Wharton Üniversitesi Profesörü Adam Grant yeni kitabında ebeveynlere çocukları için tavsiyelerde bulunuyor.
Adam Grant, ebeveynlere helikopter ebeveyn (koruyucu, müdahaleci,kontrolü elden bırakmayan veli tipi) olmamaları gerektiğinin altını özenle çiziyor. Ve diyor ki;
“Bir çocuğu yaratıcı olması yönünde programlayamazsınız. Bir süre mühendislik çalışması yapsanız dahi, elde edeceğiniz şey olsa olsa hırslı bir robot olur.”
Çocuğunuza zorunlu bazı dersleri almasını şart koşup, ders notlarını da dikkatli bir şekilde takip etmek, çocuğun yaratıcı olmasını sağlar mı? Hayır.
Peki, çocuklarda yaratıcılığı nasıl artırırsınız?
Bunu ilerideki başarısı için mi yaparsanız, yoksa sadece çocuklar bundan zevk aldığı için mi yaparsınız? diye de soruyor.
Adam Grant yaratıcı çocuk yetiştirmede üç önemli yaklaşımdan söz ediyor;
1. Kuralları En Aza İndirin
“Bir çalışma okullarında yaratıcılık konusunda ilk yüzde 5 içerisinde olan çocukların, aileleri ile çok da yaratıcılık gösteremeyen çocukların ailelerini karşılaştırdı. Sıradan çocukların ebeveynleri; çocuklara ortalama olarak 6 temel kural (Ev işi, yatma saati gibi) koyduğu görüldü. Çok yaratıcı çocukların ebeveynleri ise ortalama 1 ya da 2 kural uyguladığı ortaya kondu.”
“Eğer çocuklarınızın kuralları takip etmesini istiyorsanız, karşılaşacağınız muhtemel sonuç şu olacaktır: Çocuk bir problemle karşılaştığında, bu problemin daha önce nasıl çözüldüğüne bakacaktır. Yani bu problemi çözmenin bilinen yöntemlerini araştıracaktır. Çocuk şunu demeyecektir: Ben bu probleme nasıl yaklaşabilirim? Daha önce bu konuda ele alınmamış çözümler nelerdir?”
2. Eylemi Değil, Çocuğu Övün
Siz şöyle duymuş olabilirsiniz: Çocukları cesaretlendirmek için çabayı değil, çocuğu övmelisiniz. Ancak çoğu ebeveyn bu tavsiyeyi yanlış anlar. Yaratıcılığı cesaretlendirmek istiyorsanız, çocuğunuzun çabalarını nasıl takdir ettiğiniz konusunda da aynı şekilde özenli olmanız gereklidir. Sen yaratıcı birisin demek, bu yaratıcı bir çizim demekten daha üstündür. Yapmamız gereken şey, çocuğun bu hareketinin ya da bu çalışmasının benliklerinin asli bir unsuru olduğunu anlamalarını sağlamaktır. Böylece büyüdüklerinde yaratıcılıklarını kaybetmezler.
3. Çocuğunuzla Akıl Yürütün
Kuralı beyan etmek, kuralın nedenini açıklamaktan daha kolay olabilir. Ama derdiniz gelecekteki yaratıcılıksa, çocuğunuzla birlikte akıl yürütmeye zaman ayırmalısınız. Mesela insanlığa katkı sağlayan kişilerin çocukluk yaşam öyküleri veya yaratıcı mimarların ya da insanların hayat hikayelerinden örnekler sunabilirsiniz. Bunları çocuklarınıza anlatarak, çocuklarınızın kendi hareketlerinin başkaları için doğurduğu sonuçları düşünmesini sağlarsınız. Böylece çocuğa kuralı değil, yaptıklarının sonuçlarını öğretmiş olursunuz.
İnsanlığa katkı sağlamak ahlaki bir konudur ancak ahlak ile yaratıcılık iç içedir. “Yetişkin bireylere dönüşen çocukların çok güçlü bir ahlaki algıları olur. Kendi hareketlerinin başkaları için doğuracağı sonuçları düşünmek, çocuklara otonom düşünme geliştirir.”
Kaynak: https://cicicee.com/yaratici-cocuklar-yetistirmenin-3-yolu/
https://www.inc.com/…/if-you-want-to-raise-creative-kids-do…
Bu yazı velilere yönelik olabilir belki ama altyapı küçük yaş gruplarında da son derece faydalı olabilecek bir yazıdır.
Bu yaş gruplarında çalışan bazı antrenörlerin yaratıcı oyuncu yetiştirme konusunda verdikleri eğitim uygulamalarını bu söylenenler ışığında yeniden gözden geçirmelerinde fayda vardır.
Futbolda/Sporda Altyapı Eğitimi demek, futbola ilişkin nelerin, nasıl ve asıl olarak "ne zaman" öğretileceği ve öğrenileceği ile ilgili süreç demektir. "Futbol/Spor altyapı eğitim pedagojisi" demek; Çocukların gelişim sürecindeki "kritik dönemleri" ve durumları dikkate alarak öğretimi sürdürebilmek demektir. Not: Burada yer alan yazılardan isim ve kaynak gösterilerek alıntı yapılabilir. Aksi hırsızlığa girer. Alıntılar hukuken de kaynakça gösterilerek yapılır. (İsmail Topkaya)
Kaydol:
Kayıt Yorumları (Atom)
OYUN ALANLARININ YAPISI VE UYARAN İLİŞKİSİ
Oyun alanlarındaki, kazaya sebep olma olasılığı olan nesnelerin kaldırılmasına yönelik eğilim, diğer bir açıdan bakıldığında çocukların sab...
-
1 AÇIK BECERİ-KAPALI BECERİ KONUSU ve ÖNEMİ Açık beceride çevresel şartlar değişkendir. Yani futbol oyunu içinde bir pozisyonda yapılab...
-
(Aslında "reaksiyon süresi" ve "refleks süresi" ifadeleri daha doğru ve açıklaycıdır) Reaksiyon müdahale edilebilen, g...
-
Sol el kullanma yasağı veya sol eli kullanmama kültürü ve geleneği haliyle sol ayak kullanmama sonucunu doğurur. Çünkü sol el, sol ayak ile...
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder