4 Mar 2017

"ALTYAPI EĞİTİMİ STANDARDI" OLUŞTURMAK GEREĞİ VE ZORUNLULUĞU ÜZERİNE...

Futbolun nasıl bir oyun olduğu ve bu oyunu oynayabilmek için hangi davranışları gerçekleştirmek ve hangi özelliklere sahip olunması gerektiği bellidir.
Ama söz konusu bu davranışların nasıl ve ne zaman öğretileceği ile, yine söz konusu bu özelliklerin nasıl ve ne zaman geliştirileceği üzerinde doğru ve pedagojik bir eğitim standardı ne yazık ki, oluşturulamamıştır.

Futbolda "temel altyapı eğitimi" "gelişim altyapı eğitimi" ve "performans altyapı eğitimi" süreçleri çocukların, erinlerin ve ergenlerin gelişim özelliklerinin belirlediği süreçler olmak zorundadır.
Yani eğitimin içeriğini ve yöntemlerini ve yaklaşımlarını belirleyecek olan şey öğretenler değil çocuklar, gelişmiş çocuklar ve yetişkin çocukların özellikleri olmalıdır.

Bu anlamda 8-9 YAŞLARA DEĞİN DEVAM ETMESİ GEREKEN "FUTBOLDA TEMEL EĞİTİM SÜRECİNDE" EĞİTİMİN GENEL AMACI ASLA FUTBOLA ÖZGÜ TEKNİK VE TAKTİK DAVRANIŞLARIN ÖĞRETİLMESİ DEĞİLDİR.

Çocuklar 9 yaşlarına değil yer değiştirme, dengeleme ve nesne ile ilişkili temel hareketleri beceri düzeylerinde gerçekleştirirlerken, vücut yönetimi, oyun, cimnastik, ritm, zaman, mekan, yönsellik ve yansallık algılarına dayalı motor davranışları da büyük bir uyum içinde yapmaya başlamış olmaları gerekir.
Bu temel gelişim düzeyinin futbola ilişkin transferleri ise örneğin daha önce tekmeleme olan bir davranışın davranışı 9'lu yaşlardan sonra pas ve vuruşlara, daha sonraki yaşlarda ise sinir kas iletişimindeki gelişmeye paralel olarak değişen koşullarda pas ve vuruşlara evrilecektir.

Sonuç olarak büyüklerin oynadığı futbolun daha 7 yaşından itibaren oynatmaya çalışmak asla bir futbol eğitimi değildir.
Futbola ilişkin uyguleme eğitimlerinde 10 yaşındaki çocukların yapabildiklerini 8 yaşındakilere, 15 yaşındakilerin 12 yaşındakilere, 17 yaşındakilerin 14 yaşındakilere yönelik uygulatılması çalışılmaları hem futbol gelişimi ve hem de futbolcu gelişimi için yararlı sonuçlar vermemektedir.

Bu kadar çok altyapı eğitim furyasının olduğu ama ortaya çok fazla iyi ve parlak sonuçlar çıkmamasının önemli nedenlerinden birisi budur.

Ne yapmalı;
Türkiye Futbol Direktörlüğü diye bir ünvan veya paye, aynı zamanda ilgili konularda yetki demektir.
Bu yetki ve sorumluluk önce illa ki olacak ve devam edecekse bu Türkiye Futbol Altyapı Direktörlüğü şeklinde yeniden organize edilmeli, Ya da TFF Futbol Gelişim Merkezi bu konuda etkili ve yetkili konuma getirilerek işlevselleştirilmelidir.

Altyapıların tüm dönem ve evrelerine ilişkin bir eğitim standardını müfredat, yönetmelik ve yönergeler ile standartlaştırmalıdır.
Aksi halde emekler, çabalar ve umutlar istenilen amaca yönelik beklentileri sağlayamayacaktır.

Hiç yorum yok:

OYUN ALANLARININ YAPISI VE UYARAN İLİŞKİSİ

Oyun alanlarındaki, kazaya sebep olma olasılığı olan nesnelerin kaldırılmasına yönelik eğilim, diğer bir açıdan bakıldığında çocukların sab...