Futbolda/Sporda Altyapı Eğitimi demek, futbola ilişkin nelerin, nasıl ve asıl olarak "ne zaman" öğretileceği ve öğrenileceği ile ilgili süreç demektir. "Futbol/Spor altyapı eğitim pedagojisi" demek; Çocukların gelişim sürecindeki "kritik dönemleri" ve durumları dikkate alarak öğretimi sürdürebilmek demektir. Not: Burada yer alan yazılardan isim ve kaynak gösterilerek alıntı yapılabilir. Aksi hırsızlığa girer. Alıntılar hukuken de kaynakça gösterilerek yapılır. (İsmail Topkaya)
28 Nis 2017
ALTYAPI EĞİTİM SÜRECİ VE MÜSABAKALAR
1.
Müsabakalar (maçlar) en çok tartışma konusu olan faaliyetlerdendir.
Çünkü müsabaka deyince ilk akla gelen şey yarışma, kazanma, kaybetme ve acımasızlık gibi şeyler olmaktadır.
Müsabakaları amaç ve içerik açısından çeşitlendirmek gerekirse,
Müsabakalar;
1. Eğlence amaçlı,
2. Gelişim amaçlı,
3. Değerlendirme amaçlı,
4. Kıyaslama amaçlı,
5. Seçme amaçlı
olmak üzere çeşitlendirilebilirler.
Müsabaka dediğimiz şey her yaş döneminde o yaşın gelişim düzeyine göre ve gelişim düzeylerinin elverdiği ölçüde gerçekleşiyor ve isteniyorsa mesele yok demektir.
Altyapılarda temel altyapı, gelişim altyapı ve performans altyapı dönem ve evrelerinde eğlence ve gelişim amaçlı müsabakalardan başlamak üzere başlayan süreç kıyaslama ve seçme (performans) amaçlı müsabakalara kadar devam etmesi gereken bir süreçtir.
Ancak çok erken yaşlarda ağırlıklı olarak kıyaslama ve performans amaçlı müsabakaları önemsemek ve ağırlıklı olarak bu tür müsabakalardan oluşan bir süreci tercih etmek çocukların kendilerini fark etmelerini, yaratıcılıklarını ve geliştirme arayışlarını ve deneyimlerini yok eder. Yetersizlik duygusu oluşturur.
Müsabaka her yerde vardır.
Ama önemli olan müsabakaların gelişmeyi ve geliştirmeyi amaçlayan bir içerik ve amaç taşımasıdır.
Altyapıların var olma nedeni gelişmek ve geliştirmektir. O halde şampiyon olma ve sonuç odaklı müsabakalar yerine süreç odaklı gelişimi amaçlayan müsabakaları önemsemeli ve tercih etmeliyiz.
Her müsabakayı bir eğitim uygulamasına dönüştürmek ve her seferinde biraz daha iyi olmanın yollarını aramak ve müsabakaları da bu gözle görmek altyapı sürecinin gereklerindendir.
2.
ALTYAPI EĞİTİM SÜREÇLERİNDE "MÜSABAKAYI OYUN", "OYUNU MÜSABAKA" HALİNE GETİRMEK, GELİŞTİRMEK İÇİN ŞARTTIR.
Müsabakaları "oyun" olmaktan çıkarıp sonuç odaklı maçlar haline getirdiğimizde orada "eğitim" biter.
Eğitimin yerini kazanmak için güçlü olmak ihtiyacı alır.
Bu da bizi altyapılarda teknik ve taktik beceri gelişiminden, bedensel gelişim ihtiyacına götürür ki; en büyük derdimiz ve sorunumuz budur.
Müsabakalar öncelikle oyundur.
Oyunlar kendi içinde ve kendine has müsabakalardır zaten.
Oyunun kendine has müsabaka özelliği altyapılar için yeterlidir.
Altyapılarda oyun müsabaka, müsabaka da oyundur.
Öyle olmalıdır.
Kasmadan, germeden, baskılamadan gerçekleşen "oyunsal müsabakalar" ya da "müsabaka oyunları" geliştirir ve daha iyi hale getirir.
Altyapılarda müsabakalar amaç değil, müsabakalar sonunda şampiyon olmak hedef değildir.
Altyapılarda müsabakalar eğitim faaliyeti, sezon veya dönem sonunda ortaya çıkacak gelişim düzeyi hedeftir.
Kaydol:
Kayıt Yorumları (Atom)
OYUN ALANLARININ YAPISI VE UYARAN İLİŞKİSİ
Oyun alanlarındaki, kazaya sebep olma olasılığı olan nesnelerin kaldırılmasına yönelik eğilim, diğer bir açıdan bakıldığında çocukların sab...
-
1 AÇIK BECERİ-KAPALI BECERİ KONUSU ve ÖNEMİ Açık beceride çevresel şartlar değişkendir. Yani futbol oyunu içinde bir pozisyonda yapılab...
-
(Aslında "reaksiyon süresi" ve "refleks süresi" ifadeleri daha doğru ve açıklaycıdır) Reaksiyon müdahale edilebilen, g...
-
Sol el kullanma yasağı veya sol eli kullanmama kültürü ve geleneği haliyle sol ayak kullanmama sonucunu doğurur. Çünkü sol el, sol ayak ile...
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder