TAKTİK ANTRENMANLARIN ARDIŞIK AŞAMALARI
VE "TAKTİK ÇALIŞMALARDA" EKSİKLİK PROBLEMİ....
Bir futbol takımında örneğin savunmaya ilişkin taktik antrenmanın önceliği;
Bireysel savunma tekniklerinin ve davranışlarının edinilmesi veya kazandırılması ile ilgilidir. Bu savunma oyuncusunun bireysel savunma becerileri dediğimiz konuları içerir.
İkincisi ve bir öncekinin hemen arkasından ve hatta beraber yürümesi gereken aşamam grup savunma teknikleri, davranışları ve gerekleri ile ilgili basit işbirliği sürecidir.
Esasen ve asıl takım savunma taktiğine giriş süreci başlar ki, burada da savunma hattının savunma ilkelerini uygulayabilmesi becerileri ve yeterliliğidir. Yani savunma ilkelerinin uygulanabilmesinin sağlanmasına dayanır. Yani derinliğin, genişliğin, kademenin, oyalamanın ve diğer klasik ilkelerin uygulanabiliyor olmasına dayanır.
Ama yetmez...
Bir takımda savunma hattı veya grubu takımın bağımsız bir bölümü veya bir bağımsız bir parçası değildir. O halde savunma taktiği çalışmaları savunma-orta alan, savunma-kaleci, savunma-hücum oyuncuları işbirliği ile ilgili de olmak zorundadır.
Elbette daha yetmez...
Bölgelere ayrılmış sahada savunma oyuncularının genelde kendi bölgesi olan birinci bölge alan algısı ile yetişmesi yeterli görülür. Oysa tüm bölgelere göre kendini konumlandırabilme ve o bölgenin gereklerine ve oradaki oyunun koşullarına göre davranabilme becerilerini içeren taktik antrenmanlar da gerekecektir.
Bu arada geçişleri de unutmamak gerek.
Ve dahası kendi takımının savunmacı, hücumcu oyun karakterine göre savunma oyunun nasıl kurgulayacağından tutunuz, rakip takımın savunmacı veya hücumcu oyun karakterine göre kendi savunma oyunun nasıl oynaması gerektiğinin de önceden kazanılmış beceriler olması için uzun taktik çalışmalara ihtiyaç vardır.
Dizilişler, sistemler vesaire... Her birisi için bir savunmacının değişik oyun karakterine ihtiyacı olduğu kesindir. Bunları önce uygulamaya sonra da beceriye dönüştürmek için çok ama çok uzun süreçli taktik antrenmanlar gerekir.
Ve en önemlisi bireysel, grup veya takım kurgusunda en fazla yaşanan problemi görüp, veya bir sonraki müsabaka için rakip takımın zaafların veya üstünlüklerinin analiz edilerek ortaya koyulacak problemin çözümüne yönelik planlanan taktik antrenmanlardır...
Özetle bir futbol takımı tamamen taktik beceri ve taktik becerinin sürdürülebilir olmasıyla iyi bir takım olabilir.
Futbolda taktik antrenmanları hakkıyla, yeterince ve doğru şekilde planladığınızda ve uyguladığınızda elde edeceğiniz verim sizin "takım" olma değeriniz ve düzeyinizle doğrudan ilgilidir.
İş asıl olarak budur.
Yoksa her şey tesadüflere, kestirilemez sonuçlara açık olacağı gibi, bireysel teknik ve kondisyonel özelliklere bağımlı bir takım olursunuz.
Taktik yeterlilik zaten belli düzeyde teknik beceri ve elbette kondisyonel özellikler gerektirir.
Ama belirleyici olan taktik ile birleştirilmiş ve taktiğin gerektirdiği teknik becerilere ve bunu 90 dakika devam ettirebilecek kompleks devamlılık özelliğidir.
Taktik her şey değildir ama çok şeydir.
FUTBOL, 12 yaşından itibaren temel taktikler düzeyinde başlanması gereken 18'li yaşlarda çoğu taktik becerinin elde edilmesi gereken BİR OYUNDUR.
OYUNU GENELDE İYİ OYNAYANLAR KAZANIR.
İYİ OYNAMAK DEMEK TAKIM OLMAK DEMEKTİR.
TAKIM OLMAK İSE TAKTİK AÇIDAN YETERLİ OLMAK İLE DOĞRUDAN İLGİLİDİR.
Türkiye Futbolunun iki önemli eksiğinden birisi 12 yaşlarına kadar olan süreçte altyapı eğitimleri problemleri, diğeri ise 12 yaşlarından sonra üstyapılara kadar uzanan taktik beceri eksikliğidir.
Antrenmanlarımızın çoğu teknik ve kondisyon çalışmalar merkezlidir. Oysa taktik çalışmalar tekniği de kondisyonu da içeren çalışmalardır.
Futbolda/Sporda Altyapı Eğitimi demek, futbola ilişkin nelerin, nasıl ve asıl olarak "ne zaman" öğretileceği ve öğrenileceği ile ilgili süreç demektir. "Futbol/Spor altyapı eğitim pedagojisi" demek; Çocukların gelişim sürecindeki "kritik dönemleri" ve durumları dikkate alarak öğretimi sürdürebilmek demektir. Not: Burada yer alan yazılardan isim ve kaynak gösterilerek alıntı yapılabilir. Aksi hırsızlığa girer. Alıntılar hukuken de kaynakça gösterilerek yapılır. (İsmail Topkaya)
Kaydol:
Kayıt Yorumları (Atom)
OYUN ALANLARININ YAPISI VE UYARAN İLİŞKİSİ
Oyun alanlarındaki, kazaya sebep olma olasılığı olan nesnelerin kaldırılmasına yönelik eğilim, diğer bir açıdan bakıldığında çocukların sab...
-
1 AÇIK BECERİ-KAPALI BECERİ KONUSU ve ÖNEMİ Açık beceride çevresel şartlar değişkendir. Yani futbol oyunu içinde bir pozisyonda yapılab...
-
(Aslında "reaksiyon süresi" ve "refleks süresi" ifadeleri daha doğru ve açıklaycıdır) Reaksiyon müdahale edilebilen, g...
-
Sol el kullanma yasağı veya sol eli kullanmama kültürü ve geleneği haliyle sol ayak kullanmama sonucunu doğurur. Çünkü sol el, sol ayak ile...
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder