19 Eki 2018

İLKOKULLAR VE SPOR

İLKOKULLARDA YER ALAN "OYUN VE FİZİKİ ETKİNLİKLER" DERSİ VE ÖĞRETMEN EĞİTİMLERİ ÜZERİNE

İlkokullarda "oyun ve fizik etkinlikler" adında bir ders vardır. Bu ders ilkokul 1, 2 ve 3 sınıflarda haftada 5 saattir. Yanlış okumadınız haftada 5 ders saatidir. Dördüncü sınıfta nedense 2 ders saatine düşer.

Sonra ortaokul başlar ve haftada 2 saat bildiğimiz beden eğitimi dersi başlar. Bu uygulamaya 2012 yılında geçilmiş ve halen bu şekliyle devam etmektedir.

Şimdi gelelim soruna;

1. Bu dersi sınıf öğretmenleri vermektedir. İlkokullarda bilindiği üzere din kültürü ve ahlak bilgisi, görsel sanatlar ve İngilizce derslerini branş öğretmenleri varsa onlar yürütmekte, diğer derslerin hepsini olası gerektiği üzere sınıfın öğretmeni yürütmektedir. Bu bağlamda "Oyun ve fiziki etkinlikler" dersini de sınıf öğretmenleri yürütmektedirler.

Türkiye'deki bütün eğitim fakültelerin temel eğitim bölümleri sınıf öğretmenliği lisans programlarında iki yarıyıl için alınan iki ders vardır. Bu dersler "Beden eğitimi spor kültürü" ve "beden eğitimi oyun öğretimi" dersleridir.

İşte bu dersler ilkokullardaki "oyun ve fiziki etkinlik" dersini verebilecek yeterliliğe ve donanıma sahip olmak için vardır ama Türkiye'de üç, beş fakültenin üç beş sınıf öğretmenliği anabilim dalı dışında, söz konusu bu dersler amaca yönelik olarak verilememekte, sınıf öğretmenleri bu derslerde kendileri için spor yapmaktalar veya pek bir şey yapmadan, üretmeden neredeyse imza atıp çıkmaktadırlar..

Asıl sorun ise şimdi yine ve yeniden başlıyor.

YÖK tarafından yenilenen Eğitim Fakülteleri "öğretmenlik eğitimi" lisans programları 2018-2019 öğrenim döneminden itibaren uygulamaya koyuldu. Bu dönem eğitim fakülteleri, ilgili öğretmenlik bölümlerinden birisini tercih edenler için artık bu yeni program söz konusu olacaktır.

İşte bu yeni lisans programlarından birisi olan sınıf öğretmenliği lisans programında eski programda yer alan iki yarıyıl şeklinde palanlanan dersler kaldırılmış yerine sadece bir yarıyıl olarak planlanmış ve ilgili "oyun ve fiziki etkinlikler öğretimi" dersi koyulmuştur.. Dersin adı tamamen doğru ve amaca yönelik olması açısından tam isabetli olmakla birlikte söz konusu yeni lisans programında ders sadece teorik olarak planlanmış ve üstelik tek yarıyıla indirilmiş bir şekilde yer almıştır.

Düşünün, öğretmen olduğunda haftada 5 saat ilkokulda vereceği bir ders için, öğretmenlik eğitiminde sadece 13 hafta, o da sadece teorik olarak ders görerek yetişecek bir sınıf öğretmeni, bu dersi amaca uygun ne düzeyde verebilir? Üstelik eğitim fakülteleri sınıf eğitimi kadrosunda bu konuda uzmanlaşmış öğretim elemanları da söz konusu değilken...

İşin daha başka bir yüzü daha var.
Madem ilkokullarda en az üç dersi branş öğretmenleri veriyor, "oyun ve fiziki etkinlikler" dersini niçin beden eğitimi öğretmenleri vermiyor? Bu ilgili herkes tarafın sorulan bir soru aslında. İlk bakışta anlamlı ve gerekli de bir soru... Lakin burada da işin "beden eğitim öğretmenliği" branş eğitimi ayağı ile ilgili iki meselesi vardır;

1. Beden eğitimi öğretmenleri tüm okullarda artık neredeyse birer antrenör gibi iş yapmaktadırlar. Beden eğitimi dersleri, etkinlikler, yaşam için spor ve tüm çocukları kapsayan faaliyetler yerine takım sporlarına yönelmiş ve kendilerini bu bağlamda ifade etmeye başlamışlardır. Bu son derece yanlış veya yanlış olmasa da eksik bir durumdur. Antrenörlük ile beden eğitimi öğretmenliği birbiriyle ilgili işlerdir ama aynı işler asla değildir.

