ALTYAPILARDA "ÖZELLİKLİ OYUNCUYA" ODAKLANMAK
DİĞER OYUNCULARA HAKSIZLIKTIR.
BU ANLAMDA EMPATİ GELİŞTİRMEK BİR ZORUNLULUKTUR.
Son yıllarda sürekli üzerinde durulan konulardan birisi de özellikli oyuncu yetiştirmektir.
Bilindiği üzere oyun ve etkinlikler içinde özellikle bireysel olarak arkadaşlarına oranla daha farklı ve yaratıcı özellikler sergileyen oyuncu adayları dikkat çeker ve "yetenekli oyuncu" diye olumlu etiketleme yapılır.
Bu o oyuncu adayı için güzel bir şey olabilir elbette. Güdüleyici de olabilir. Ama kendisini diğer arkadaşlarından farklı bir konuma da oturtabilir.
(Bu arada konu dışı ama yine de belirtelim; Özellikli futbolcu yetiştirilmez. Özellikli futbolcu doğru ve zamanında verilen eğitim ile "yetileri daha öndeki" çocuklar arasından arasından kendiliğinden yetişir).
Konumuza dönersek; Bazı futbolcu adaylarını özel, özellikli, yetenekli diye etiketleyerek onlara çok önemli roller vermek ve onları baş aktör haline getirmek takımdaki diğer futbolcu adaylarında, kendilerinin daha az önemli ya da değersiz görüldüğü gibi bir duyguya neden olur.
Bu duygu öyle hafife alınacak bir şey değildir. Okulda, sahada bir veya bir kaç çocuğun önde olması diğerlerine ket vuran bir ortam yaratır.
Sanılmasın ki diğer çocuklar daha hırslanır daha mücadeleci olurlar. Öyle bir şey mümkün değildir. Çocuk ve gençlerin dünyası kırılganlığa, küsmeye, vazgeçmeye ve kendini yetersiz hissetmeye açıktır.
Empati dediğimiz şey, işte bu çocukların duygularını anlayabilmek hatta yaşayabilmek anlamında kullanılmıştır. Antrenörün ve ilgili çevrenin bir futbolcu adayına odaklandığı ortamlarda diğer çocuklar "diğerleri" olarak tanımlanır ve görülür.
Oysa o diğerleri denilen şey takımın ta kendisidir.
Takım olma, biz duygusu,işbirliği gibi asıl önemli olan duygusal öğrenmeleri ihmal etmemek adına grup veya takımda yer alan herkes aynı öneme ve değere sahip olmalıdır.
Çocuk ve gençlerin yaşamları boyunca en hoşlandıkları şey ve onları en mutlu ve güvende hissettirecekleri şey, kendilerine eşit davranılıyor ve aynı ölçüde değer veriliyor olmasıdır.
Bu her türlü eğitimi verimlilik açısından arttıracak da bir şeydir.
Özellikli oyuncuya veya futbolcu adayına gelince, farklı özellikleri olduğunun farkına varılması kesinlikle sağlanmalıdır. Ama bu durumun onda kendini ayrıcalıklı görmesine neden olmasına izin verilmemelidir. Çünkü altyapılarda ayrıcalıklı olmayı yaşamaya ve öğrenmeye başladığı an, yüksek egolu ve bireyci davranan kişiliğe de sahip olmaya başlayacaktır.
O zaten ilerideki futbol yaşamında, piyasa futbolunun bir gereği olarak hak ettiği önemi ve değeri görecektir.
Futbolda/Sporda Altyapı Eğitimi demek, futbola ilişkin nelerin, nasıl ve asıl olarak "ne zaman" öğretileceği ve öğrenileceği ile ilgili süreç demektir. "Futbol/Spor altyapı eğitim pedagojisi" demek; Çocukların gelişim sürecindeki "kritik dönemleri" ve durumları dikkate alarak öğretimi sürdürebilmek demektir. Not: Burada yer alan yazılardan isim ve kaynak gösterilerek alıntı yapılabilir. Aksi hırsızlığa girer. Alıntılar hukuken de kaynakça gösterilerek yapılır. (İsmail Topkaya)
Kaydol:
Kayıt Yorumları (Atom)
OYUN ALANLARININ YAPISI VE UYARAN İLİŞKİSİ
Oyun alanlarındaki, kazaya sebep olma olasılığı olan nesnelerin kaldırılmasına yönelik eğilim, diğer bir açıdan bakıldığında çocukların sab...
-
1 AÇIK BECERİ-KAPALI BECERİ KONUSU ve ÖNEMİ Açık beceride çevresel şartlar değişkendir. Yani futbol oyunu içinde bir pozisyonda yapılab...
-
(Aslında "reaksiyon süresi" ve "refleks süresi" ifadeleri daha doğru ve açıklaycıdır) Reaksiyon müdahale edilebilen, g...
-
Sol el kullanma yasağı veya sol eli kullanmama kültürü ve geleneği haliyle sol ayak kullanmama sonucunu doğurur. Çünkü sol el, sol ayak ile...
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder