Futbol oyununun nasıl bir oyun
olduğu ve bu oyunu oynayabilmek için hangi davranışları gerçekleştirmek gerektiği
bilindiğine göre, futbol altyapı eğitiminde nelerin öğretileceği ile ilgili pek
sorun yok gibi görünmektedir.
Futbol alt yapı eğitiminde
sorunun başladığı nokta “nasıl öğretileceği” ve daha da önemlisi “ne zaman öğretileceği” ile ilgilidir.
Futbolu oyununu oynamak için
yerine getirilmesi gereken top ile ve topsuz davranışların (temel teknik
hareketlerin ve becerilerinin) oyunun gerektirdiği şekilde kullanılmasını sağlama futbol öğretimini oluşturur.
Futbol oyununu oynayabilmek
için yerine getirilmesi gereken davranışlar bellidir. Bunlar top ile ilgili davranışlar olarak bilinen pas, top
kontrolü, topa yön verme, top sürme, aldatma ve vuruşlardan oluşur. Topsuz
davranışlar ise, koşu ağırlıklı olmak üzere aritmik hareketlerden oluşur. İşte bu davranışları yani, top ile ve topsuz hareketleri futbol oyununun karakterine göre kullanılabilmesi “duruma uydurma” diye ifade edebileceğimiz “gereğini yapma” ya
da “gereğini yerine getirme” futbol oyununu oynayabilme düzeyini belirler.
Görüldüğü gibi nelerin
öğretileceği bellidir. Nasıl ve ne zaman öğretileceği meselesi ise ne öğretileceğini etkileyeceğini için oldukça önemli bir meseledir.
Altyapı eğitiminde birinci
sorun futbol oyununun gerekleri olan davranışların nasıl öğretileceği ile ilgilidir. Top ile ve topsuz
davranışlardan özellikle top ile ilgili olanların nasıl öğretileceği önemli
bir eğitim sorunu oluşturmaktadır. Topsuz davranışlar oyunun içinde, oyunun gereği
yerine getirilerek öğretilir. Tıpkı su
bardağı ile su içmeyi öğretmenin biricik yolunun, suyu su bardağı ile
içilmesini sağlanması gibi... Ya da çatal kullanmayı öğrenmek için çatal kullanılmasının gerektiği gibi...
Çocuklar, ortada hiçbir gerek ve ortam yok iken örneğin zik-zak koşu yapmayı, ya da vücut aldatması yapmayı anlamlı bulmazlar… Eğer zik-zak koşu ya da vücut aldatması tekrar ettirilmek isteniyorsa, o halde lokal bir oyun atmosferi oluşturarak zik-zak koşuya ya da vücut aldatmasına gereklilik duyulacak bir ortam yaratılmalıdır. Çocuğun bu koşuyu veya aldatmayı anlamlı öğrenebilmesi için o koşunun veya aldatmanın ne işe yaradığını yaşaması, yani hissetmesi gerekir.
Pekiştirme dediğimiz hareketi iyi derecede öğrenmeyi sağlamak bağlamında bir hareketin birden çok tekrar edilmesi için anlamsız tekrarlardan ziyade davranışın gerçekleştirilmesini sağlayacak pozisyonların sürekli oluşacağı oyunsal etkinliklerden ve çeşitlemelerden yararlanılmalıdır.
Çocuklar, ortada hiçbir gerek ve ortam yok iken örneğin zik-zak koşu yapmayı, ya da vücut aldatması yapmayı anlamlı bulmazlar… Eğer zik-zak koşu ya da vücut aldatması tekrar ettirilmek isteniyorsa, o halde lokal bir oyun atmosferi oluşturarak zik-zak koşuya ya da vücut aldatmasına gereklilik duyulacak bir ortam yaratılmalıdır. Çocuğun bu koşuyu veya aldatmayı anlamlı öğrenebilmesi için o koşunun veya aldatmanın ne işe yaradığını yaşaması, yani hissetmesi gerekir.
Pekiştirme dediğimiz hareketi iyi derecede öğrenmeyi sağlamak bağlamında bir hareketin birden çok tekrar edilmesi için anlamsız tekrarlardan ziyade davranışın gerçekleştirilmesini sağlayacak pozisyonların sürekli oluşacağı oyunsal etkinliklerden ve çeşitlemelerden yararlanılmalıdır.
Görüldüğü gibi topsuz davranışların ağırlıklı
olarak tümdengelim (problem çözme)yöntemi ile öğretilmesi doğru iken, top ile ilgili davranışların bu öğretim yaklaşımları ve yönteminden farklı öğretilmesi ihtiyacı yoktur. Ancak istisnai bazı durumlar söz konusu olabilir. Çünkü “top ile ilgili
davranışlar” özel bir durumu yansıtır. Burada “nesne kullanmayı
gerektiren” farklı eğitim durumu söz konusudur. Top, futbol oyununda önemli bir
nesnedir. Dolayısı ile top kullanımı olmadan bir futbol eğitimi olmayacağı
unutulmamalıdır.
Topun giderek artan bir beceri ve beceri çeşitliliği ile kontrollü ve amaçlı olarak kullanılması gereğine dayanan öğretim mantığı, “futbol alt yapı eğitiminde” futbolun nasıl öğretileceği mantığını oluşturur…
Topun giderek artan bir beceri ve beceri çeşitliliği ile kontrollü ve amaçlı olarak kullanılması gereğine dayanan öğretim mantığı, “futbol alt yapı eğitiminde” futbolun nasıl öğretileceği mantığını oluşturur…
Topun sürekli kullanıldığı
etkinliklerde beceri kalitesi ve beceri çeşitliliği beklentisi ikinci derecede
önemlidir. Birinci derecede önemli olan oyunun futbola özgü karakterinin çocuk
tarafından algılanmasını sağlamaktır. İkincisi çocuğun mevcut yetilerini
kullanarak oyun oynamasını sağlamaktır. Bunun için çocuğu değiştirmek ve dönüştürmek değil, öncelikle oyunu
değiştirmek/dönüştürmek gerekir. Yani oyunu çocuğun oynayabileceği basitliğe ve uygulanabilirliğe dönüştürmek gerekir. Üçüncüsü ve elbette olması gerekeni, çocuğun
oyun oynarken alacağı hazzın bir davranışı doğru ve amaca uygun
gerçekleştirdiğinde daha fazla olacağını ona hissettirmektir. Bu çocuğun yeni
bir hareket öğrenme ihtiyacı ile, gerçekleştirdiği bir hareketi daha mükemmel
yapabilme ihtiyacı duymasını sağlayacaktır. Bu anda tümevarım (yönlendirilmiş
buluş) yöntemi devreye sokulmalıdır. Çünkü bir oyunun sürdürülmesinde ve amaca
ilişkin sonuca ulaşmasında yapılması gerekenleri sırasıyla yapabilme ve tahmin
edebilme önemlidir. Bir hareketi anlamlı kılmak için ikinci bir hareketi doğru tahmin
etmek ve uygulamak oldukça iyi düzeyde "oyun beceri" aşamasıdır. Bunun için az
kurallı basit oyunlardan, çok kurallı oyunlara, amaçlı oyunlardan, çok amaçlı
oyunlara doğru yöntem kullanılabilir.
Çocuklar oyun oynayabilmek için
o oyunun gerektirdiği tek bir hareketi öğrenmek ihtiyacı ve isteği içinde
değildirler. Ayrıca bir oyunun gereklerini belli ölçüde gerçekleştirebilmek o
oyunu oynamak için engel olmadığı gibi eğitim açısından da bir önkoşuludur. O halde
futbol oyununu, çocukların oynayabileceği şekle dönüştürmek, oyunun gereği olan çoğu hareketleri çocukların gerçekleştirmelerini sağlayacaktır. Çocuk geliştikçe oyunun kalitesi ve oyundaki beceri düzeyleri de artacaktır.
