(12)-13-14 yaş
Futbol Temel Tekniklerinde “Beceri” ve
Düzeltmeler Dönemi, Müsabaka Tekniğine Giriş Dönemi, Ayak Tenisi Dönemi, Temel Teknik
Becerilerde Çeşitleme Döngüleri Dönemi, 1:1, 2:2, 3:3 Oyunlar Dönemi
Deyim
yerindeyse bu çocuklar “futbolcu” olmanın dönülmez ufkundadırlar. Artık futbol
onlar için daha sistematik bir hal almıştır. Sistemli oyunu beceremeseler de, oyunlarda
kurallara uyma ve bireyselliğin yanında daha kolektivist bir görünüm sergilemeye
başlamışlardır. Bu bilişsel gelişim düzeyi ile ilgilidir.
Beğenilmemek,
başaramamak duygusu yerini, beğenmeyen kişiye yönelik tepki ve onu eleştirme
duygusuna dönüşmüştür. Çünkü kendinden emindir. Yaptığı şey doğrudur, ya da en
doğrusunu yapabileceğine inanır.
Bu
yaş dönemi çocukları, futbolcu yapısının görülmeye başlandığı çocuklardır. Ama
sıkıştırılmaya, yüklenmeye, baskı altına alınmaya ve yoğun çalışmalara tabi
tutulmaya bedensel ve iradi olarak uygun değildirler. Bir şeyi yaparken
eğleniyor olmak onlar için hala önemlidir. İşin ciddiyetini giderek daha çok
fark ederler. Bu yüzden de temel teknik becerileri gerçekleştirme konusunda
daha özenlidirler. Oyuna ilişkin davranışların tümünü beceri düzeyi yüksek şekilde
yapmaya çaba harcarlar.
Genel
olarak koordinasyon probleminin olmaması gerektiği bir dönemdir. Hareket
becerilerinde hız, ritm ve akıcılığın arttığı ve bu oyun özelliklerin temel
teknik beceriler ile ilişkilendirildiği bir dönemdir. Ancak bu ilişkilendirme normal
futbol topu ile normal ölçülerdeki bir sahada “maç baskısı” ya da “maç tekniği”
atmosferi içinde hala tam olarak mümkün olamamaktadır.
Bu
yaş dönemi futbol altyapı eğitimi açısından bir önceki yaş grubunda gösterilen
sıçramanın ve olağanüstü öğrenmelerin futbol açısından istenilen beceri
ölçütlerine ve titizliğine çevrilmesi sürecidir. Yani dağarcıktaki (depolanmış
olan) temel hareket becerilerinin çağrıldığı ve yeniden biçimlendirilerek
beceri düzeyinin arttırıldığı ve üzerine ilaveler yapıldığı bir süreçtir. Bazı
çocuklarda becerilerin kendine özgü gerçekleştirilmeye başlandığına tanık
olunabilir. Bu stil anlamına gelir ki, oldukça önemli bir gelişim amacıdır.
Bu
yaş grubunda futbol temel teknik becerileri açısından gerçekleştirilemeyen her
hangi bir davranış yok gibidir. Yalnızca bazı çocukların bazı teknik becerilerde
sorunlar yaşıyor olmaları mümkündür.
Genel
olarak vuruşlardaki şiddet ve top hızı yanında top ile ilişkili sürat hariç, tüm
teknik becerilerde hareket hızı, ritmi ve becerisi belli bir kaliteye
ulaşmalıdır. Dönem sonlarına doğru hareket hızı, ritmi ve beceri düzeyi
açısından sorunlu ve sorunsuz olma görünümleri “oyunculuk kalitesi” göstergesi
olarak algılanabilir. Çünkü bu dönem bu özelliklerin kazanılmış olunması gereken
bir dönemdir. Dönem sonuna doğru temel teknik becerilerin tümünün hareket
halindeyken, birbiri ile anlamlı bir bütünlük içinde ve akıcı bir şekilde gerçekleştirebilmesi
önemli bir eğitim çıktısı olmalıdır.
Temel
teknik hareketlerin beceri düzeyindeki artış elbette söz konusu temel teknik
hareketlerin gerçekleştirilme düzeyi yani tekrarı ile ilgili bir kazanımdır.
Çünkü bir hareket önce sınanır/denenir, ikinci üçüncü kez gerçekleştirildiğinde
öğrenilir ancak beceri düzeyine ulaşması için daha çok tekrar edilmesi yani
otomatikleştirilecek denli kolay yapılması gerekir. Ancak beceri düzeyi o
hareketin lokal olarak gerçekleştirilmesi ile ilgilidir. Oysa asıl olan, söz
konusu o hareketi beceri düzeyinde gerçekleştirebilmeye ilaveten amaca uygun
gerçekleştirmeyi de başarabilmektir.
Bir
temel teknik becerinin gerçekleştirilmesi ile ustalık düzeyinde
gerçekleştirilmesi söz konusu temel tekniği istenilen düzeyde gerçekleştirebilmenin
yanı sıra oyunun gerektirdiği düzeylerde gerçekleştirebilmeyi gerektirir. Bunun
için temel teknik becerileri dinamik hallerdeyken gerçekleştirebiliyor olmak
(maç tekniği ön koşulu) ve temel teknik becerileri baskı altındayken
gerçekleştirebiliyor olmaya yönelik (maç tekniği) etkinlikler bu yaş döneminin
eğitim içeriklerini oluşturmalıdır.
Yukarıda
söz edildiği gibi bu yaş dönemi maç tekniği ön koşulu dediğimiz futbol temel
teknik becerilerini hareket halindeyken gerçekleştirmenin mükemmelleştirilmesi
gerektiği bir dönemdir.
Temel
teknik becerilerin dinamik haldeyken gerçekleştirilmesi demek, temel teknik
becerilerin hareket halinde, ritmik ve akıcı şekilde tekrar edilmelerine dayalı
çalışmalardır. Temel tekniklerin bu dönemdeki beceri düzeyi ölçütü hareket
halindeyken gerçekleştirebiliyor olmaktır. Bu tür etkinlikler için en iyi
uygulama seçeneği “dinamik driller” ya da daha güzel ifadesi ile dinamik “çeşitleme
döngüleri” etkinlikleridir.
15 Yaş
Futbol Temel Teknik Becerilerinde Mükemmellik
Dönemi, Müsabaka Tekniği Dönemi, Ayak Voleybolu Dönemi, Mevki Seçimi ve Mevkilere
Göre Temel Teknik Becerilerde Yoğunlaşma Dönemi
Altyapı
eğitimindeki geçmişe ilişkin eksiklerin veya elde edilememiş kazanımlara dayalı
problemlerin oldukça net şekilde görüleceği yaşlardır. Ya da daha önceki olumlu
ve sağlıklı altyapı eğitim sürecinin yansımalarının ve ürünlerinin toplanacağı
bir dönemdir.
Çocuklar
bu yaşlarda kendi verimlilikleri ile ilgili kendilerini baskı içine de
sokabilirler. Bunun için yapılacak şey daha özenli ve planlı çalışmayı istemeyi
öğretmek dolayısı ile de bu isteği oluşturmak gerekir. Futbola ilişkin farklı
özelliklere sahip olmanın önemli olduğu algısı bu yaş gençleri için rahatlama
ve motivasyon nedenidir. Bu yaşlarda asıl amaç futbola ilişkin temel teknik
becerilerin tümüne ilişkin mükemmelliktir.
Altyapı
eğitimi sürecinde 15’li yaşlara gelmiş bir gencin futbol temel teknik
becerileri gerçekleştirebilme düzeyi ve kalitesi, daha büyük yaşlardaki
oyunculardan motorik öğrenme açısından farksızdır. Büyüklere oranla tek eksikleri
becerileri kullanmadaki güç ve mücadele gerektiren durumlardaki yetersizlik
görünümüdür.
Bunun
dışında koordinatif özelliğe dayanan temel teknik becerilerdeki ustalık
mükemmellik derecesindedir. Bu yaşlardaki çocuklar, sinir kas koordinasyonu
gelişimlerinin geldiği noktanın bir sonucu olarak hareket yeterlilikleri açısından
kendi sınırlarının doruğuna gelmişlerdir.
Temel
teknikleri bu kadar ustalıkla gerçekleştiren çocukların ihtiyacı, bu temel
teknik becerileri müsabaka koşullarında da aynı düzeyde mükemmel ölçülerde gerçekleştirmeye
yönelik çalışmalar olmalıdır. Oyun içindeki müsabaka koşulları gereği zaman
zaman yaşanabilen yetersizlikler, kuvvet özelliği başta olmak üzere kondisyonel
özelliklerin eksikliğine bağlanmamalı ve bu nedenle de yüklenme şiddeti,
yoğunluğu ve kapsamı yüksek performans amaçlı antrenmanlardan kaçınılmalıdır.
Yapılması
gereken kondisyonel özelliklerin gereğinden önce geliştirilmesi yerine temel
teknik becerilerdeki ustalığın oyuna yansıtılmasının sağlanmasıdır. Bu süreçte
devam ediyor olan müsabakalar bu açıdan bir eğitim fırsatı olarak kullanılmalı
ve değerlendirilmelidir. Maç kazanma hedefi koyulacaksa bile, bu hedefe
ulaşmayı tamamen temel teknik becerilerin kullanılmasına yönelik oyuncu ve oyun
kalitesi amaçlı koymak gerekir.
Bu
dönemde altyapı eğitiminin amacı, daha kuvvetli, daha süratli ve daha dayanıklı
olmak yerine saha içinde top ile ilişkilerde daha hızlı, daha çabuk, daha
becerikli, daha süratli ve topu amaca uygun kullanmada daha iyi olmayı sağlamak
olmalıdır.
Büyük
saha elbette kullanılmalıdır ancak küçük saha ve yarı saha oyunları asla ihmal
edilmemelidir.
15
yaş dönemindeki altyapı müsabakaları iyi gözlemlendiğinde bu yaşlarda dahi oyun
süresi ve özellikle saha boyutu konusunda yeni bir düzenleme düşünülmelidir. Çünkü
oyun süresi ilerledikçe kondisyonel özelliklerin el vermemesine ve yorgunluğa
bağlı olarak, bu yaşlar için asıl amaç olması gereken temel teknik becerilerin
oyun içinde kullanabilme düzeyi ciddi şekilde düşmektedir. Bu durumda da doğal
olarak altyapı antrenörleri çocukların kondisyonel özelliklerini gereğinden
önce arttırmaya dönük çalışmalara ağırlık vermeye başlamaktadırlar. Oysa bu
yaşlarda müsabaka performansını belirleyen şeyin asla kondisyonel özellikler
olmaması gerekir. Bunun önüne geçmenin
yolu nesnel koşulları düzenlemektir. Oyun süresi ve saha boyutlarının tekrar
gözden geçirilmesi bu yaş ergen çocuklarının top ile ilgili hareketler oyun
içinde daha yoğun kullanmaları sağlayacaktır.
İki
tip futbolcu ideal futbolcu değildir. Çünkü bu iki tip futbolcu da oyun
kalitesine “oyunculuk kaliteleri” ile etki edemezler. Birincisi kondisyonel
özellikleri önde tutan ve bu özelliklerini kullanarak futbolcu olmak durumunda
kalanlar, ikincisi temel teknik becerilerini takım için kullanmayıp kendisi
için oynayanlar. İki futbolcu tipi de altyapı eğitim sorunu göstergesi olan
oyuncu tipleridir. Bu dönem bu açıdan gelecekteki futbolcu tipinin belirginleştiği
bir yaş dönemdir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder