Sürat özelliğinin çabuk kuvvet, patlayıcı kuvvet, sprint kuvveti gibi kuvvet gelişim özellikleri ile de çok yakından ilgisi vardır. Bu bağlamda kuvvet özelliği ile ilgili söz konusu kuvvet özelliklerinin gelişmesi sürat özelliğini, sürat özelliği ile ilgili etkinlikler de söz konusu kuvvet özelliklerinin gelişimini olumlu etkileyeceği bilinmelidir.
Süratli olmayan bir kuvvet
özelliğinin özellikle futbol oyunu için önemi yoktur. Kuvvetli olmayan bir
sürat ise genel olarak mümkün değildir. Ya da süratli olmak belli düzeyde
kuvvetli olmayı da gerektirir. Buradan çıkarılacak sonucun süratin önemli
olduğuna ilişkindir. Ama elbette ki bu sürat atletik ve düz (simetrik) bir
sürat anlamına gelmemelidir ve çok daha önemlisi süratin futbol oyununun temel
nesnesi olan top ile ilişkili sürat olması gerektiğidir.
Sürat en basit ifadesi ile tüm motor
davranışları en kısa sürede gerçekleştirebilme anlamında değerlendirilmelidir.
Futbola ilişkin motor davranışlar,
bir noktadan başka bir noktaya en kısa sürede vücudu taşıyabilme özelliği
olduğu kadar, top ile ilgili tüm temel teknik becerileri ve bu becerileri
ardışık bir şekilde mümkün olan en kısa sürede gerçekleştirebilme yetisidir. Bu
durumda farklı bir sürat olan hareket sürati özelliği gündeme gelmektedir ve
futbol için “genel sürat” özelliğinden çok daha önemlisi bu sürat özelliği yani
“hareket sürati”dir.
Sürat bir işi en kısa sürede
yapabilme olduğuna göre, söz konusu özelliğin futbol oyunu açısından kullanımdaki
genel görünümü şu şekildedir;
·
Reaksiyon sürati(
özellikle görsel reaksiyona bağlı)
·
Aksiyon/Hareket
sürati(çabukluk-top ile hareket çabukluğu)
·
Devirli hareketler
sürati(hızlı koordinasyon)
·
Yer değiştirme
sürati
·
Kuvvet
sürati(çabuk kuvvet)
·
Hareket frekansı
Yukarıda genel olarak futbola
ilişkin gereken süratler belirtilmiş olsa da, futbol oyununun gerekli kıldığı
sürat özellikleri farklı boyutlar içermektedir;
·
Algılama sürati; Oyun
konumlarının (oyundaki kendi durumunun, topun durumunun ve rakibin konumlanış
durumunun) algılanarak, bu konumların kısa sürelerde değiştirilmesi ile ilgili
yeti.
·
Öncelleme/Sezinleme
sürati; Oyun akışı, pozisyon değişimi ve gelişiminin, özellikle de rakip
oyuncunun hareketinin önceden ya da çok kısa sürede saptanabilmesi ile ilgili
yeti.
·
Karar verme
sürati; En kısa sürede gerçekleştirilmesi gereken davranışlara karar verme
yetisi. (Bu özellik yaşanmış ve kıs süreli bellekten çağrılarak tekrar işlenmiş
hareket becerilerinin uzun süreli belleğe yerleşmiş olmasıyla ilgilidir).
·
Tepki sürati;
Oyun anında öngörülmeyen değişimlere yani pozisyonlara, akışa ve ani duruma göre
doğru ve ani tepki gösterme yetisi.
·
Dönüşümlü ve
dönüşümsüz hareket sürati; Topsuz hareketlerin(topsuz temel teknik becerilerin)
simetrik ve asimetrik olarak yüksek düzeyde sürat özelliği ile gerçekleştirilmesi
yetisi.
·
Hareket sürati;
Top ile ilgili hareketleri(top ile ilgili temel teknik becerileri) rakip ve
zaman baskısı altında süratle uygulayabilme yetisi.
·
Eylem sürati; Top
ile ve topsuz temel teknik becerileri bireysel, grup ve takım taktiği gereği
olan davranışları tüm kondisyonel özelliklerin bütünleşik bir biçimde katıldığı
şekilde amaçlı olarak en süratli şekilde gerçekleştirebilme yetisi.
Sürate özelliğine ilişkin böylesine
kompleks bir içeriğin birer birer geliştirilmesine yönelik eğitim uygulamaları
akılcı ve anlamlı değildir. Eğer sürat özelliğine ilişkin bu içerikler futbol
oyununun gerekleri ise, karşılanması ve geliştirilmesi de oyun ya da oyunsal
etkinlikler ile olması en doğal olanıdır. Çünkü oyunun kendi karakterinden
kaynaklanan bedensel ve psikomotor ihtiyaçlar o oyunu oynayarak giderilebilmektedir.
Burada önemli oyun oyunun gerektirdiği ihtiyaçların giderilmesini sağlayacak içeriği
taşyıp taşımadığıdır. Bu nedenle amaçlı ve kurallı oyunlar bu tür gereklerin
karşılanabilmesi adına iyi bir öğretim yöntemi ve teknikleri anlamına da
gelmektedir.
İdeal futbol oyuncusu olabilmenin ya
da kalitesi yüksek oyuncu yetiştirebilmenin ön koşulu top ile ilişkilerdeki
beceri ve bu beceriyi oyunda amaçlı kullanabilme yeterliliği olduğunu bir kez
daha belirtmek gerekir.
Böylesi bir anlayıştan hareketle, süratli
olmayan ama top ile ilişkilerinde ve topu kullanmadaki hareket sürati iyi
düzeyde olan çocukların, sürati (yer değiştirme sürati) yüksek olmasına karşın
top ile ilişkilerde ve topu kullanma ile ilgili hareket sürati iyi düzeyde
olmayan çocuklara oranla daha kaliteli futbolcu olma olasılıkları yüksektir. Dolayısı
ile futbol altyapı eğitiminde sürat özelliğinin geliştirilmesi ile ilgili
kritik yaş dönemlerinin bu açıdan iyi değerlendirilmesi çok önemlidir.
Daha öncede defalarca değindiğimiz
gibi büyük ve ağır toplar zamanından önce kullanılmaya başlanması, çocukların
top ile ilişkili hareketleri çok çabuk gerçekleştirebilmelerini engelleyen
fiziksel bir etki yaratmaktadır. Küçük ve hafif top hareket sürati gelişlimi
için olumsuz fiziksel etkileri ortadan kaldırır. Hareketi çabuk yapma davranışı
ne kadar kolay ve amaçlı olursa, hareket sürati algısı o kadar güçlenmektedir.
Bunun için 8-9 yaşlarındaki
çocukları naylon ve benzeri toplar ile oyun oynarlarken, birde meşin futbol
topları ile oyun oynarlarken gözlemlemek yeterlidir. Top çocuğun ayağına
dolanmaması ve tek bir hareket becerisi için top ile ayak teması süresinin uzun
olmaması bu açıdan bir ölçüttür.
Hareket çabukluğu/hareket sürati ile
ilgili U14 akademi liglerinde müsabakalara katılan çocuklar üzerinde onar
dakikalık üç oyun devresinin her birinde normal futbol topu, 4 numaralı futbol
topu ve 3 numaralı futbol topunun kullanıldığı bir gözlem çalışmasında top
büyüklüğü ve ağırlığı arttıkça hareket süratinin ne kadar azaldığını belirtmekte
yarar vardır.
Futbol için can alıcı bir öneme
sahip olan hareket sürati ve hareket frekansı konusunda daha duyarlı olunması
gerektiği açıktır. Futbol altyapı eğitiminde sürat özelliğinin geliştirilmesi
açısından özen gösterilmesi gereken konu, futbol oyununa yönelik olarak
öncelikle top ile ilgili hareket sürati, top ile ilgili hareket frekansı, top
ve rakip ile ilgili görsel reaksiyona dayalı sürat özellikleridir.
8-9 Yaş Sürat Özelliği Gelişimi
8-9 yaş ve bundan sonraki 10-11(12) yaş
dönemleri sürat gelişim açısından oldukça kritik yaş dönemleridir. Oldukça iyi
değerlendirilmelidir.
Sürat özelliği ilk etapta 5-7
yaşlarında bir atılım gösterirken, 6-9 yaşlarında oldukça önemli bir gelişim
kaydeder. Hareket frekansı açısından gözle görülür bir sıçrama söz konusu olur.
Reaksiyon sürati gelişimi de bu dönemin sonuna doğru 9-10 yaşlarında kayda
değer bir oranda gelişir.
Dolayısı ile futbol altyapı
eğitiminin başlangıç dönemindeki çocukların eğitim etkinliklerinde sürat
özelliği gelişimine ilişkin etkinliklere özel bir önem vermek gerektiği ortaya
çıkmaktadır.
Ama tıpkı dayanıklılık ve kuvvet
özelliği gelişiminde olduğu gibi, çocukların herhangi bir özelliğinin
gelişimindeki kritik yaşlar o özelliğin geliştirilmesi için şiddetli ve yoğun
yüklemeler yapılması anlamına gelmez. Sadece o özelliklerin uyarılması gerektiği
anlamına gelir. Futbol altyapı eğitiminde yapılması gereken, söz konusu
özelliklerin gelişimi ile ilgili kritik yaşlara denk gelen oyunların ve
etkinliklerin niteliğini söz konusu özellikler açısından zenginleştirmek
gerekir.
Çocukların sürat özelliği ya da
başka bir özellik açısından kritik yaşlarda olmaları o özelliğe ilişkin
yoğunlaşma anlamına gelmemelidir. Çünkü kritik yaş süreci aynı zamanda hassas
yaş süreci anlamı da taşır. Hassas yaş, söz konusu bir özelliğin geliştirilmesi
açısından olumsuz etkilenmeye de açık olmak demektir.
Sürat özelliğinin öncelikle
genetik-biyolojik açıdan kalıtsal bir özellik olması bu özelliğin
geliştirilmesi adına çalışılmaması anlamına gelmez. Futbol oyununa ilişkin
belirleyici süratin top ile ilgili koordinatif ve teknik temelli bir sürat
özelliği taşıyor olması futbol altyapı eğitiminde bu özelliğin gelişimine özel
bir önem verilmesi anlamına gelmelidir. Çünkü haraket sürati çok
geliştirilebilir bir özelliktir.
Hareketlerin sıklığı ve sürat düzeyinin
bu yaşlardaki hızlı gelişimi, reaksiyon sürati süresindeki azalma(tepki süratte
gelişim) dikkate alındığında;
·
Uyaran-tepki,
·
Kısa çıkış
koşuları
·
Hareketi çabuk
yapma
temeli üzerine şekillenen oyunlar,
etkinlikler ve futbol oyunları kurgulanmalı ve bunlara oldukça sık yer
verilmelidir.
Bu açıdan bakıldığında koşan bir
topu yakalama, hareket eden bir topun uyaran olarak kullanılmasına dayalı
etkinlik planlamalarının önemi ortaya çıkar.
Bu yaş dönemlerinde futbola ilişkin
temel teknik hareketlerin beceri amaçlı çalışma tekrarlarının anlamsızlığı da ortaya
çıkmaktadır. Bu yaşlarda asıl olan top ile ilişkilerde çabuk olabilmeye yönelik
gelişime katkı sağlamaktır.
Laktasit olmayacak sürelerdeki
sprint, çabuk kuvvet, çabukluk ile ilgili davranışlar oyunların ve oyunsal
etkinliklerin karakterini oluşturmalıdır.
Dinlenme aralıkları ve sıklıklarına
özen gösterilmesi çok önemlidir. Bu yaş dönemindeki çocuklara yönelik futbol
oyunlarında topun doğru kullanılması ve beceri düzeyinde kullanılması amacından
çok, top ile ilişkili hareketlerdeki sürati daha özenle gözlenmeli ve dikkate
alınmalıdır.
10-11(12)
Yaş Sürat Özelliği Gelişimi
Bilindiği ve daha önce de söz edildiği gibi bu yaş dönemi futbola ilişkin temel
teknik becerileri artan bir beceri düzeyi ile gerçekleştirme açısından çok
verimli bir yaş dönemidir. Bunun elbette koordinatif yetilerdeki artışla ilgisi
vardır. Tüm bunlar biyolojik olarak sinir sisteminin gelişmesi ile bağlantılı
gelişim çıktılarıdır.
İşte yine bu dönemde reaksiyon
sürati de neredeyse yetişkin düzeyine ulaşır. Hareket(aksiyon) hızı sürekli
artış göstermekte ve futbol oyunu için yine çok önemli olan hareket frekansı 12
yaşın sonlarına doğru en yüksek düzeylere ulaşmaktadır.
Sürat özelliğine ilişkin tüm bileşenlerin
amaca uygun hale gelmeye başlaması 11-12 yaşları ile 14 yaş dönemlerinde
gerçekleşmektedir.
Bu yaş süreçlerinde; aksiyon sürati,
reaksiyon sürati, kompleks hareketlerde temel sürat yüksek atılımlar gösterir.
Bu yaş döneminde sürat özelliğine
ilişkin bileşenlerin ağırlıklı bir kısmı gerçekleşmektedir. Sürat özelliği
amacına yönelik eğitim etkinliklerine haftanın belli günlerinde mutlaka yer
verilmelidir. Ya da eğitim etkinliklerinin bir bölümü mutlaka sürat özelliği
yetilerini içerecek şekilde planlanmalıdır.
Süratte devamlılığın/dayanıklılığın
geliştirilmesi bu yaş döneminin eğitim amaçlarından değildir. Bu tür
etkinliklerde kaçınılmalıdır.
Bu dönemde;
·
Çok yönlü
reaksiyon oyunları,
·
Çeşitli karakterdeki
uyaranlara tepki oyunları,
·
Kısa süreli çıkış
ve sprintler,
·
Topun çeşitli
şekillerde, yönlerde, açılarda ve hızlarda uyaran olarak kullanıldığı ve top
ile ilgili bir hareketi en çabuk ve en kısa sürede gerçekleştirmeye dayalı
etkinliklere bol oranda yer verilmelidir.
·
En sık ve yoğun
kullanılan futbol temel teknik beceriler ile ilgili çabuk ve süratli olma
etkinlikleri.
(12)13-14
Yaş Sürat Özelliği Gelişimi
Bu dönemin sonuna doğru latent ve
tepki sürat yetişkin değerlerine ulaşmaktadır. 13-15 yaşları hareket sıklığının
en üst düzeye ulaştığı yaşlardır.
Maksimal sürat ve çabuk kuvvet
değerlerinde artışlar söz konusudur.
Laktasit ölçülerde etkinlik
düzeylerine giriş yapıldığı yaş dönemlerdir.
Top ile ilgili temel teknik
becerilerdeki beceri düzeyinin süratli temel teknik aşamalarında geliştirilmesi
gereken, ancak bunun ölçülü bir baskı(rakip askı) ya da ölçüsüz saha
koşullarında (büyük saha, kötü saha)
olmamasına özen gösterilmelidir.
Bu dönemin sürat özelliğini futbola
ilişkin olarak “temel teknik becerilerde bireysel taktik sürat” şeklinde
yorumlamak ve adlandırmak yanlış olmaz.
·
Süratin belli
sürelerde devam ettirilmesine yönelik etkinlikler,
·
Top ile ilgili
hareketlerde çabuk ve süratli olmaya dayalı etkinlikler,
·
Top ile ilgili
temel teknik becerilerde hareket halindeyken değişken tekrar sürekliliği
(çeşitleme döngüleri),
·
Savunma ile
ilgili bazı bireysel temel taktik becerilerin süratli ve çabuk
gerçekleştirilmesine yönelik etkinlikler.
·
Hücum ile ilgili
bazı bireysel temel taktik becerilerin süratli ve çabuk gerçekleştirilmesine
yönelik etkinlikler.
15-16 Yaş Sürat Özelliği Gelişimi
Bu yaş dönemi ve bundan sonraki yaş dönemleri sürat
özelliğinin koordinatif boyutundan kondisyonel boyutuna yönelik gelişimi çalışmalarının
etkin olmaya başlaması gereken dönemlerdir.
Özel sürat çalışmalarının 20
dakikayı aşmayacak biçimde günlük çalışmaların önünde yer almasının faydalar
sağlayacağı bir dönemdir. Bu dönemi futbol oyunu açısından “temel teknik
becerilerin taktik uygulama sürati” dönemi olarak adlandırmak yerinde olur.
·
Süratte
devamlılık içeren etkinliklere yer verilmelidir.
·
Temel teknik
becerilerin grup savunma taktiği kullanımındaki sürat ve çabukluk çalışmaları,
·
Temel teknik
becerilerin grup hücum taktiği kullanımındaki sürat ve çabukluk çalışmaları,
·
Temel teknik
becerilerin takım taktiği kullanımındaki sürat ve çabukluk çalışmaları,
Bu yaş döneminin futbol eğitimi
açısından amaçlanan sürat eğitim etkinliklerini içermelidir.
1 yorum:
Şimdi daha iyi anlıyoruz neden Avrupa ile boy ölçüşemediğimizi.
Hocam sizin anlaşılmanız için bir 20 yıla ihtiyaç var.
Her şey için teşekkürler.
Selahhaddin Polat
Futbol Antrenörü
Yorum Gönder