2. Beden eğitimi öğretmenliği lisans programlarını ve uygulamalarını iyi incelediğimizde ilkokul çocuklarına yönelik alan ve eğitim becerisi yeterliliği oluşturacak bir eğitim neredeyse yoktur. Yani bir beden eğitimi öğretmeni mezun olduğunda 6,7, 8,9 yaş çocuklarına yönelik neleri, nasıl, ne zaman ve niçin gerçekleştirebileceği konusunda yeterli değildir. Sadece spor branşlarına yönelik bazı teknik çalışmaları bu yaşlarda yaptırmaya çalışmaktadırlar. Oysa bu çocukların hareket eğitimi etkinliklerine ve öğretim ve gelişim amaçlarına uygun tasarlanmış amaçlı oyunlara ihtiyaçları vardır...

Özetle sorunun çözümü için seçenekler elbette vardır;

1. "İlkokul beden eğitimi öğretmenliği" veya "İlkokul oyun ve fiziki etkinlikler" öğretmenliği.... Kesin ve gerekli çözümlerden birisidir...

2. Beden eğitimi öğretmenlerinin ilkokullar "oyun ve fiziki etkinlikler dersi" eğitimine alınarak teorik ve uygulamalı uzun bir yeterlilik projesinden sonra ilkokullara atanmasının sağlanması yine aynı düzlemde bir çözümdür.

3. Eğer böyle devam edecekse eğitim fakülteleri sınıf öğretmenliği eğitimi lisan programındaki oyun ve fiziki etkinlikler dersi iki döneme çıkarılmalı, mutlaka uygulama dersi ilave edilmeli ve işin uzman öğretim elemanları tarafından yeterlilik oluşturacak biçimde verilmesi sağlanmalıdır.

Bir işi yaparken ne kadar eksiksiz ve doğru başlarsak, o işin sonucu muhtemelen o kadar eksiksiz ve doğru olacaktır. Yeni bir şey üretmek ve hayata geçirmek demek yeninin bir öncekinden doğan eksikleri tamamlamaya yönelik olması ile ilgili olmalıdır. Dolayısıyla iş işten geçmeden, en doğru ve en gerekli çözümü üretmek ihtiyacı gün gibi açıktır. Bu yazılanlar onlarca öğretmenlik alanının bir tanesinin tek bir dersi için geçerlidir. Kim bilir diğer alanların diğer dersleri için nasıl öneri ve çözüm ihtiyaçları söz konusudur

NOT; BU YAZIYI NEDEN PAYLAŞTIK?
ÇÜNKÜ BİR ÜLKEDE SPORA YÖNELMENİN EN ÖNEMLİ DÖNEMİ OLAN 3-7 YAŞ İLE 8-12 YAŞ KONUSUNA DENK GELEN OKUL ÖNCESİ VE İLKOKUL SÜREÇLERİNİN İLKOKUL AYAĞINDA DURUMU SİZE ANLATABİLMEK İÇİN..

ÇÜNKÜ SONRA BU ÜLKEDE FUTBOLDA NEDEN BÖYLEYİZ? NEDEN OLMUYOR DİYE SORUYOR VE TARTIŞIYORUZ YA.... İŞTE BU SEBEPLER SORUNLARIMIZIN ASIL NEDENLERİNİ OLUŞTURMAKTADIR.

Hiç yorum yok:

OYUN ALANLARININ YAPISI VE UYARAN İLİŞKİSİ

Oyun alanlarındaki, kazaya sebep olma olasılığı olan nesnelerin kaldırılmasına yönelik eğilim, diğer bir açıdan bakıldığında çocukların sab...