Futbol altyapı eğitiminde nelerin ve nasıl öğretileceği sorunlarından çok daha önemlisi, beklide altyapı eğitiminin temel sorunsalı olarak nitelendirilecek konu "ne zaman" öğretileceği konusudur. Altyapılardaki çocukların farkında vararak ya da varmayarak elimine olmalarına veya zarar görmelerine neden olan tek şey futbola ilişkin gerçekleştirmeleri gereken davranışları zamanından önce gerçekleştirmeye zorlanmalarıdır. En azından bu tür beklentilere maruz bırakılmalarıdır.
Futbol altyapı eğitiminde nelerin ve nasıl öğretileceği sorunlarından çok daha önemlisi, beklide altyapı eğitiminin temel sorunsalı olarak nitelendirilecek konu "ne zaman" öğretileceği konusudur. Altyapılardaki çocukların farkında vararak ya da varmayarak elimine olmalarına veya zarar görmelerine neden olan tek şey futbola ilişkin gerçekleştirmeleri gereken davranışları zamanından önce gerçekleştirmeye zorlanmalarıdır. En azından bu tür beklentilere maruz bırakılmalarıdır.
Futbol oyunu için gereken
davranışlar standart olarak bellidir. Ancak yaş gruplarına özgü futbol oyunlarına
ilişkin davranışlar değişiklik göstermelidir. Çocukların yaş düzeylerine özgü
hareket ve becerileri o yaş düzeylerinde gerçekleştirmeleri gerekir. Bunun aksi
yaş düzeylerinin üstündeki hareket ve becerileri gerçekleştirmelerine yönelik gerçekleştirilen eğitim etkinlikleri sağlıklı eğitim etkinlikleri değildir. Aynı şekilde yaş
düzeylerinin altındaki eğitim etkinlikleri de, zararlı olmasa da yararlı olmayacağı
için zaman kaybı anlamına gelmektedir.
Çocuklar için ideal eğitim
düzeyi, çalıştıklarında başarabilecekleri ölçüde yeni kazanımlar elde etmelerine yol açan etkinliklerdir. Bu bağlamda futbol altyapı eğitiminde ne zaman
öğretilmeli sorusunun cevabı "o yaşın gerektirdiği zaman" şeklindedir.
Futbol oyunu her yaşta
aynı oyun değildir. 8-9 yaş grubunun oynayabileceği futbol oyunu ile 10-12 yaş
grubunun gerçekleştirebileceği futbol oyunu aynı değildir ve aynı olmamalıdır. Öyleyse futbol oyunu aynı olmayacaksa, oyunların içindeki, top ile ilgili hareketlerin çeşitliliği ve beceri düzeyi de olmaması gerekir.
Futbola ilişkin tüm
davranışları giderek artacak (çoğalacak) çeşitlilikte ve giderek artacak beceri düzeyine göre planlama gereği yaş gruplarını gündeme getirir. Futbol oyunu bu yaş gruplarına göre değiştirilir, dönüştürülür ve ana karakterini yitirmeden yeniden üretilirse ne zaman öğretileceği ile ilgili bir sorun kalmayacaktır. Bu yaş grupları daha önce de değinildiği üzere; 8-9, 10-11(12), (12)13-14, ve 15'li ve sonrası yaş gruplarıdır.
Bkz: İsmail Topkaya "Gelişim Psikolojisi Işığında Futbolda Altyapı Eğitimi" Spor Kitabevi ve Yayınevi, Ankara, 2013.
Bkz: İsmail Topkaya "Gelişim Psikolojisi Işığında Futbolda Altyapı Eğitimi" Spor Kitabevi ve Yayınevi, Ankara, 2013.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder