13 Nis 2013

Motorik Özelliklerin Gelişiminde Kritik Yaşlar ve Altyapı Eğitimi (Kuvvet)



               Kuvvet, özellikle futbol oyunu açısından topu ve kendi vücudunu hareket ettirebilme, amaca yönelik olarak bir direnci karşı koyabilme yeterliliği olarak tanımlanabilir. Top ile ve topsuz tüm hareketleri oyun alanı içerisinde kolaylıkla gerçekleştirebilmede önemli bir etken olan kuvvet, verimi belirleyen en önemli motorik-kondisyonel özelliklerden birisidir. Bu çocuklar açısından da böyledir.
      Böyle olması nedeniyledir ki, özellikle altyapı eğitimi süreçlerinde başarılı olmanın müsabaka kazanmaya ve yaş gruplarında şampiyon olmaya endekslendiği bir yaklaşımda, kuvvet özelliğine yönelik gelişim olmaması gerektiği ölçülerde bir eğitim amacı olarak karşımıza çıkmaktadır.
            Oysa kuvvetin çok önemli kondisyonel bir özellik olması onun, altyapı eğitim süreçlerinde öncelikli bir eğitim amacı olmasını gerektirmez. Çünkü diğer özelliklerde olduğu gibi kuvvet özelliği de çocuk ve gençlerin gelişim seyirlerine paralel olarak giderek ve gerektiği ölçüde gelişmesi gereken bir özelliktir.
            Altyapı eğitim süreçlerinde kuvveti performans amaçlı kondisyonel bir özellik olarak değerlendirmek yerine ileriki performans dönemlerini olumlu etkileyecek şekilde bir gelişim özelliği olarak görmek gerekir.
      Kuvvet özelliği diğer gelişim özelliklerine göre çocuklar arasında fark yaratan en önemli gelişim özelliklerinden birisidir. Dolayısı ile bu durum, altyapı eğitimi süreçlerinde bir eğitim yanlışını da beraberinde getirebilmektedir. Fark yaratmada bu denli etkili olduğu fark edilen kuvvet özelliği, altyapı eğitiminin temel eğitim amacı olması gereken temel teknik beceriler ve bireysel taktik beceriler ile ilgili gelişiminin kinci plana atılmasına neden olabilmektedir.
            Kuvvet özelliğinin baskın olduğu bir eğitim anlayışında sinir kas koordinasyonu gelişimine dayalı koordinatif özelliklerin geliştirilmesi ön planda tutulması gerekirken, büyük kas gruplarının uyarılmasına dayalı ve gücün belirleyici olduğu bir futbol formasyonu egemen olabilmektedir.  
            Güçlü ve görece olarak iri ve büyük çocukların daha “iş yapar” bir görünüm sergilemelerine prim vermek ileriye yönelik eğitimin kaliteli oyunculuğu amaçlayan boyutunun görmezden gelinmesi anlamına gelmektedir.
            Kuvvet özelliğinin altyapı süreçlerinde verim alma adına gereğinden fazla devreye sokulması ile ilgili olarak somut gözlem sonuçları;
·Çocukların eğitim süreçlerinde giderek gelişen temel teknik becerileri müsabakalarda sergileyemiyor oluşları, bir kısım antrenör tarafından kuvvet eksikliği olarak değerlendirilmekte ve kuvvet çalışmaları ihtiyacı olarak teşhis edilebilmektedir. Oysa sorun çoğu zaman yalnızca kuvvet eksikliği ile ilgili değildir. Dolayısı ile çözüm çocuğun kuvvetini gereğinden önce geliştirmek değil, müsabakaları, oyunu, ilgili araçları ve alanları çocuğun kuvvetine uygun hale getirmektir.  Bu anlamda yine altyapı yaş gruplarına yönelik ulusal düzeyde gerçekleştirilen akademi liglerini ve yerel lig karşılaşmalarını gözlemlemek yeterli bulgulara ulaşmayı sağlayacaktır.  Özellikle alt yaş grubu çocuklar, sahayı kat etme ve topa hükmedebilme adına dayanıklılık ve kuvvet gelişim özelliklerine uygun olmayan koşullar neden yetersiz bir görünüm sergilemektedirler. Altyapıların altyapı eğitimlerinin en temel hedefi top ile ilişkilerin iyileştirilmesi adına geliştirilmesi gereken özellikler ile ilgili olmalıdır.
·Özellikle 13-14 yaş gruplardan başlayan ve giderek şiddeti ve yoğunluğu artan kuvvet çalışmaları nedeniyle birçok çocuk bel bölgesi, diz bölgesi ve ayak bileği ağrı çekmektedir.
·      Altyapılarda teknik beceri eksikliğine dayalı olarak gelişen ve üstyapılarda tüm açıklığı ile gözlenebilen vücudu gereğinden fazla kullanmaya eğilimli bir oyunculuk yapılanması.
·Yine altyapılarda şekillenmeye başlayan ve üstyapılardaki futbola yansıyan şekliyle top ile gereğinden fazla oynama ya da tam tersi topu anlamsız ve amaçsızca bir an önce kullanma davranışları.
            Kuvvet özelliği de bilindiği üzere sinir kas koordinasyonu temelinde çocuğun doğumundan itibaren gelişen ve gelişimin doğal süreci içerisinde artarak devam eden bir özelliktir.
            Çocuklarda ve gençlerde kuvvet çalışması olmalıdır/ olmamalıdır tartışması yerine kuvvetin doğumdan itibaren gelişen ve gelişmesi gereken fiziksel ve motorik bir gelişim özelliği ve ileriki yaşlarda korunması gereken önemli bir özellik olduğunun bilinmesi gerekir.
            Önemli olan kuvvet özelliğinin gelişim boyutuna özgü olup olmayacağının eğitime ne ölçüde doğru yansıyıp yansımadığıdır. Diğer bir ifade ile altyapı eğitim sürecinde kuvvet ile ilgili etkinliklerin gelişim sürecine uygun olup olmadığıdır.
            Kuvvet çeşitleri, vücut yapısı ile ilgisi ve vücuda yönelik etkileri göz önüne alındığında, altyapı eğitim sürecinde kuvvete ilişkin etkinlikler konusunda oldukça özenli olunması gerektiği açıktır.

            Kuvvet çeşitlerini;
·                      Futbola özgü temel kuvvet; Futbol oyunu için gereken top ile ve topsuz hareketleri gerçekleştirmedeki en büyük güç yeterliliği,
·                    Futbola özgü çabuk kuvvet; Futbol oyunu için gereken top ile ve topsuz hareketleri en kısa sürede yapabilme gücü yeterliliği,
·                  Futbola özgü kuvvette devamlılık ise; Yine futbol oyunu için gereken top ile ve topsuz hareketlerdeki en büyük ve en çabuk gücü sürdürebilme yeterliliği olarak tanımlamak mümkündür.
  
            Kuvvet özelliğini altyapı eğitiminde bir yeterlilik olarak görmek demek ve futbol altyapı eğitiminin temel amacını ise futbol oyununu en iyi biçimde oynayabilmeyi sağlamak olarak değerlendirmek demek, kuvvetin nasıl, ne zaman ve ne kadar geliştirilmesi gereğini de ortaya koymak demektir.
            Örneğin 8-9 yaşındaki çocukların futbol oyunu neyse, o oyundaki gerekler ve o gerekleri yerine getirmedeki kuvvet ihtiyacı o kadardır. Dolayısı ile kuvvet çalışmasının boyutu da o kadar olmalıdır.    
            Futbol altyapı eğitiminde bir özelliğin geliştirilmesinde temel belirleyen yaş düzeyine uygun olarak gerçekleştirilebilen etkinlikler ve oyunlardır. Etkinliklerin ve oyunların içeriği, gerekleri ve bu gerekleri yerine getirebilme yeterlilikleri tüm kondisyonel özelliklerin ne kadar, nasıl ve ne zaman geliştirilmesine dair ip uçlarını içinde barındırır.
            Gelişim düzeyine/dönemine uygun futbol oyunu yeterliliğinin doğru saptanmış olması yanında bir o kadar önemli nokta söz konusu gelişim dönemi sonuna değin ulaşılması gereken futbol oyunu yeterliliklerinin doğru olarak saptanmış olması çok önemlidir. Çünkü oyunun gerektirdiği tüm özellikleri geliştirmeye ilişkin öğretim etkinlikleri gelişime uygun olup olmaması buna bağlıdır.
            Futbol altyapı eğitiminde “kuvvet özelliği gelişimi” ile ilgili felsefi çıkış noktası; kuvvetli futbolcu yetiştirmek değil, futbol oyunun yaş dönemine uygun olarak en rahat biçimde oynanmasını sağlayacak kadar kuvvetli futbolcu yetiştirmek olmalıdır.  
            Futbol ile direkt ilgili olmayan kuvvet çalışmalarının kas grupları ve bölümleri arasında kassal dengesizlikler veya kassal orantısızlıklara neden olabileceği unutulmamalıdır. Bunun sonucu oluşabilecek sırt ve kuyruk sokumu ağrıları, diz ve topuk ağrıları yanında hareket becerilerinde bozulma dikkate değer olumsuz sonuçlar olarak sık karşılaşılan durumlardır.
            Çocuklarda öncelikle vücudun bütünün ilgilendiren ve gelişimin doğal seyrine uygun genel kuvvet gelişimine yönelik etkinliklere yer verilmelidir. Yaş dönemleri arttıkça giderek artan bir biçimde özel kuvvet gelişimi etkinliklerinin gerçekleştirilmesi sağlanmalıdır.
            Örneğin özel kuvvet özelliği ile ilgili gelişim etkinliklerinde, futbolda özel bir önemi olan diz gericileri, baldır kasları ve kalça bükücüleri ile ilgili kasların maksimal, çabukluk ve devamlılıklarına yönelik özelliliklerin geliştirilmesi amaçlanmalıdır.
            Kuvvet özelliğinin gelişimindeki doğal gelişim seyrine katkıda bulunurken kaslar arası koordinasyon ve kas içi koordinasyon denilen biyolojik mekanizmalar asla unutulmamalıdır.
            Kaslar arası koordinasyon daha açık bir ifade ile bütün kasları içine alacak çok yönlü kuvvet etkinlikleri demektir. Bunun için yapılacak şey futbol oyunu dışında tüm vücudu ve bölümlerini aktive eden oyunlar demektir. Örneğin jimnastik, voleybol, basketbol, hentbol ve benzeri çağrışımlar yapan etkinliklerin uygulanması akla gelmelidir.
            Kas içi koordinasyon ise bir kas grubunun kendi içinde uyumlu çalışması ve akıcılığı anlamına gelir ki, o kas grubunu ilgilendiren bir hareketi ve benzeri hareketleri akıcı ritmik şekilde yaparak geliştirilebilir.
      Çocuklara yönelik uygun olmayan kuvvet çalışmaları,
·Genel olarak yaş dönemlerine uygun olmayan şekilde gerçekleştirilen kuvvet çalışmaları demektir,
· Maksimal kuvvet gelişimine ağırlık vermek demektir,
· Belli bir kas grubu üzerinde yoğunlaşan kuvvet çalışmaları demektir,
·Çabuk kuvvet veya kuvvette devamlılık çalışmalarındaki süre, şiddet ve yoğunluğun ve kapsamın ayarlanamaması demektir,
·Futbola özgü özel kuvvet çalışmalarına erken başlama yanında, bu tip çalışmaları oyunlardan bağımsız vererek oyundan verim beklemek demektir,
·Duyarlılıklar başladığında dahi çalışmalara devam etmek demektir.
            Kuvvet çalışmaları ile ilgili olarak çocuklarda sık karşılaşılan ani ve uzun süreli ve/veya kalıcı rahatsızlıklar şunlardır;
·Kıkırdak doku yaralanmaları,
·Bağ dokularda zorlanma,
·Sıçramalar ve uzun süreli dikey hareketlerde zorlamalar omurga ve özellikle bel bölgesi üzerinde zorlanmalar,
·Ender de olsa kırılmalardaki kolaylık nedeni ile ağaç yaş kırıkları,
·Kronik şekil bozuklukları,
·Yorgunluk(stres) kırıkları.

          8-9 Yaş Kuvvet Özelliği Gelişimi
            Bu yaş döneminde kuvvet özelliği gelişimine yönelik bir özel bir eğitim etkinliği söz konusu olmamalıdır.
            Bu yaşın kuvvet gelişim özelliği, temel hareket becerilerini gerçekleştirirken, söz konusu hareketleri beceri düzeyinde gerçekleştirmek için gereken vücudunu yönetebilmeye yetecek kuvvete sahip olabilmeyi sağlamaktır. Bunun için de yapılması gereken şey, yer değiştirme, dengeleme ve nesne kontrolü gerektiren hareketleri içeren değişik etkinlikler ve oyunlar aracılığı ile hareketleri beceri seviyesinde ve çeşitliliğinde yapabilme verimini etkileyecek olan kuvvet gelişimine katkı sağlamaktır.
            Örneğin ip atlama ile ilgili etkinliklerde, atlamayı sağlayan sıçrama hareketi ile doğrudan ilgili baldır ve bacak bölgesinin kuvvet özelliği gelişimi kendiliğinden ve sadece o işi gerçekleştirmeye yönelik olarak gelişecektir. Keza yakan top oyununda ise topu hızlı atmaya yönelik olarak kol, omuz ve diğer üst gövde kaslarının kuvvet özelliği uyarılmış olacak ve giderek o işi daha iyi yapabilecek gerekli kuvvete ulaşılabilmesi sağlanacaktır.
            Bu yaş dönemindeki kuvvet özelliği gelişimi, temel hareket becerilerinin daha hızlı ve üst düzeyde beceri şekliyle yapılmasını sağlayacak bir kuvvet özelliğidir.  Genel koordinasyon özelliklerinin geliştirilmesi aynı zamanda kuvvet özelliğinin bu yaşa özgü geliştirilmesi anlamını taşımaktadır.
            Vücudun bütününü ilgilendiren ve genel olarak tüm bölge kaslarını ve kas gruplarını uyaran oyunlardan olabildiğince çok yararlanılmalıdır.
            Büyük ve ağır toplar kuvvet geliştirme yöntemi olarak görülmemeli ve asla kullanılmamalıdır.
            Salınmalar, tırmanmalar, asılmalar, çekmeler, itmeler gibi kuvvete gelişimini tetikleyen hareketleri içinde barındıran oyunlar yeterli kuvvet özelliğine yönelik etkinliklerdir.

         10-11(12) Yaş Kuvvet Özelliği Gelişimi
            Bu yaş dönemi çocukları tüm temel hareket becerilerinde mükemmel bir beceri düzeyine ulaşmış olmaları yanında futbol ile ilgili temel teknik becerilerin bir bölümünü beceri düzeyi yüksek şekilde gerçekleştirmeye başlarlarken, çoğu temel hareket becerilerinden motorik olarak haberdardırlar.
            Bu durum kuvvet özelliğinin gelişimi açısından şu anlama gelmektedir; Çocuklar oyunlarında futbola yönelik bazı temel hareket becerilerini yoğun olarak ve iyi düzeyde kullanabilecek koordinasyon özelliğine kavuşmaktadırlar. Bu da kuvvet özelliğinin geliştirilmesi gereken boyutunu ortaya koymaktadır. Bu boyut futbola özgü temel teknik becerilerin bazılarını çok iyi düzeyde yapabilmeyi sağlayacak bir kuvvet özelliği demektir. Bu seviyedeki bir kuvvet özelliği ise, oyunun temposu ve süresi yanında tekrar çalışmaları ile karşılanabilir.
            Bu yaş döneminde de vücudun tümünü, değişik yön ve açılarda kullanmayı gerektiren oyunlara bolca yer verilmelidir. El, kol, gövde, baş, bacak ve ayakları değişik yön açı ve boyutlarda kullanmayı gerekli kılan oyun ve etkinlikler kas dengesizliğinin giderilmesi ve çok yönlü kuvvet gelişimi açısından önemlidir.
            Dönemin ortalarından itibaren sonuna doğru çocuklarda kuvvet artımına yönelik izler gözlemlenebilir. Bir sonraki dönemin kuvvet özelliği gelişimindeki sıçrama bu dönemin sonlarında kendini hissettirmeye başlar.
            Aneorob olmamak koşulu ile, sprint kuvveti ve çabuk kuvveti çağrıştıracak biçimde şiddeti ve yoğunluğu düşük uyaran ve reaksiyon çalışmaları kuvvet özelliği açısından yararlı olacaktır. Bu çalışmaları atletik koşullarda değil oyun içinde, eğlenceli boyutlarda çok tekrar yapmadan kısa sürelerde gerçekleştirilmesi sağlanmalıdır.
            11, 12 yaşlarından başlayıp 13-14 yaşlarında atak yapan sonra yavaşlayan ancak 18’ li yaşlara değin tırmanış göstererek gelişecek olan ve 20-30 yaşlarında da zirveye ulaşan maksimal kuvvet özelliği için futbol altyapı eğitiminde, özellikle 16 yaşlarına değin yapılacak tek şey çocuğun kendi vücut ağırlığını giderek artan zor koşullarda ama oldukça kolay bir şekilde kullanmasını sağlamak olmalıdır.
            Keza çabuk kuvvet ve kuvvette devamlılık özellikleri adına yapılacak tek şey sadece oyun ve etkinliklerin süre, tempo ve oyun içeriğine bağlı olarak kazandırılmasına özen gösterilmelidir. Bu yaş çocuklarının kuvvet özelliği bu yaş döneminin futbol oyununu oynayabilmeyi sağlamaktan ibaret olmalıdır.
            Çekme, itme, tırmanma, asılma, döndürme, yakalama ve benzeri kuvvet özelliği içeren oyunlardan yararlanılması son derece önemlidir.
            Kuvvet gelişimi sağlama adına eşi sırta alma veya ek ağırlık kullanma söz konusu dahi olmamalıdır. Özel sıçrama çalışmalarından kaçınılmalı, oyun gereği üst üste olmayan sıçramalar ve atlamalara ise yer verilmelidir.
            Ritm çalışmaları, hayvan taklitleri, bireysel ve eşli mücadele oyunları, temel jimnastik etkinlikleri bu yaş dönemi kuvvet özelliği mekanizmaları açısından yararlı uygulama etkinlikleridir.
            Topa vuruş kuvveti açısından çok önemli olması gereken bir yaş dönemidir. Ancak vuruş kuvvetin arttırmaktan ziyade, nesneye ayak ile kuvvet aktarımı ya da kuvvet uygulaması algısının gelişimi sağlanmalıdır. Çünkü bu yaş dönemi topa vurma tekniğinin kazanılması açısından önemli bir unsur olan kuvveti nesneye aktarma yeterliliğin edinilmesine yönelik hassas bir dönemidir. Ama bunun için topun mutlaka “gerektiği kadar hafif” olması gerekir. Çünkü topun hafif olması, topa kuvvet aktarımının niteliğini belirleyecektir. Top ağır ise topa hızlı değil, itmeyi andıran şekilde kuvvet aktarımı eğilimi oluşacaktır. Oysa doğru vuruş tekniğinde, kuvvet aktarımı hızlı ve tek kısa dokunuşla yapılan vuruşlardır. Dolayısı ile topun hafif olması “vuruş aktarma kuvveti hızı algısının” doğru oluşmasını sağlayacaktır.
           
            (12)13-14 Yaş Kuvvet Özelliği Gelişimi
            Kuvvet özelliği gelişimi açısından bu ve bundan sonraki yaş dönemi ile ilgili süreçler kritik dönemleri işaret eder.
            Kuvvet özelliklerinin her türünün gelişim seyrinde sıçramalar görülür. Kas kitlesi artışı, merkezi ve periferik sinir sistemindeki gelişim ve elbette hormonal değişimler kuvvet özelliğinin gelişiminin temel nedenlerini oluştururlar.
            Çocuklardaki bu değişim onların kuvvet özelliği açısından antrene edilebilirliği görüntüsüne neden olmaktadır. Kuvvet çalışmalarından da çabuk dönüt alınabiliyor alması antrenörleri kuvvet çalışmalarına ağırlık vermeye itebilmektedir. Oysa futbol altyapı eğitiminde 15-16 yaşlarına değin kuvvet özelliği gelişimi yarışmacı performans amaçlı antrene şeklinde olmamalıdır.
            Ancak bu ve sonraki yaş dönemlerindeki gelişimin doğal seyrinde var olan kuvvet artışı sıçramaları yani kuvvet özelliği gelişimindeki kritik yaşlarda göz ardı edilmemeli ve iyi değerlendirilmelidir.
            Vücuttaki tüm bölümler ve bölgelerde yer alan kaslardaki maksimal kuvvet özelliği artışında olsun, çabuk kuvvet özelliği artışında olsun 7 yaşlarından itibaren başlayan gelişim geniş çerçevede 10-15 yaşlar arasında ciddi artışların yaşandığı yaşlara tekabül ederken, özellikle 13-14 yaşlar kuvvet özelliğinde atılımların yaşandığı yaşlar olarak karşımıza çıkmaktadır.
            Sonuç olarak futbol altyapı eğitiminde kuvvet özelliği gelişimi açısından kritik yaş dönemleri, öncelikli olarak 10-11(12), (12)13-14 ve 15-16 yaş dönemleridir.
            Bu yaş dönemlerinde ani uzama ve vücut bölümleri arasında dengesiz büyümelerin görülmesi nedeni ile kaslarda göreceli olarak verim düzeyi düşebilir ve vücudun mekanik olarak kaldıraç sistemine bağlı geçici olumsuzlukları söz konusu olabilir. Bu açıdan tek yönlü ve ısrarcı yüklenmelerden şiddetle kaçınılmalıdır.
            Bu yaşlardaki ani uzama ve dengesiz büyüme ile ilgili olarak temel teknik becerilerdeki geçici bozulmaları anlayışla karşılamak gerekir. Bunların kuvvetin dengesiz dağılımına bağlamak ve kaslardaki kontrolü geçici bir süre gerektiğince sağlama zorluğuna olarak değerlendirmek daha doğrudur.
            Temel teknik becerilerin hareketli ve akıcı kullanımını gerektiren çalışmaların sürdürülmesinde bir sakınca olmadığı gibi, bu tip çalışmaların kuvvet özelliğinin koordinatif beceriye dönük dağılımında yararlı etkileri olacaktır.
            Bu yaşlardaki kuvvet özelliği etkinliklerinin özel kuvvet diye tanımlanan biçimde futbola özgü olmaya doğru başlaması gerekir. Temel teknik beceri kullanımına ilişkin etkinlikler ile temel taktik beceri etkinliklerindeki tempo, tekrar ve kapsam kuvvet özelliğine ilişkin etkiyi de beraberinde getirmelidir.
            Bu yaş dönemi için normal ağırlıkta top ve normal boyutlarda saha ebadının biraz ağır gelmekte olduğundan daha önce söz edilmişti. Daha küçük numaralı toplar ile;
·İsabet vuruşları,
· Nokta atışları
·Ve topu uzağa gönderebilme vuruşları kuvvet özelliği gelişim açısından yararlı etkinliklerdir.
            Genel olarak üst gövde kasları ön, yan, arka, boyun, kol ve omuzlar olmak üzere, alt gövde kasları ise yine bütünselliğin bozulmayacağı şekilde kalça, ön, arka, dış ve iç bacak kasları, baldır kaslarının uyarılması sağlayacak etkinliklere yer verilmelidir. Bu etkinliklerde söz konusu vücut bölgelerinin çok yönlü kuvvet özelliği gelişimi yüklenme sıklığı, şiddeti ve kapsamı az olmak koşulu ile ve ilgili oyunlar içine serpiştirilerek gerçekleştirilmelidir.
·      Topu çift el ile uzağa atışlar,
·      Havaya atılan topu sıçrayarak kafa vuruşu ile uzağa atışlar,
·      Sağ ve sol ayakla sekmeler,
·      Tek ve çift ayakla ritmik sıçramalar,
·      Arkadaki vücut ağırlığının dörtte birini geçmeyecek nesneyi çekmeler,
·      Çift yönlü galop koşuları,
·      Geri geri koşular,
·      Eğimli zeminde koşular,
·      Vücudu değişik pozisyonlarda tutmalar,
·      El ve ayaklar üzerinde gövde yere ve havaya bakacak şekillerde, kalça değişik yüksekliklerde, vücudu belli bir süre tutma ve hareket ettirmeler,
·      Parmak ucunda yürümeler,
·      Artan bir dirence karşı çekme, itme, asılmalar,
·      Tırmanmalar,
   ve benzeri etkinlikler kuvvet özelliği ile ilgili etkinlik örnekleridir.

       15-16 Yaş Kuvvet Özelliği Gelişimi
            Bir önceki yaş dönemi etkinliklere ilaveten, vücut kompozisyonun ve özelliklerinin daha da gelişmiş olmasına paralel olarak özel kuvvet çalışmaları daha bir önem kazanır.
            Örneğin diz gericileri, baldırlar ve kalça bükücüleri gibi futbolda özel önemi olan kas gruplarına yönelik uyaranları gerektiren hareket etkinliklerine (ilgili sıçramalara) uzun süreli ve tekrara dayalı olmamak koşulu ile daha fazla önem verilir.
            Futbola özgü önemli kasların işlevselliğinin ve veriminin arttırılmasına dönük top ve topsuz temel teknik becerilerin oyun ve kurgulanmış oyun bölümleri içinde yer alması sağlanmalıdır.
            Örneğin;
·      Baş döndürücü kasların (kafa vuruşu sırasında başın sabitlenmesinde etkili),
·      Sırt kasları, geniş sırt kasları,
·      Dış yan karın kası,
·      Düz karın kası,
·      Uyluk çekicileri,
·      Kalça bel kası,
·      Kalça çatısı kası,
·      Uzun uyluk çekicileri,
·      Düz üst uyluk kası,
·      Eğrimsi kas,
·      Terzi kası,
·      İç uyluk kası,
·      Dış uyluk kası,
·      Ön baldır kası,
·      İki başlı baldır kası,
·      Kalça gericileri,
·      Orta kalça kası,
·      Büyük kalça kası,
·      Yarı eklemsi kas,
·      İki başlı üst uyluk kası
·      Yarı geçişkenli kas
·      Oturak kasları
·  Alt uyluk kasları
·  Baldır kasları
            gibi futbol oyununda top ile ve topsuz temel teknik becerilerde performansı etkileyecek olan kaslara ilişkin kuvvet özelliğini geliştirilmesi gerekmektedir.
            Bunun için yapılması gereken öncelikle şiddeti ve yoğunluğu arttırılmış kısa süreli ve dinlenme aralıklı temposu yüksek müsabaka ve taktik uygulamalardır. Bunların yanı sıra ihtiyaç olduğunda söz konusu bölge ve kasın yetersizliğine ilişkin özel çalışmalar gerçekleştirilebilir.
            Her türlü pozisyonda, açıda, yönde ve şiddette topa vuruşlar, top ile ilgili olarak savunma davranışlarında ve hücum davranışları, ikili omuz omuza mücadeleler, belli bir efordan sonra son vuruşlar kuvvet özelliği gelişimi ile ilgili çalışmalardır. 

                17-18   Yaş Kuvvet Özelliği Gelişimi
            Bir önceki yaş dönemi kuvvet özelliği içeriğinin müsabaka süresi ve temposu içinde gerçekleştirilebilmesini kapsar. Oyunun tüm gereklerini yerine getirirken gereken yerde ve zamanda kuvvet özelliği gerektiren davranışları eksiksiz uygulayabilme yeterliliği bu yaş dönemindeki kuvvet özelliğinin görünümüdür.
            Müsabaka süresi boyunca vücudun bir bölümünün veya tamamının güç gerektiren bir davranışı yerine getirmedeki bir defalık  eksikliği kuvvet eksikliği olarak değil, beceri eksikliğidir. Ancak söz konusu kuvvet gerektiren bir davranışı aslında gerçekleştirebiliyor ama oyun süresince gerekli olduğu durumlarda birden çok kez gerçekleştiremiyor olma davranışları kuvvet zafiyeti olarak değerlendirilmelidir.


Hiç yorum yok:

OYUN ALANLARININ YAPISI VE UYARAN İLİŞKİSİ

Oyun alanlarındaki, kazaya sebep olma olasılığı olan nesnelerin kaldırılmasına yönelik eğilim, diğer bir açıdan bakıldığında çocukların sab...