Futbolda/Sporda Altyapı Eğitimi demek, futbola ilişkin nelerin, nasıl ve asıl olarak "ne zaman" öğretileceği ve öğrenileceği ile ilgili süreç demektir. "Futbol/Spor altyapı eğitim pedagojisi" demek; Çocukların gelişim sürecindeki "kritik dönemleri" ve durumları dikkate alarak öğretimi sürdürebilmek demektir. Not: Burada yer alan yazılardan isim ve kaynak gösterilerek alıntı yapılabilir. Aksi hırsızlığa girer. Alıntılar hukuken de kaynakça gösterilerek yapılır. (İsmail Topkaya)
27 Nis 2018
FUTBOL HAREKET GELİŞİM EVRİMİNE PARALEL OLARAK GELİŞİR
FUTBOL VE DİĞER TÜM TAKIM SPORLARINDA VE OYUNLARDA GELİŞİM DEMEK;
REFLEKS HAREKETLERDEN, İLKEL HAREKET BECERİLERİNE, İLKEL HAREKET BECERİLERİNDEN TEMEL HAREKET BECERİLERİNE VE ORADAN DA SPORTİF HAREKET BECERİLERİNE GİDEN BİR YOLCULUKTUR...
Bir nesneye ayak ile dokunmak ve onu ayak ile yönetmeye çabalama şeklinde başlayan futbola özgü başlangıç davranışları aslında futbol değil ama futbolu çağrıştıran ilk gelişim aşaması davranışıdır.
Çocukların okul öncesi dönemlerdeki küçük hafif, naylon veya benzer toplara tekme atmaya evrilmiş davranışları da aslında futbol değil, futbola giden yolun ikinci gelişim aşaması davranışlarındandır.
Özetle bu tür davranışlar futbol değildir, futbola giden yolun başlangıcı olan "ayak nesne ilişkisine" dayalı hareket becerilerinin ilkel ve sonrası süreçte 7 yaşlarına kadar temel hareket gelişim düzeyinde gerçekleştirme görüntüleridir.
Sonrasında topu ayak ile yönetmeye çalışma ve ayak ile topa hükmetme eğilimi ve becerileri başlar. Kontrol etmek, topu amaçlı olarak bir yere ayakla göndermek gibi davranışlar gelişmeye başlar. işte bu davranışlar futbola özgü becerilerin ilk somutlanmış halidir.
Unutulmaması gereken şey futbolda gerçek eğitim ve futbol eğitimi denilen şey top ayak ilişkisini sağlayacak olan şey topu yönetme olgunluğuna ulaşmış olma ile başlar. Olgunluk bir davranışı gerçekleştirebilme yeterliliğine ulaşmak demektir. Bu sinirlerin gelişmesi, ve kaslara gerektiği şekilde uyarıyı taşıyabilmesi olgunluğuna ulaşması ile ilgilidir. Daha önce ne yapılırsa yapılsın bu sinirsel olgunluğa ulaşmak mümkün olmaz. Bazı çocuklar genetik özellikleri nedeniyle daha önce bu olgunluğa ulaşabilirler. Ama bu çok fazla bir yaş farkı demek değildir.
Sinir gelişimi (sinirlerin miyelinizasyonu) gerçekleşmeden çocuklar hareketleri beceri düzeyinde yapamazlar. Sportif teknik becerileri ise hiç yapaazlar.
Özetle "her şeyin bir başlangıcı vardır" lafı çok doğru değildir.
Asıl doğru olan her şeyin "başka bir şekilde ama ilgili bir başlangıcı" vardır olmalıdır...
Bebekler doğduğunda ayağının altına yukarıdan aşağıya doğru bir çizgi şeklinde dokunduğunuzda ayağını dışa doğru açar /gerer.
Elinin içine (ayasına) dokunduğunuzda ise ellerini kapatır. Bunlar olmuyorsa bir sorun var demektir.İşte ilk başlangıç burasıdır.
Sözün özü:
Örneğin 10 yaşına gelmiş bir çocuğun gerçek anlamda iyi bir şut atmasındaki tüm biyomekanik yeterlilikler, o çocuğun güzel bir şut atmayı doğrudan öğrenmesi şeklinde gerçekleşmez.
Şimdi esas soruyu sormak zamanıdır; Futbola başlama yaşı kaç olmalıdır? Bunun için için somut olarak ne diyeceğiz şimdi?
3 mü? 4 mü? 5 mi? 6 mı?
Ya da hareket eğitimine başlama yaşı mı desek yoksa?
Futbol veya başka sporlar hiç fark etmez tüm eğitimler hareket gelişimine paralel şekilde olmak zorundadır. Başka türlüsü mümkün değildir zaten.
Okulöncesi dönem olarak nitelendirilen 3-6 yaş arası ve hatta 7 yaş dahi futbol eğitimi verilecek yaşlar değildir.
Bunun nedeni futbol teknik hareket becerileri için gereken sinir gelişimi ve ve emirleri kaslara iletecek olan sinir iletim sisteminin tam olarak gelişimini tamamlamamış (olgnlğa henüz ulaşmamış) olmasıdır.
Bu yaşlarda olması gereken hareket gelişimi eğitimi ve futbola yönelik hareket gelişimi eğitimleri olmalıdır.
Futbola yönelik hareket gelişimi eğitim ise "futbol teknik beceri amaçlı eğitimler" değil, yer değiştirmeyi, dengelemeyi ve nesne ile ilişkiyi hareketleri zaman zaman işin içine küçük, hafif toplar da ekleyerek gerçekleştirmektir.
Kaydol:
Kayıt Yorumları (Atom)
OYUN ALANLARININ YAPISI VE UYARAN İLİŞKİSİ
Oyun alanlarındaki, kazaya sebep olma olasılığı olan nesnelerin kaldırılmasına yönelik eğilim, diğer bir açıdan bakıldığında çocukların sab...
-
1 AÇIK BECERİ-KAPALI BECERİ KONUSU ve ÖNEMİ Açık beceride çevresel şartlar değişkendir. Yani futbol oyunu içinde bir pozisyonda yapılab...
-
(Aslında "reaksiyon süresi" ve "refleks süresi" ifadeleri daha doğru ve açıklaycıdır) Reaksiyon müdahale edilebilen, g...
-
Sol el kullanma yasağı veya sol eli kullanmama kültürü ve geleneği haliyle sol ayak kullanmama sonucunu doğurur. Çünkü sol el, sol ayak ile...
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder