız değiştiriyor olmasındandır.
Bu tür zorlaştırma artı bir eğitim kazancı oluşturma fırsatı yaratacaktır. Çünkü
çocuklar daha fazla uyaran bolluğu ile karşılaşacaklar ve sinir kas
koordinasyonu gelişimlerine yönelik yeni öğrenme ortamları ile karşı karşıya
kalacaklardır.
Küçük
ve hafif toplar bu yaş dönemi altyapı eğitiminin önemli bir ilkesi olmalıdır.
Çünkü bu konu gerçekten son derece önemlidir. Çocuk tekmeleme aşamasından vuruş
yapma aşamasına bu toplar sayesinde başlayacaktır. Vücudunu ve gücünü topu
hareket ettirmeye yönelten bir çocuğun o topa hükmedecek denli hareketlilik ve
hareket çeşitliliği sergileyebilmesi mümkün değildir.
Sinir
kas koordinasyonu bir hareketi gerçekleştirmenin ve bu hareketi beceriye
dönüştürmenin biricik mekanizması olduğuna göre bu mekanizmanın
geliştirilmesine katkı sağlamak için çocuğu bir hareketi yapmaya zorlamak değil
yapılabilir bir hareketi defalarca yapılmasını sağlamak gerekir. Bu anlamda
topun özellikle ağırlığı ve hafifliği ile büyüklüğü ve küçüklüğü arasındaki
farkların önemi çok büyüktür.
Bu
yaş grubunda çocuğun tanışmış olma ve amaçlı kullanmaya yönelme anlamında gerçekleştirebildiği
temel teknik hareket sayısının artması, kabaca da olsa kısa süreli belleğe
bunları depolanabilmesinin sağlanması gerekir. Çünkü bir sonraki dönem bunların
tekrar ele alınıp daha iyi düzeylere çıkarılacağı müthiş bir yaş dönemi
gelmektedir.
Sonuç
olarak bu yaş grubunda topun bir nesne olarak bolca kullanıldığı dengeleme, yer
değiştirme ve nesne kontrolü hareketlerinin pekiştirilmesi sağlanmalıdır.
Örneğin
bu dönem yer değiştirme hareketlerinin en temeli olan yürüme ve koşma hareketi,
nesnenin yani topun da kullanıldığı biçimde gerçekleştirilmelidir. Topun
kullanıldığı hızlı, yavaş, çapraz, dairesel koşular gibi. Ama bu asla dribling
tekniğinin öğretimi ve beceriye dönüştürülmesi amaçlı bir etkinlik değil, dribling
becerisinin ön hazırlığı ya da hazır bulunuşluğu anlamına gelmelidir.
10-11-(12) Yaş Futbol Temel Teknik
Beceri Öğretimi
Bu
yaş dönemlerinde çocukların kolay ve hemen öğreniyor olmaları aynı zamanda
onlara zararlı çalışmalar yapılmasına da yol açabilmektedir.
Çünkü
çocukların bu yaş dönemlerinde birçok temel teknik beceriyi gerçekleştirmeye ve
oyun içinde kullanmaya başlıyor olmalarındaki gelişim sıçraması onların
performansa dönük kondisyonel ve taktik içerikli eğitim uygulamalarına alınmalarına
da neden olabilmektedir.
Bu
dönemde çocukların birçok temel tekniği daha iyi bir düzeyde gerçekleştirmeye
başlamaları onları “müsabaka tekniği” dediğimiz baskı altında temel teknik
öğretim uygulamaları sürecine sokmamalıdır. Bu dönem çocukları yenme ve
yenilmenin önemli görüldüğü müsabaka süreçlerine sokulmamalıdırlar.
Bu
dönemin müsabaka tekniği kavramı ve beklentisi sadece ve sadece birçok temel
teknik beceriyi oyun etkinliği içinde giderek artan bir amaçla kullanabiliyor
olmalarından ibarettir. Markaj altında temel teknik becerileri uygulama özel
bir eğitim uygulaması şeklinde değil oyun etkinliği içinde kendiliğinden
gelişen uygulamalar çerçevesinde olmalıdır. Bu dönemi tek kale maç dönemi diye
adlandırma nedenlerinden birisi bu dönemdeki müsabaka algısının en fazla tek
kale maç ciddiyeti be beklentisinde olması gereğinden hareketledir. Bir diğer
neden ise top ile ilgili hareketlerdeki oyuna yansımasını en iyi sağlayan
eğitim uygulamalarından birisi olmasındandır.
Dikkat
edilirse günümüzde “tek kale maç” kavramı, algısı ve uygulamaları neredeyse yok
gibidir. Oysa en bu yaş grubunun top ile ilgili ilişkilerdeki becerilerinin
gelişmesi yanında futbolda sonuç eylemi olan kale önü becerileri açısından en değerli
eğitim uygulamalarından birisidir tek kale maçlar.
Temel teknik becerilerin öğreniminde ve beceri
düzeyini arttırmada topa hükmedebilme, onu istediği şekilde kontrolü altına
alabilme bir ön koşuldur. Topa hükmedebilme onu istediği gibi kontrol altında
tutabilmenin birinci koşulu büyüme ve olgunlaşma dediğimiz çocuğun bedensel
hacmi ve hacmin kuvvet yeterliliği ile çocuğun sinir kas koordinasyonu
yeterliliği yani o hareketi yapabilme olgunluğudur. Bu anlamda büyümeye uygun
top yine gündeme gelmektedir. Çünkü büyüme seviyesine uygun top, olgunlaşmaya
bağlı hareket yeterliliğini kullanmayı kolaylaştırır. Eğitimde de istenilen şey
bir hareketi yapmaya zorlamak değil yapılabilecek bir hareketi gerçekleştirmeyi
sağlamaktır.
Bu
yaş grubu temel teknik öğretiminde küçük ve hafif top konusunda yine ısrarcı ve
özenli olunmalıdır. Voleybol benzeri meşin toplar ile 3 numaralı futbol topları
temel teknik beceri öğrenimi performansını inanılmaz ölçüde arttıracak, dahası
çocuğun hareketi yapmasının kolaylaşmasına bağlı olarak hareketleri
çeşitlendirmesi ve farklı harekeler denemesi yanında, hareketleri farklı denemesine
yani yaratıcılığına da olanak sağlayacaktır. Yaratıcılık bir işi kolay
yapabilmeye bağlı olarak o işte farklılık peşinde olmayla gerçekleşir. Ama
bunun ön koşulu işi zorlaştıran ya da engelleyen etkenleri ortadan
kaldırmaktır. Bu anlamda bu yaş grubunda büyük saha ve alan kullanımları
yanında ağır ve büyük toplar temel teknik beceri öğreniminde kritik bir dönemi
iyi değerlendirmeye engel olan unsurlardır.
Bu
yaş döneminde topsuz temel teknik becerilerden yön değiştirme ve asimetrik
hareketlerin oyun içinde kullanımı sağlanırken top ile ilgili temel teknik
beceriler de ağırlıklı olarak aşağıdaki temel teknikleri kapsamalıdır.
- Pas (Mesafesi kısa olan paslar, pas zamanlamasına odaklı olarak iç ve ayak içi falsolu paslarda yoğunlaşılmalıdır).
- Kontroller (Ayak içi kontroller oldukça önemli).
- Top sürme (Ayağın her yönünün kullanıldığı bir serbestlikle ve özellikle görsel uyaranlara karşı durum ve yön değiştirerek).
- Vuruşlar (Ağırlıklı olarak iç vuruşlar ve iç üst, üst ve üst dış ile kendiliğinden gelişen pozisyonlarda kafa vuruşları).
- Aldatma (Daha çok terminolojik olarak adlandırılan aldatmaların becerisinden ziyade, bir engeli top ile geçmeye bağlı, vücut aldatmalarının işin içinde olduğu ani ve pasif engellemelere karşı, engelin bir uyaran olduğu, engel geçilirken top kontrolünün kaybedilmemesinin önemine odaklanılması gereken bir formasyona dayandırılmalıdır).
Bu
dönemin en sıkıcı eğitim etkinlikleri tekrar çalışmalarıdır. Oysa bu dönem
tekrar çalışmalarının değil çok çeşitli hareketler ile tanışmış olma ve bunları
kullanmaya çabalama ve birçoğunda da ciddi mesafeler alma dönemidir. Bu ancak oyun
ve oyunsal etkinlikler ile gerçekleşir. Hareketi daha doğru yapma gereği ve
ihtiyacı çocuk tarafından hissedilmelidir. Bu hissi en iyi oyunsal etkinlik
içinde algılayabilmek mümkündür. Bazı temel tekniklerin istenilen ölçüde
gerçekleştirilemiyor oluşu o temel tekniği yeterince tekrar edememiş olmadan
kaynaklanabilir. Bu imkânın yeterince sağlanması önemlidir. Küçük gruplu
oyunlar, küçük saha oyunları bunun için önemli eğitim açılımlarıdır.
Aynı
hareketin defalarca tekrar edilmesi bir hareketin beceri düzeyi yükseltmez. Bu yanlış
bir algıdır. Tekrar motor öğrenme kalitesi açısından elbette önemlidir. Ama
tekrar eşiği diye bir şey vardır. Bir hareketi beceri düzeyinde yapabilme bir zaman
eşiğinde gerçekleşir, ondan sonraki süreçte devam eden tekrarlar zaman
kaybıdır. Bunu önlemenin yolu tekrar çalışmalarını değişen koşullarda sürdürmeyi
sağlamaktır.
Tekrar
çalışmalarındaki tekdüzeliğin getirdiği sıkıcılığı ve belli bir tekrar
eşiğinden sonra gereksizliği bertaraf etmek ve yeni öğrenme durumları
oluşturacak şekilde sürekli güncellemek gerekir.
Örneğin,
kontrol-pas çalışması karşılıklı olarak belli sayıda yapılıp yakalanacak beceri
düzeyi eşiği yakalandığında, kontrol pas ile ilgili çalışma organizasyonu
değiştirilmeli farklı durumlar yaratacak kontrol pas etkinliğine geçilmelidir. Fazla
sayıda tekrara düşmemek için hareketin gerçekleşiyor olması veya becerinin bir
noktadan sonra artmıyor olması bir ölçüt olarak alınabilir.
(12)-13-14 Yaş Futbol Temel Teknik
Beceri Öğretimi
Temel
teknik beceriler açısından bir önceki yaş döneminin temel teknik becerileri
olan pasların, kontrollerin, vuruşların bir kısmını ve top sürmeyi müsabaka
tekniği düzeyinde gerçekleştirebilme dönemidir.
Bunun
yanı sıra futbola ilişkin tüm temel teknik becerilerin giderek artan bir beceri
düzeyi ile gerçekleştirilmesi gereken dönemdir.
En
önemli gelişim temel teknik becerilerde düzeltmelerin tam anlamıyla
gerçekleşmesidir. Temel teknik becerilerde hatasızlık tekniğin doğru
uygulanması yanında akıcı ve ritmik olarak uygulanabilir olması da demektir. Bunun
en önemli göstergesi temel teknik becerilerin hareket halinde hareket hızını ve
ritmini bozmaksızın gerçekleştirebilmektir.
Topa
hükmedebilme ile vücudunu kontrol edebilme eş zamanlılığı önemli bir gelişim
göstergesidir. Bu yaş dönemlerindeki en bariz görünümlerden birisi müsabaka
koşullarında baskı altındayken top ile ilişkilerdeki kesintilerdir.
Kulüp
ya da ulusal futbol anlayışı ve ekolüne ilişkin benimsenmiş olan oyun
karakterine yönelik davranışların kazanılmaya başlandığı ya da başlanması
gerektiği dönemdir. Örneğin topa çok fazla sahip olma adına benimsenen bir
futbol anlayışı adına, pasa dayalı bir oyunun ve pas ile ilgili olarak
“ayağında tutma pas ver, boşa kaç top al” ilkesinin benimsetilebileceği yıllardır.
Stil
denilen ve önemli bir gelişim göstergesi olan bazı hareketleri kendine özgü
gerçekleştirme bu dönemde başlar. Ancak stil adına özenilerek ya da başka
nedenler ile tekniği yanlış sürdürmede ısrar etmeye izin verilmemelidir. Stil
tekniğin doğru ve amaçlı kullanımını farklı bir estetik ile yapabilme
becerisidir. Bu tür davranışlara onay verilmeli ve desteklenmelidir.
Bu
yaş dönemi temel teknik öğretim uygulamaları aşağıda belirtilen topsuz ve top
ile ilgili temel teknik becerileri kapsamalıdır.
Topsuz temel teknik beceriler; (Oyunsal etkinlikler
içinde gerçekleştirilmesi sağlanmalıdır).
- Sprint, Yön değiştirme, asimetrik hareketler
- Tek ve çift ayakla sıçrama atlama
- Kayarak savunma
- Vücut Çalımı
- Rakip ile omuz omuza oynama
Top ile temel
teknik beceriler:
- Paslar (İç pas, ayak içi falsolu pas, iç üst pas, dış pas, aşırtma pas, kafa pası, topuk pası, dış pas).
- Kontroller (Ayak içi kontrol, ayak dışı kontrol, ayaküstü kontrol, taban ile kontrol, diz kontrolü, göğüs kontrolü, kafa kontrolü).
- Top sürme (Ayağın bütün yön ve kısımlarını kullanarak).
- Vuruşlar (İç vuruş, iç üst vuruş, dış vuruş, dış üst vuruş, üst vuruş, kafa vuruşları, vole vuruşları, yere yakın durumda ve oturarak geriye yuvarlanma ile gerçekleştirilen röveşata deneyimleri).
- Aldatma (Aldatmalarda teknik bir aldatma biçiminin uygulanmasından çok daha önemlisi, aldatmanın öncelikle görsel reaksiyon sonucu gerçekleşen aldatma olmasının sağlanması gerekmektedir. Çünkü aldatma davranışı bir eylemi daha önce yaparak bertaraf etme eyleminden başka bir şey değildir. Bu bağlamda aldatma formasyonu ilk hareketin karşıdan geldiği anda gerçekleştirilen biçimde ve ilk hareketin kendinden geldiği aldatmalar biçiminde reaksiyon temelli oluşturulmalıdır. Lokomotif aldatma, makaslama aldatma, şut aldatması, yön aldatması, hız aldatması, Mathews aldatması, taban aldatması, Beckanbauer dönüşü).
Bilindiği üzere futbola özgü teknik becerilerin
pekiştirilmesi ihtiyacı yanında, durağan olmayan pozisyonlarda kullanılması
ihtiyacı oyun içinde her zaman kendini hissettirmektedir. Çok iyi düzeyde fakat
durağan teknik beceri öğrenimi ilerideki futbol oyunu ve oyunculuğu kalitesi
açısından fazla bir şey ifade etmemektedir.
Bu nedenle,
kazandırılmış ve kazandırılacak teknik becerilerin özellikle hareket halinde,
değişken koşullarda ve farklı biçimlerde kullanılmaları sağlanmalıdır. Bu
kullanım için çeşitlemeler (varyasyon) ve birleştirmeler (kombinasyonlar) ideal
çalışmalar olarak görülmelidir.
10-11(12) yaş
dönemlerinde “spor ile ilişkili hareketler döneminin genel evresinde” olan çocuklar
eğitsel oyunlar, spor branşına hazırlayıcı oyunlar, futbol branşına hazırlayıcı
oyunlar yanında serbest futbol oyunlarında kullandıkları teknik becerileri (12)
13-14 yaşlarında artık daha amaçlı, daha doğru ve en önemlisi daha hızlı
kullanmaya başlamaları gerekmektedir. Bunun için hareket halindeyken
gerçekleştirilen teknik beceri öğretim uygulamaları son derece gerekli
çalışmalardır. Bu bağlamda çeşitleme ve birleştirme döngüleri “oyun” içinde
teknik beceri çalışmalarına göre daha kısa sürelerde çok sayıda topla buluşma
ve topu doğru kullanma zorunluluğu ve fırsatı nedeni ile mutlaka yararlanılması
gereken eğitim uygulamalarıdır. Ayrıca
çeşitleme be birleştirme döngülerinin oyunlardan önce kullanılması teknik
becerilerin oyuna transferini de olumlu yönde etkileyecektir.
12-14 yaş dönemi
çocukları gelişimsel özellikleri nedeni ile teknik becerileri hareket
halindeyken doğru kullanma yeterliliği bakımından kritik dönemdedirler. Bu
dönemde elbette futbol oyunları çalışmaların vazgeçilmezidir ancak çeşitleme ve
birleştirme döngülerinin sağlayacağı teknik beceri kullanımında dikkat,
süreklilik, hızlılık ve doğruluk zorunluluğu çocuklardaki kritik dönem diye
nitelendirilen sürecin iyi değerlendirilmesine büyük katkılar verecektir. Çünkü
kritik dönem diye adlandırılan süreçlerde elde edilen teknik beceriler hem
kalıcı olmakta hem de 15’li yaşlarda teknik becerilerde mükemmeliyet sağlamaya yönelik
etkili olmaktadır.
12-14 yaş grubu
çocukları motor gelişim dönemleri açısından “spor ile ilişkili hareketler döneminin
özel evresindedirler. Bu futbol eğitimi açısından, bu yaşlardaki çocukların
branşa özgü teknik becerilerin amaca uygun kullanılıyor olmaları gerektiği
anlamına gelmektedir.
Top ile sürat özelliği
bu yaş döneminin elverdiği ve ortaya çıkmaya başladığı bir özellik olup,
çeşitleme döngüleri bu anlamda da öğrenme ve gelişim fırsatları sunar. Çünkü
top ile sürat atletik ve simetrik bir sürat değil, asimetrik ve top kontrolünü
beraberinde gerektiren bir sürattir.
Top
ile çabukluk becerisi de bu yaş döneminde kuvvet artışının değerlendirilmesi
açısından önemlidir. Topu gereken hız ve doğrulukta kullanabilmeyi sağlayacak
olan çabukluk ve hareketlilik anında topu çeşitli mesafelerde kullanabilme
çalışmaları ile gerçekleştirilebilir. Bu bağlamda çeşitleme ve birleştirme
döngüleri bir çalışma aracı olarak ihmal edilmemelidir.
Varyasyonu
(çeşitlemeyi), bir teknik beceri ya da becerileri hareketlilik içerisinde
kullanılabilme olarak algılamak gerekir. Değişik biçimlerde, değişik koşullarda
tekniğin hareket halinde kullanımını sağlaması açısından çeşitlemeler bir ön
koşuldur. Ancak daha da önemlisi ve gerekeni çeşitleme döngüsü olarak
tanımladığımız etkinliklerdir. Çeşitleme
döngülerinin öğrenme açısından önemli etkisi, öğrenilmiş ve pekiştirilecek
teknik becerilerin grupsal olarak akıcı bir şekilde sıkıcı olmayan tekrar
sürekliliği sağlıyor olmasıdır. Çeşitleme döngüleri aynı zamanda hem dikkat hem
zamanlama algısı hem de kardiyovasküler sistem gelişimi açısından iyi bir
öğretim uygulamasıdır.
Temel taktik çalışmaların başlangıcını ve temelini
oluşturması açısından da gerekli ve önemli olan çeşitleme ve birleştirme
döngüleri, top ile ve topsuz harekelerin ne zaman, nereye, nasıl ve kime doğru
yapılıp yapılmayacağına ilişkin becerilerde bilişsel özelliğe de dayalı olarak
bir gelişim sağlar. Çeşitleme döngüleri ve birleştirme döngüleri temel teknik
becerilerin kullanımında koordinatif yetilerin devreye sokulmasını da
arttırdığından ileriye yönelik taktik algılamaların ön koşulları sağlama
açısından da yararları olacaktır.
15’li
yaşlar, artı eksi bir yaş olmak üzere bir hareketin beceri düzeyi açısından en
iyi düzeyde gerçekleştirebiliyor olmanın doruk noktasına ulaşıldığı yaşlardır.
Bu somut olarak şunu ifade eder; Bu yaşlarda herhangi temel teknik bir
becerinin “salt beceri düzeyi” açısından gerçekleştirebilmenin en iyi düzeye
ulaşılmış olunduğu ya da olunması gerektiği yaşlardır.
Bu
düzeyi oyun ya da müsabaka içindeki uygulanabilirlik düzeyi ile karıştırmamak
gerekir. O açıdan daha alınacak bir hayli mesafe vardır. Buna karşın uyun
içinde ve ve belli düzeyde baskı altında dahi birden fazla temel tekniğin
anlamlı ve amaçlı bir şekilde birleştirilebiliyor olması önemli bir gelişim
düzeyidir.
Bundan
sonraki süreçlerde temel teknik becerilerin daha iyi gerçekleştiriliyor olması
bedensel gelişim özellikleri dolayısı ile artan kuvvete ve hareket hızına bağlı
olan değişimlerin bir sonucudur.
Bu
yaşlardaki altyapı eğitimi sürecine gelmiş çocukların, en iyi ve en popüler
oyuncuların gerçekleştirebildiği hareket becerilerini gerçekleştirebilmeleri
mümkündür. Bunun için yeterli fiziksel koşullara sahip olunması ve yeterince
çalışılmış olması yeterlidir. Eksikleri sadece hareket becerilerindeki
becerinin hızı ve uygulanan kuvvet ve oyun içindeki devamlılıkları ile
ilgilidir. Temel teknik becerilerin bu özellikler ile birleştirilerek daha iyi
duruma gelinmesi bu yaş sonrası 2-3 yıllık süreç içinde gerçekleşecektir.
Bu
yaş çocuklarının bazılarının temel teknik becerilerini kullanımında gözle
görülür bir stil fark edilir.
Kaynak; Gelişim ve Öğrenme Psikolojisi Işığında Futbolda Altyapı Eğitimi, Spor kitabevi ve Yayınevi, Ankara 2103.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder