13 Nis 2013

Motorik Özelliklerin Gelişiminde Kritik Yaşlar ve Altyapı Eğitimi (Dayanıklılık)


          



              Kondisyonel özellikler veya kondisyonel çalışmalar kavram ve uygulamaları futbol altyapı eğitim süreci için ürkütücü ve kaçınılması gereken bir algıya neden olmaktadır. Aslında böyle bir algının oluşması da doğaldır. Çünkü altyapı eğitimi sürecinde yaş düzeylerine ve gelişim özelliklerine uygun olmayan motorik özellikleri geliştirme amaçlı kondisyonel çalışmalar yararlı olmasından öte zararlı sonuçları dahi olabilecek olan çalışmalardır.
            Ancak altyapı eğitim sürecinde unutulmaması gereken en önemli ilke, gelişim sürecindeki bazı gelişim özelliklerine ilişkin gelişim özellikleri ile ilgili kritik yaş dönemlerinin değerlendirilmesi adına söz konusu gelişim özelliği ile ilgili çalışmaların gerçekleştirilmesi gerektiğidir.         Bu çalışmalarda İlkesel olarak unutulmaması gereken olgu da, çalışmaların yarışmaya dönük performans odaklı değil gelişim düzeyine ve amacına olması gereğidir. Bir diğer önemli nokta, futbol ve benzeri spor branşlarına yönelik altyapı eğitim sürecindeki motorik kondisyonel gelişim uygulamalarının başlangıç dönenlerinde söz konusu spor branşına yönelik ve giderek spor branşına özgü olması gerektiğidir.
            Altyapı süreçlerinde yer alan çocukların bazı yaş dönemlerinde o yaşa özgü motorik-kondisyonel özellikler açısından sıçramalar yapıyor olmaları onları o özellikler açısından öne çıkarıyor olabilir. Bu gelişim durumu, altyapı antrenörlerini sıçrama yapan özelliğe ilişkin aşırı yüklemeler yapmaya sevk etmemelidir.
            Altyapı eğitim süreçlerinde ağırlıklı olarak motorik-kondisyonel özelliklere yönelik çalışmalar gerçekleştiriliyor ise fevkalade yanlış bir iş yapılıyor demektir. Uygulanabilirliği ve sonuç alınabilirliği daha kolay olması nedeni ile teknik ve taktik etkinlik ve çalışmalardan ziyade kondisyonel çalışmalara yönelme eğilimi antrenörlük yeterliliği açısından sorgulanması gereken bir durumu yansıtmaktadır.       Altyapı eğitim süreçlerinin biricik amacı, sağlıklı ve uzun yıllar performans sporu yapabilmeye olanak sağlayacak bedensel bir gelişim oluşturmaya katkı sağlamak yanında,  o spor branşı ile ilgili temel teknik ve taktik becerileri üst düzeyde sergileyebilecek psikomotor bir gelişim düzeyi oluşturmaktır.   

        DAYANIKLILIK ÖZELLİĞİ VE FUTBOLDA ALTYAPI EĞİTİMİ
            Öncelikle dayanıklılık; bir işi ve o işin gereklerini gerektiği gibi ve gerektiği sürede yerine getirebilecek devamlılığa sahip olabilme yeterliliği olarak tanımlanabilir. Ancak iş belli olsa da, işi yapacak olan çocuklar olunca normal koşullarda bir dayanıklılığın değil çocuklara özgü bir dayanıklılığın gelişiminden söz edilmelidir.
            Normalde bir futbol müsabakası veya antrenmanının gerektirdiği dayanıklılık düzeyi ve ölçütleri,  çocukların gelişim düzeyi dikkate alındığında asla bir gösterge olmamalıdır.
            Futbol altyapı eğitim sürecinde bazı çocukların bazı etkinlikleri yapamıyor veya yapmak istemiyor oluşlarının nedeni çoğu kez dayanıklılık özelliğinin gelişmemiş olması ile ilgili değil, daha çok öğretim uygulamalarının içeriğinin yaş döneminin gerektirdiği diğer gelişim özelliklerine göre düzenlenmemmiş olmasındandır.
            Dayanıklılık görünüş ve inceleniş biçimlerine göre değişik şekillerde sınıflandırılmaktadır. Bu sınıflamalar;
·      Etkinliğe katılan kasların payı ile ilgili olarak genel ve lokal dayanıklılık,
·      Spor dalı özgü olması açısından genel ve özel dayanıklılık,
·      Kassal enerji değişimi açısından aerob ve aneorob dayanıklılık,
·      Kasların çalışma biçimi açısından statik ve dinamik dayanıklılık,
·  Etkinliğe katılan kondisyonel yetiler açısından kuvvet, çabuk kuvvet, sprint kuvvetinde dayanıklılık, süratte dayanıklılık,
·      Süre açısından bakıldığında ise kısa, orta ve uzun süreli dayanıklılık.

            Futbola özgü dayanıklılık öncelikle genel (temel dayanıklılık) ve özel dayanıklılığı (futbol branşına özgü) diğer dayanıklılığı içerir. Metebolik olarak ise yine futbola özgü aerob ve aneorob (ağırlıklı olarak alaktasit) dayanıklılıktan söz etmek gerekir.
            Altyapı eğitim sürecinde öncelikle temel dayanıklılık denilen genel dayanıklılığın yaş dönemlerine uygun gelişim düzeyinin elverdiği ve gerektirdiği ölçülerde geliştirilmesi gerekmektedir. Genel dayanıklılık ağırlıklı olarak dolaşım sistemi verimliliği ve sağlığı ile ilgilidir. Sadece sporcu adaylığı ve sporculuk açısından değil, her bireyde ve çocukta gerektiği şekillerde ve düzeyde geliştirilmesi gereken bir dayanıklılık özelliğidir.
            Genel dayanıklılığın sonuçlarına bakıldığında, ne kadar önemli ve gerekli bir özellik olduğu ortaya çıkmaktadır. Örneğin;
·      Bedensel verim yetisinin artması,
·      Dinlenme yetisinin kısalması,
·      Sakatlanma oranının azalması,
·      Psikolojik yüklenebilirlik düzeyinin artması,
·      Teknik becerilerde hataların azalması,
·      Oyunun gereği tepkilerde duyarlılık, eylemlilik hızında süreklik,
·      Taktik becerilerde devamlılık ve hatasızlık,
·      Sağlıkta denge.

            Tüm bunlara karşın söz konusu altyapı eğitimi ve çocuklar olunca, dayanıklılık özelliğine ilişkin uygulamalarda duyarlı olunması gereği daha bir önem kazanmaktadır.
            Dayanıklılık özelliği ile ilgili eğitim uygulamalarındaki duyarlılık gösterilmesi gereken üç altın kural olmalıdır. Aslında bu altın kurallar tüm motorik-kondisyonel özelliklerin geliştirilmesine yönelik çalışmalar ve etkinlikler için geçerlidir.
1.      Çocukların yaş dönemlerine özgü gelişim düzeylerinin dikkate alınmalıdır.
2.      Dayanıklılık gelişiminde kritik yaş dönemleri boş geçilmeme, iyi değerlendirilmelidir.
3.      Spor branşı karakteri gereği top kullanmadan vazgeçmemeye özen gösterilmelidir.     

     Dayanıklılık;
·      Devam yöntemi
·      İnterval yöntem
·      Tekrar yöntemi
·      Yarışma/ Oyun yöntemleri
 ile geliştirilebilir.

            Futbola ilişkin öğretim uygulamaları ve çalışmalar genel olarak incelendiğinde bunların oyunsal etkinliklerden, oyunun kendisinden, müsabakalardan ve teknik ve taktik beceri uygulamalarından oluştuğu görülür. Bu etkinlikler söz konusu yöntemleri çoğu zaman içermektedir. İçermediği durumlarda ise, söz konusu futbol eğitim ve gelişim uygulamalarını yöntemlere uyarlayarak kurgulamak ve planlamak mümkündür.
            Örneğin interval veya tekrar yöntemi, orta alandan top alıp verme, sonrasında sprint, daha sonrasında top alıp süratli bir dribling ve orta veya şutla sonlandırılacak bir çalışmada, yüklenme aralık ve dinlenmelerini ayarlayarak gerçekleştirilebilir.  
            Futbola ilişkin öğretim uygulamaları genel olarak genel dayanıklılık çalışmalarını ve futbola özgü olması nedeni ile “özel dayanıklılık” çalışmalarını içermelidir. Genel dayanıklılık gelişimi için atletik karakterde, simetrik ve topsuz çalışmalara gerek yoktur. Özellikle futbolda altyapı eğitim sürecinin en önemli eğitim amacı olan temel eğitim formasyonu (fundamental) açısından topsuz çalışmalardan olabildiğince kaçınılmalıdır. Yaş düzeyine uygun genel dayanıklılık ve özel dayanıklılık çalışmaları, altyapı eğitiminin amacına da uygun olarak top ile ilişkinin kesilmesine neden olmayacak çalışma ve uygulamaları içermelidir.
            Uzun süreli eğitim süreçlerinde temel dayanıklılık sürekli ve aşamalı bir biçimde yüklenme artışı ile gerçekleştirilmelidir.
            Özel dayanıklılık ise top ile ve topsuz temel teknik becerileri içerecek biçimde futbola özgü ve futbol karakterini koruyan çalışmalar ile gerçekleştirilmelidir.
            Futbol altyapı eğitiminin öncelikli olarak “kaliteli futbolcu” yetiştirmek amacı ve kaygısı, çocukların altyapı eğitim sürecinde genel olarak top ile ilgili ilişkilerinin mükemmelleştirilmesini gerekli kılmaktadır. Bu bağlamda altyapı eğitim sürecinde top ile ilişkinin hiç bir şekilde kesintiye uğramaması, aslında motorik-kondisyonel gelişim özelliklerini ile top ilişkisinin de iyi kurulmasına neden olacaktır. Buradan hareketle genel dayanıklılık çalışmalarının da özel dayanıklılık çalışmaların mümkün olduğu kadar top ile ilişkili olmasının sağlanması altyapı eğitim sürecinin sonunda yetiştirilecek futbolcu kalitesinin belirlenmesi açısından çok önemlidir.
            Futbol altyapı eğitim sürecinde dayanıklılık özelliği ihtiyacını belirleyecek olan şey oyunu devam ettirebilme, diğer söylemle “oyun devamlılığıdır”. Oyun devamlılığı oyunu aynı kalitede sürdürebilmek demektir. Bir oyunu aynı kalitede sürdürülebilmesi için oyun içinde gereken tüm hareket becerilerinin sergilenmeye devam ettirilmesi anlamına gelir ki, tam anlamı ile bu bir “futbol dayanıklılığı”  ya da “futbolcu dayanıklılığı” demektir.
            Çocuklar her yaşta dayanıklılık gelişim içindedirler. Dayanıklılık özelliği gelişiminin küçük yaşlardan başlayarak doğal bir seyir izleyerek geliştiği belirlenmiştir. Bunun doğal seyrine fazla müdahale etmeden kritik dönemlere özel önem vererek oyun düzeyi artışına paralel olarak “antrene” edilmesi en sağlıklı yaklaşım olacaktır.
            Dayanıklılık özelliğinin, zamanı gelince gerekli olur mantığı ile sonraki dönemlere ötelenmesi ile bir an önce kazandırılması ve yüksek düzeyde kazandırılması gereği mantığı, motorik-kondisyonel özelliklere ilişkin gelişim psikolojisine hiç uygun olmayan yaklaşımlardır.

              8-9 Yaş Dayanıklılık Özelliği Gelişimi
            10 yaşın altındaki çocukların temel dayanıklılık özelliği adına “antrene” edilmeleri gerekli değildir. Ama bilinmesi gereken 7-10 yaş çocuklarının genel dayanıklılık özelliklerine ilişkin gelişim bir gelişim atılımı gösterdikleridir. Bu atılım 11. yaşa değin sürer.
            Dolayısı ile futbol altyapı eğitimine ilişkin bu yaş döneminde genel/temel dayanıklılık özelliği adına öğretim uygulamaları içeriği zenginleştirilmelidir.
            Oyunsal etkinlikler, oyunlar ve özellikle de eğitsel oyunların metabolizma üzerindeki dayanıklılık özelliğine ilişkin etkilerinden yararlanılmalıdır. Uzun süreli yüklenmeler amacıyla yapılan düzenlemelerde dahi etkinliklerdeki aktivite süreleri 20 dakikayı asla geçmemelidir. Belirli oranda ve sayıda ara dinlenmeler verilen uygulamalar doğru uygulamalardır. Buradaki etkinliklerin belirli düzeyde koşu içeriyor olması çocuğun kardiovasküler bir çalışma içine girilmesi bakımından önemlidir.
            Koşu ve hareketliliğin olduğu, durağan olunmaya pek ortam yaratılmaması gereken genel dayanıklılık etkinliklerinde ideal oyun süreleri maksimum 20 dakikayı aşmamalı, yüklenmenin en az yarısı kadar süre dinlenmeden sonra ikinci bir 20 dakikalık etkinlik süresi başlatılmalıdır. Süreler 10 ar dakikalık dilimler şeklinde de planlanabilir.
            Temel hareket becerileri, özelleşmiş hareket becerileri, temel teknik beceriler, koordinatif ve algısal motor gelişim amaçlı tüm etkinlikler genel dayanıklılık özelliğini geliştirecek bir yapı ve işleyiş arz edecek şekilde düzenlenebilir. Bir defalık etkinlik süresi 10 dakikadan az olmamak koşulu ile 20 dakikayı da aşmayacak dilimlerden oluşan bir günlük eğitim uygulamaları totalde en fazla bir saati bulmalıdır.    
            Futbola özgü dayanıklılık (özel dayanıklılık) açısından bu yaş dönemine yönelik etkinlikler top ile ilişkili hareketlere yönelik eğitsel oyunlar temelinde planlanmalı ve gerçekleştirilmelidir.

                        10-11(12) Yaş Dayanıklılık özelliği gelişimi
            Bu yaş döneminin genel dayanıklılığı planlı ve bilinçli bir sistematiği gerektirmektedir. Öncelikle koşuların ağırlıklı olarak yer aldığı oyunlar ve oyunsal etkinlikler, öğretim uygulamalarının karakterini oluşturmalıdır. Bu dönem çocukları gözlemlendiğinde hareket halinde olmayı yeğleyen çocuklar olduğu görülecektir. Dolayısı ile öğretim etkinliklerinin genel dayanıklılık içeriklerini oldukça kolay yerine getirebileceklerdir.
            Temel teknik ve taktik becerilerin öğretimi ile ilgili önceki bölümlerde de sözü edilen tüm öğretim uygulamalarının özellikle koşuları da içerecek şekilde kurgulanması bu yaş dönemi dayanıklılık özelliği gelişim açısından yeterli olacaktır.
            10-11 yaş genel dayanıklılık açısından gelişim hızının devam ettiği yıllardır. Çocukların çok hareketsiz kalmalarına ve durağan bir yapıda olmalarını engelleyecek şey etkinliklerin eğlence ve motivasyon içeriği ve kurgusudur.  
            Yaş düzeyine uygun temel teknik beceri ve temel taktik becerilere ilişkin etkinlikler, oyunsal etkinlikler veya oyunlar 4X15 dakikalık 4 devreden, 3X20 dakikalık üç devreden oluşan dinlenmeli  en az bir saatlik çalışmalar şeklinde gerçekleştirilmesi genel dayanıklılığa yönelik amaç açısından bir gerekli ve yeterli görünmektedir. Bir saatlik çalışma kapsamında devamlı koşu etkinliğinin 20 dakikanın altına düşmemiş olması önemlidir.
            3:3, 4:4 interval oyunlar oldukça yararlıdır. Tek kale maç bu açıdan da yabana atılmamalıdır.
            Çok kısa süreli olmak koşulu ile her çalışma gününde 10 dakikayı aşamayacak süreler diliminde yarı alan 5:6, 6:6 oyunları dayanıklılık gelişim adına önerilebilir. Ancak top ile ilişki gelişim adına daha büyük sahaların bir handikap olduğu unutulmamalıdır.
            Bu dönemin özel dayanıklılığı adına gerçekleştirilen çalışma esprisi oyunlardaki yüklenme ve dinlenme ilişkisiyle ilgilidir.
             
                 (12)-13-14 Yaş Dayanıklılık özelliği gelişimi
            Bu yaş dönemlerindeki genel/temel dayanıklılık sürekli ve düzenli bir şekilde organizmanın yüklenmelere uyum gösterebilmesi amacına yönelik olmalı ve geliştirilmelidir. 13-15 yaş genel dayanıklılık özelliği açısından yine bir atılım dönemidir. Kalp hacminde, oksijen nabzında ve atış hacminde ciddi artışlar söz konusudur.
            Temel teknik beceri çalışmalarında anımsanırsa hız, ritm, ve akıcılığın önemine değinilmişti. İşte bu çalışmalar ile ilgili de çeşitleme döngülerinden söz edilmişti. Çeşitleme döngülerinin yüklenme sıklığı, süresi ve yoğunluğu ayarlandığında genel dayanıklılık gelişimine de katkı sağlayacağı açıktır.
            Temel taktik öğretim çalışmalarına yönelik beceri öğretim uygulamaları da belli bir yüklenme şiddeti ve süresi ile gerçekleştirilirse yine temel dayanıklılık açısından da bir kazanım elde edilmiş olunması sağlanacaktır.
            Toplam olarak 70-80 dakikayı bulacak olan öğretim etkinlikleri 2X35, 3X25 veya 4X20dakikalık süreler şeklinde dilimlenebilir. Bu dilimlemelerde devamlı ve interval karakterli koşu aktivitesi 30 dakikanın altına, interval karakterli koşularında kısa süreli olmak kaydı ile yüklenme süreleri toplamının 5 dakikanın altına düşmemiş olması önemlidir. Etkinlikler boyunca kat edilecek mesafenin en az 3000 m. ile 6000 m. arasında olması olağan bir durumdur.
            Bu yaş diliminde, önceki ve sonraki yaş dilimlerinde verilen bu sürelerin sadece koşuya dayalı genel dayanıklılık süreleri olmadığını bir kez daha söylemekte yarar vardır. Bu yaş döneminde total süre olan 70-80 dakikanın değişik içeriklerdeki planlamayla tamamlanıyor olması zaten başlı başına bir dayanıklılığı ve dayanıklılık çalışması anlamına gelmektedir.
             
            15-16 Yaş Dayanıklılık özelliği gelişimi
            Dayanıklılık açısından öncelikli olarak devamlı ve interval yöntemlerin kullanıldığı, oyun içindeki yüklenmeler ile yetinilmeyip dayanıklılığın öne geçtiği çalışma düzenlemelerinin yapılması gerektiği bir dönem olarak nitelendirilebilir.
            15-16 yaş dönemi çocuklarının temel teknik beceriler açısından mükemmel düzeyde olmaları, müsabaka tekniği açısından çok ciddi mesafeler kat etmiş olmaları, bireysel taktik becerilerdeki yeterlilik düzeyleri ve takım taktiği açısından gelmeleri gerektikleri düzey, onların genel ve özel dayanıklılık açısından da gelişmiş olmalarını gerektirir.
            Kesintisiz oyunlar, uzun süreli ve devingen teknik ve taktik çalışmalar, özellikle tam sahayı içerecek biçimdeki kombinasyonlar, grup savunma ve hücum oyunları, merkezi hücum ve savunma oyunları genel dayanıklılığın top ile ilişkinin kesilmeden sürdürülebilirliği ve özel dayanıklılığı da geliştirildiği çalışmalardır.
            Etkinlikler toplam süre açısından bir müsabaka süresine denk gelen sürelere ulaşılmış olmayı gerektirir. 90 dakikaya ulaşacak etkinlik süreleri genel dayanıklılık özelliğinin geliştirilmesi için yeterlidir. Devamlı yüklenilmiş olma açısından kat edilen mesafenin de en az 5000 kilometrenin üstüne çıkmış olması gerekir.
            Bu total sürede çalışmaların içeriğini oluşturan tüm aktiviteler  temel teknik beceri kullanımları olan varyasyon ve kombinasyonlar, taktik görevlerin gerektirdiği tempo, sprint ve diğer davranışların toplamına bakıldığında devamlı yöntemin, interval yönteminin, tekrar yönteminin oyun içinde kullanıldığı, genel ve özel dayanıklılık çalışmaları kapsamış olduğu görülür.
            1:1, 2:2, 3;2, 2:1 gibi çalışmalar vazgeçilmemesi gereken uygulamalardır.
            Kesintisiz oyunlar oldukça önemlidir.
        Alaktasit aneorob çalışmalar kadar, laktasit anerob çalışmaların önem kazanmaya başladığı bir süreçtir.  Orta ve uzun süreli aneorob eforları görmeye başlamak gerekir. Bu da oyun içinde 10 saniyeyi geçen tempo ve sprint koşular anlamına gelmektedir.
            Yine unutulmaması gereken, bu dönemde de genel ve özel dayanıklılığın olabildiğince top kullanmayı gerektiren planlamalardan oluşması gerektiğidir.

              17- 18 Yaş Dayanıklılık özelliği gelişimi
            Performans dönemine giriş aşamasına gelen bu yaş grubu totalde 1.5 saatlik oyun devamlılığı sürecini dolduracak denli uzun süreli dayanıklılığa, oyun süreci içinde topsuz temel teknikleri ve taktik koşuların gerektirdiği alaktasit ve laktasit aneorob eforları gerçekleştirebilecek submaksimal ve maksimal dayanıklılık yeterliliği düzeyine gelmiş olmaları gerekir.
                 

Hiç yorum yok:

OYUN ALANLARININ YAPISI VE UYARAN İLİŞKİSİ

Oyun alanlarındaki, kazaya sebep olma olasılığı olan nesnelerin kaldırılmasına yönelik eğilim, diğer bir açıdan bakıldığında çocukların sab...