Temel teknik becer gelişiminde "top algısı" demek topu ayak ile hissetmek demektir.
Bu his, yani topun ayak ile temasının boyutu, içeriği, niteliği ve niceliği "top algısını" belirler.
Büyük top, Ağır top, Küçük top, Hafif top çocukların top ile temasının nasıl olacağını belirler.
Dürtme, itme, vurma gibi hareketlerini belirleyen şey temasın sonucundaki algıya göre değişir. Bu algı da topun hacim, ebat ve ağırlığı ile doğrudan ilgilidir.
Teknik becerilerde "top yönetimi" ve "topa güç aktarımı" ve topa hükmedebilmek için top ile ayak kullanımı gelişimi (olgunlaşma) arasında doğrudan bir ilişki vardır.
Topun ayak ve bacak sinirleri tarafından doğru algılanması, gereken düzeyde cevabın doğru verilmesinin tek koşuludur.
Yani direnç ile üretilecek kuvvet ilişkisi her şeydir. Bunun da biyolojisi senso-motor gelişimin ideal boyutlara taşıyabilmedir. Duyu-motor gelişim ne kadar mükemmel ise nesne ile üretilecek denge ve güç arasındaki oran da o kadar mükemmel olur. Teknik zaten tam olarak budur.
İşte bunun için alt yaş gruplarından itibaren çok hafif, hafif, az hafif topların giderek büyüyen yaş gruplarına göre tercih edilmesi "futbol gelişim" açısından olağanüstü avantajlar sağlar".
Teşbihte (benzetmede) hata olmaz derler.
Bir teşbih yaparak şu şekilde bağlayalım;
BÜYÜK VE AĞIR TOP "ISIRIR"...
ÇÜNKÜ ÖZELLİKLE AĞIR TOP ACITIR, GEREKSİZ KUVVET ÜRETMEYE YÖNLENDİRİR..
HEM BÜYÜK HEM AĞIR TOP YÖNETİLMEZ, HÜKMEDİLEMEZ, YETERSİZ HİSSETTİRİR VE VURMA YERİNE İTME VE YUVARLAMA DAVRANIŞINA YÖNELTİR.
TEKNİK BECERİ GELİŞİMİNDE DOĞRU VE AMACA UYGUN DAVRANIŞ PROBLEMİ YARATIRLAR.
Futbolda/Sporda Altyapı Eğitimi demek, futbola ilişkin nelerin, nasıl ve asıl olarak "ne zaman" öğretileceği ve öğrenileceği ile ilgili süreç demektir. "Futbol/Spor altyapı eğitim pedagojisi" demek; Çocukların gelişim sürecindeki "kritik dönemleri" ve durumları dikkate alarak öğretimi sürdürebilmek demektir. Not: Burada yer alan yazılardan isim ve kaynak gösterilerek alıntı yapılabilir. Aksi hırsızlığa girer. Alıntılar hukuken de kaynakça gösterilerek yapılır. (İsmail Topkaya)
Kaydol:
Kayıt Yorumları (Atom)
OYUN ALANLARININ YAPISI VE UYARAN İLİŞKİSİ
Oyun alanlarındaki, kazaya sebep olma olasılığı olan nesnelerin kaldırılmasına yönelik eğilim, diğer bir açıdan bakıldığında çocukların sab...
-
1 AÇIK BECERİ-KAPALI BECERİ KONUSU ve ÖNEMİ Açık beceride çevresel şartlar değişkendir. Yani futbol oyunu içinde bir pozisyonda yapılab...
-
(Aslında "reaksiyon süresi" ve "refleks süresi" ifadeleri daha doğru ve açıklaycıdır) Reaksiyon müdahale edilebilen, g...
-
Sol el kullanma yasağı veya sol eli kullanmama kültürü ve geleneği haliyle sol ayak kullanmama sonucunu doğurur. Çünkü sol el, sol ayak ile...
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder