Hafif
top, top ile ilgili hareketi gerçekleştirebilme yeterliliğini kolaylaştırması
açısından çok ama çok önemlidir. Nesne ne kadar büyük ve ağır olursa o nesneyi
hareket ettirebilmek için sarf edilmesi gereken güç o kadar artar. Ya da o
nesneyi hareket ettirebilmek için daha güçlü olmak gerekir.
Beceri
gelişimi açısından bir hareketin öncelikle gerçekleştirebilmek yani denemek
sonrasında da tekrarlamak gerekir. Söz konusu hareket amaçlı olarak ve
istendiği her anda gerçekleştirilebiliyorsa öğrenilmiş demektir. Aynı hareket
büyük bir kolaylıkla, hızla ve doğrulukla gerçekleştirilebiliyor ise buna da
beceri denir.
Nesne
ile ilgili ya da bir nesne kullanımının gerektirdiği hareketlerde ise, nesnenin
özellikleri bir hareketin denenmesi, tekrar edilmesi ve istendiği an amaçlı
olarak gerçekleştirilebilmesini etkiler. Çok daha önemlisi nesnenin özellikle
ağırlığı söz konusu nesne ile ilgili birçok hareketi belli bir hızda,
kolaylıkta ve doğrulukta gerçekleştirebilmeyi doğrudan etkiler. Bu etkileme
küçük yaşlarda hareket kolay gerçekleştirebilmeye olumsuz olarak yansırken
büyüme ile birlikte bu etkinin olumsuzluğu giderek azalır.
Nesnenin
kendisi bir durumdur ve her durum kendi koşullarını yaratır. Öncelikle o
koşulların yerine getirilmesi gerekir ki sonrasında amaçlanan davranış
gerçekleşebilsin. Oysa küçük çocukların nesneden kaynaklanan koşulları bertaraf
etmeye odaklanması değil o nesneyi amaca uygun kullanabilme ustalığını
geliştirmeleri birincil derecede eğitim amacı olmalıdır.
Eğer
top ağır ya da büyükse, topun ağırlığı ve büyüklüğü koşulu hareketin
gerçekleştirilme kalitesini ve beceri düzeyini etkiler. Özellikle çocuklarda
topun ağır olması durumu çocuğun hareketi gerçekleştirme sürecinde odaklanması
gereken beceri değil topun hareket ettirilmesi olacaktır. Bu temel teknik
beceri öğrenimi için olumsuzluk faktörüdür.
Bir
nesneyi hareket ettirebilme, onu kontrol edebilmek için harcanacak güç söz
konusu nesneyi beceri düzeyi yüksek bir şekilde hareket ettirmeyi ve kontrol
edebilmeyi engeller. Sinir iletilerinin kasları harekete geçirme biçimi eğer
ağırlıklı olarak güç üretme ile ilgili ise, daha büyük kas ve fazla sayıda kas
fibrili devreye girecektir. Böylesi durumlarda vücudun ilgili bölümü ile nesne
ilişkisi nesneye güç uygulama ilişkisi olur ki, teknik beceri gelişimi bu
şekildeki bir biyolojik sistematik ile oluşmaz.
Temel
teknik becerilerin gelişebilmesi için nesnenin hafif olması birinci koşuldur.
Hafif bir nesneyi hareket ettirebilmek için güç üretme yerine yeterince güç
üreterek nesneyi değişik biçimlerde kontrol edebilecek nesneye hükmedebilecek
küçük/ince kas gruplarını kullanabilmek mümkündür. Çünkü hafif nesne için gelen
sinir iletileri güce yönelik değil, nesneyi kullanabilmeye yönelik nitelikli
iletiler olacaktır.
Küçük
bir çocuğa çok büyük ve ağır bir makas vererek ondan bir kâğıdı düzgünce
kesmesini beklemek ile altyapı eğitimindeki birinci ve ikinci hatta üçüncü
dönem çocuklarına ağır ve büyük toplar vererek onlardan temel teknikleri beceri
düzeyi yüksek şekilde gerçekleştirmelerini istemek aynı şeydir.
Temel
teknik beceriler tam anlamı ile sinir kas koordinasyonu ile gerçekleşen
koordinatif özelliklerin bir sonucudur. Koordinatif özellikler vücudu ve
vücudun bir bölümünün giderek artan bir düzeyde kontrollü kullanabilme
becerisidir. Vücudun tamamını veya bazı bölümlerini belli bir uyum içinde
amaçlı olarak kullanabilme becerisi olan koordinasyonu olumsuz olarak
etkileyecek olan şey dış etkenlerdir. Dış etkenler ne kadar karşılanabilir
durumdaysa koordinasyon bozulmadan sürdürülür. Top ile ilgili temel teknik
becerilerde topun ağırlığı ne kadar karşılanabilirse top ile ilişkiyi
gerektiren hareketler o kadar iyi düzeyde gerçekleşir. Topun ağırlığı dış etken
olarak ne kadar fazla ise top ile ilişki o kadar bozulur ve beceri düzeyi
düşer.
8,
9 yaşlarında bunun içindir ki, naylon ve plastik toplar son derece gerekli ve
yararlı top materyalleridir. 10, 12 yaşlarında ise voleybol topu özelliğindeki
ve ağırlığındaki topların tercih edilmesi temel teknik beceri gelişimi
açısından bir zorunluluktur.
13, 14 yaş çocuklarının müsabakaları izlendiğinde,
müsabakaların normal saha ebadında yapılıyor olmasının da getirdiği
olumsuzluklar nedeni ile 5 numaralı topun ne kadar zorlayıcı olduğu ve
çocukların çoğu temel teknik beceriyi gereği gibi gerçekleştiremediklerini
gözlemlemek mümkündür. Oysa bu yaş döneminde de küçük numaralı topların
kullanılması hem temel tekniklerin beceri düzeyini, hem de daha önemlisi temel
tekniklerin müsabaka koşullarında kullanılabilme kalitesini arttıracaktır.
Bunların yanı sıra temel taktik becerileri uygulanabilirliğine de olumlu katkı
sağlayacaktır.
Büyük
ve ağır top küçük yaş gruplarında güce dayalı futbola prim vermektir. Oysa
temel teknik becerilerin kullanımındaki ustalığa dayalı futbol, yani
koordinatif özelliklere dayalı futbol altyapı eğitiminin önemli amaçlarından
olmalıdır.
Hafif
ve küçük top meselesi sadece belli bir yaş grubu ile sınırlı kalmamalıdır. Her
yaş döneminde kullanılması gereken bir eğitim materyali olmalıdır. Hafif top küçük
yaş gruplarında bir zorunluluk ve gereklilik olurken ilerleyen büyük yaş
dönemlerinde de teknik becerilerin mükemmelleştirilmesi adına bazı çalışmalarda
kullanılması gereken bir eğitim ve çalışma materyali olmaya devam etmelidir.
Küçük toplara
hükmedebilmek için daha ince kas hareketlerini kullanmak zorunluluğu normal
topları daha rahat kullanabilmeyi ona hükmedebilmeyi kolaylaştıracaktır. Normal
toplar ile temel teknik becerileri gerçekleştirebilme kalitesi daha da
artacaktır.
Gelişim
ve öğrenme açısından ilk önemli koşul büyümedir. Büyümeye uygun olmayan hiçbir
şey öğrenilemez. Altyapı eğitiminde çocuğun büyümesine en uygun olan topların
kullanımı o dönemin öğrenmelerini hem kolaylaştıracak hem hızlandıracak hem de
niteliğini arttıracaktır.
Topların büyüklüğü ve ağırlığı ile ilgili yarattığı
eğitim durumları ve sonuçları;
- Ağır toplar; top ile ilgili çok fazla çeşitlilikte hareket gerçekleşmeye engel koşullar yaratır. Israr ise hareket kısıtlılığı ve kuvvet eğilimi, kuvvetli olma hissi doğurur.
- Hafif toplar; Hareket çeşitliliği fırsatı doğurur. Çünkü topu hareket ettirebilme eforu, topu değişik şekillerde hareket ettirebilme eforuna dönüşür. Topa hükmetme hissi ve ihtiyacı ve fırsatları yaratır. Büyük kuvvet gereği hissi yerine çabuk olma isteği ön plana çıkar.
Geçmişteki
naylon toplar ile daha kolay ve mükemmel derecede gerçekleştirilebilen hareket
becerilerinin temelinde bu neden yatar. Günümüzde naylon toplara dönme ihtiyacı
sadece bir nostalji değil bir eğitim zorunluluğu olarak algılanmalıdır. Özellikle
8-9 yaş döneminde hafif topların top ile ilişkiyi arttırmadaki rolü büyüktür.
Temel
teknik beceriler edinmede kritik bir yaş dönemi olan 10-11(12) yaşlarda ise,
voleybol topu ağırlığındaki topların kullanımı ve en küçük numara futbol
toplarının kullanımı (3 numara top), çocukların hareket çeşitliliği fırsatı
sağlarken bazı temel tekniklerdeki beceri düzeylerinin artmasına olanak
verecektir.
Altyapı
çalışmaları ve müsabakalarında 10-11-12-13 yaş dönemlerinde 4 numara top, 14 yaş
müsabakalarında ise 5 numara normal top kullanıldığı görülürken 3 numaralı
topların sadece o da genel bir uygulama şeklinde değil 7, 8 yaşlarındaki
çocuklara yönelik kullanıldığı görülmektedir.
14
yaş müsabakaları gözlemlendiğinde 5 numaralı topun kullanılmasında çocukların
hareket kısıtlığını açıkça görebilmek mümkündür. Keza özellikle 10-11
yaşlarında 4 numara topların yine ağır top olarak değerlendirilmesi gerektiğini
belirtmek gerekir. 12 yaşlarında 13 yaşlarındaki çocukların 4 numara 3 numaralı
toplar ile oyunlarını gözlemlerseniz ne kadar keyifli ve akıcı bir oyun
oynadıklarını görebilirsiniz. Çünkü işin yoğunluğu topa değil topu rahat
kullanmaya kayınca temel hareket becerileri kullanımı hissedilir derecede
artmaktadır. Biraz daha küçük ve hafif toplar çocukların temel teknik
becerileri daha hızlı, daha akıcı ve daha ritmik bir şekilde gerçekleştirmelerinde
etkili olmaktadır Bu da temel teknik becerilerin müsabaka tekniği koşullarında
gerçekleştirilmesi gelişimini hızlandıracaktır.
- Gereğinden fazla küçük top kullanımı; Top ile ayağın teması topun küçük olması nedeni ile zorlaşacağından daha fazla koordinasyon ihtiyacı dolayısı ile ince beceri gelişimine katkı sağlar. 10,12 yaş ve 13,14 yaşlarındaki öğretim uygulamaları gereğinden fazla küçük top kullanımlarına da mutlaka yer verilmelidir.
- Büyük ve hafif top; top ile temas yüzeyi kolaylaşacağından özel zorluğu olan temel teknik becerilerin ilk öğrenme aşamalarında kolaylık sağlayabilir. 7 yaş için mükemmel, 8-9 yaş için zaman, zaman kullanılması gerekli bir top çeşidi olmalıdır.
1 yorum:
SÜPER BİR YAZI, Teşekkürler
Yorum Gönder