28 Nis 2017

EĞİTİM VE GELİŞİM İLİŞKİSİ


ÇİÇEKLER ZAMANINDA AÇAR..
ZAMANINDAN ÖNCE AÇMAYA ZORLANAN HER ŞEY YANAR, KAVRULUR.
ÇOCUKLAR VE GENÇLER DE ZAMANI GELİNCE, O ZAMANIN GEREĞİ OLAN FUTBOLU OYNAMALI.
NE ÇOK ÖNCE, NE DE SONRA...

Çocuklar büyüdükçe futbolları da büyür. Acele etmememiz gerekir.
Eğer çocuklardan "iyi futbolcu" olmalarını istiyor ve bekliyorsak, çocukluk dönemlerinin futbolunu oynayarak yaşamalarını, yaşayarak gelişmelerini sağlamak ve sabırlı olmak zorundayız.

Her yaş döneminin bir futbolu vardır.
Önemli olan işte o futbolu yaşamalarını ve yaşayarak bir üst dönemin futboluna kendilerinin ulaşmasını sağlamalıyız.

Okulöncesi dönemde yuvarlanan bir topun ardından koşmadan, yakaladığı topa amaçsız tekmeler atmadan, kuralsız oyunlar oynamadan, 8-9 yaş futbolunun gereklerini, belli bir disiplin ve amaçlı hareketlerden oluşan başlangıç futboluna geçildiğinde artık o çocuk için gerçekten 8-9 yaşına geldiğinde futbol tüm sürprizini, heyecanını ve eğlencesini yitirmiş bir etkinlik olur.
Oysa futbol "oyun" olmaya ve "oyun" kalmaya devam etmelidir.
Bunun için her yaşın futbolu o yaşın ideal futboludur.

10-12 yaşın "top ve çocuk" arasındaki ilişkilerde yaratıcılığa açık, farklılık peşinde koşulan ve yeni keşifler yapılan, özgür ve bağımsız futbolunu 8-9 yaşlarda yüklemeye ve dayatmaya çalışırsanız 10-12 yaşın tüm güzelliklerini ve sürprizlerini bitirmiş oluruz.

13-15 yaşta artık "futbolcu" olunacağının kesinleşmeye ve gözlenmeye başladığı, sahaya adapte olunduğu daha bir sistematik futbolunu 10-12 yaşta verir ve dayatmaya çalışırsak 13-15 yaş futbolunu önlemiş ve engellemiş oluruz.

16-18 yaş futbolun taktiği ya da "taktik futbolu" 13-15 yaşa yedirmeye ve biçimlemeye çalışırsak, 13-15 yaşın sahaya adaptasyonunu, bölge oyununu, bölgesel oyun yeterliliği motivasyonunu, bölgesel oyun oynama isteğini ve arkadaşları arasındaki bağlantı kurmanın gereğini keşfetmeyi engellemiş oluruz.

Bu işler böyledir.
Gelişim ve eğitim psikolojisi birbirine paraleldir.
Gelişmeden eğitmek demek, gereğinden önce eğitmek ve sonuç beklemek demektir.
Zamanı gelmeden olmaz. Olsa da verimli olmaz.
Çocuklar badem ağaçları gibidirler.
Erken çiçek açmaya eğilimlidirler. Bu bizi aldatmasın.
Badem ağaçlarını çoğu kez ayaz vurur, kavurur.
Çocukları öne çıkan bazı bedensel ve motor özellikleri nedeniyle bir sonraki dönemim futboluna yönlendirmek, onları badem ağacı gibi erken açmasına neden olmak gibidir.
Bu işlerin şakası ve deneyi olmaz.
Çocuklar zarar görür.
En büyük zarar da genellikle futbollarının daha da gelişecek olmasının engellenmiş olmasıdır. Çünkü zamanı gelmeden daha zorlu işlere zorlamak gelişimi yavaşlatır ve bazı durumlarda tamamen durdurur.

Hiç yorum yok:

OYUN ALANLARININ YAPISI VE UYARAN İLİŞKİSİ

Oyun alanlarındaki, kazaya sebep olma olasılığı olan nesnelerin kaldırılmasına yönelik eğilim, diğer bir açıdan bakıldığında çocukların sab...