19 Eki 2018

ÇOCUKLAR VE FUTBOL

(1)

3-7 YAŞ ARASINDAKİ HAREKET EĞİTİM SÜRECİ "ARAÇTA HAREKET" EĞİTİMİ İÇERİKLİ VE KAPSAMLI BİR EĞİTİM SÜRECİDİR...

BUNUN DA BİRİCİK YÖNTEMİ OYUN PARKLARI VE ARAÇLARDAN YARARLANILMASININ SAĞLANDIĞI ETKİNLİK SALONLARI VE DOĞADIR...

ARAÇ İLE HAREKET EĞİTİMİ İSE, ARAÇLARIN KULLANILMASININ GEREKTİRDİĞİ EĞİTİMLERDİR... 3 YAŞ İLE BAŞLASA DA ESAS OLARAK 7 YAŞ SONRASINDA ETKİN OLARAK BİR ARACIN VEYA NESNENİN AMAÇLI KULLANILMASI SÜRECİYLE BAŞLAYAN BİR EĞİTİMDİR.

TOP DA BİR ARAÇTIR... YANİ NESNEDİR.
BU NESNENİN AMAÇLI KULLANILMAYA BAŞLANMASI DEMEK, ÇOCUĞUN ÖNCELİKLE NESNEYİ KONTROL ETME GELİŞİM SÜRECİYLE PARALEL GELİŞİR. BUNUN İÇİN DE İDEAL YAŞ GENELDE 8 YAŞ CİVARIDIR..

FUTBOL "ARAÇTA EĞİTİM DEĞİL", "ARAÇ İLE EĞİTİM" DEMEKTİR...
BİR ARACIN=NESNENİN KONTROL EDİLMESİNE VE KULLANIMINA DAYALI BİR EĞİTİMDİR.

ÇOCUKLARDA BİR NESNENİN İDEAL OLARAK KULLANILMASININ VE ONA HÜKMEDİLMESİNİN "OLGUNLAŞMA YAŞI" 8'Lİ YAŞLARDIR.
ÖNCESİ İSTİSNAİ DURUMLARDIR.

ÖZETLE FORMAL VE SAĞLIKLI BİR FUTBOL EĞİTİMİ 8 YAŞLARDA BAŞLAR..
ÖNCESİ TEMEK HAREKETLER, TEMEL HAREKET BECERİLERİ VE ÖZELLEŞMİŞ HAREKET BECERİLERİ EĞİTİMİDİR.

(2)

MOTOR GELİŞİM DÖNEMLERİ VE FUTBOL EĞİTİMİ

1. 4-5 yaş çocukları TEMEL HAREKETLER DÖNEMİ "ilk evresi"ndedirler.

2. 6-7 yaş çocukları TEMEL HAREKETLER DÖNEMİ "olgunluk evresi"ndedirler.

Yani bu yaş çocukları temel hareketler olan dengeleme hareketleri, yer değiştirme hareketleri ve nesne kontrolü gerektiren hareketleri önce amacına uygun ve ihtiyaçlarını giderecek ölçülerde yapma, sonra da olması gereken düzeyde, çoklukta ve netlikte yapabilecekleri dönemdedirler.

3. 8-9 yaş dönemi çocukları ise SPOR İLE İLGİLİ HAREKETLER DÖNEMİ "genel evre"sindedirler.

Ne demek bu?

Bu temel hareketler beceri düzeyinde yapabilme ile "birleştirilmiş" şekilde ve iyi düzeyde yapabilme ve daha önemlisi farklı hızlarda, mesafelerde, açılarda ve mesafelerde gerçekleştirebilme demektir.

Bu evreye "özelleşmiş hareket becerileri" evresi ve aşaması da demek mümkündür.

Ne demek "özelleşmiş hareket becerileri"...
Spor ile ilgili hareketler döneminin "genel evresi" demektir.

Yani Temel hareket becerilerini farklı amaçta yapabilmek demektir.

Peki, bu ne demektir?
Bu da temel hareket becerilerini oyun içinde oyunun gerektirdiği gibi kullanmaya başlamak demektir.

Bakınız hala futbola gelmedik...
Ama futbola yönelmeye geldik..
8-9 yaş futbola yönelme yaşıdır.
Gerçek futbol yaşı değildir.

4. 10-12 yaş çocukları ise SPOR İLE İLGİLİ HAREKETELER DÖNEMİNİN "özel evre"sindedirler .

Bu evrede temel hareket becerilerinin özelleşmiş hareketlere dönüşmesinden sonraki aşama ve gelişim düzeyidir.

Yani bu evre tüm hareket becerilerinin spor branşına transfer edildiği, yeni hareket becerilerinin tasarlandığı ve uygulandığı, hareket becerilerinin spor branşının gerektirdiği ve branş ile ilgili oyunun gerektirdiği şekilde yapılmaya başlanması demektir.

Özetle 10-12 yaş dönemi gerçek futbola başlanılan, gerçek futbola en yakın ve oyunun gereklerinin düşünce ve biyo-motor açıdan neredeyse tam olarak gerçekleştirilmeye başlanması süreci demektir.

Bundan sonrası ise tekniğin temel taktik ile ve giderek taktik ile ve 15 li yaşlardan itibaren kondisyonel özellikler ile birleştirilmesi yaşlarını kapsar...


(3)


BİR KEZ DAHA KÜÇÜK YAŞ GRUPLARINA BAKIŞ

4,5,6 ve hatta 7 yaşlarında "FUTBOL EĞİTİMİ" olmaz...
Yaptığınızı sanırsınız ama olmaz... Yapılan şey esasen tüm zorlamalara rağmen "verimsiz bir hareket eğitimi" olacaktır.

Bilindiği üzere çocuklarda asıl olan ve olması gereken "Hareket Gelişimi"dir...

Hareket Gelişimi ise Hareket Eğitimi ile olur.

Hareket eğitimi etkinlikler ve motor faaliyetlerin amaçlı olarak planlanmasını ve uygulanmasını içerir. Nedir bunlar?
Bunlar temel hareket becerileri denilen tüm yer değiştirme, tüm nesne kullanımı ve tüm dengeleme hareketlerinin bir arada eğlenceli ve güdüleyici şekilde uygulanması demektir.

Bu eğitimlere çocuğun doğal gelişimine uygun onun anlayabileceği ve gerçekleştirebileceği düzeylerde yedirilerek verilen görsel, işitsel uyaranlar yanında zamanlama, yön ve yan algıları ile desteklenen etkinlikler biyo-motor gelişime doğru yönelir ve karşımıza "özelleşmiş hareket becerileri" düzeyine ulaşılır...

İşte özelleşmiş hareket becerileri dediğimiz gelişim düzeyi bir çok hareketi daha farklı boyutlarda yapabilmek, farklı hızlarda ve ritmlerde yapabilmek ve farklı yön, açı ve amaçlarda gerçekleştirebilmek demektir..

Çünkü özelleşmiş hareket becerileri bedenin tamamını ve bölümlerini yönetmek, kontrol etmek ile doğrudan ilgilidir ve sportif hareketlere geçişi ifade eden süreci kapsar...

Özelleşmiş hareket becerileri sürecinde futbol eğitimi değil, futbola yönelik hareket eğitimi olur...

Genel olarak da 6 ve 7 yaş süreçlerini içerir..

Spora yönelik eğitime başlama ve esas olarak spor branşına yönelik ilk iki yıl 8- 9 yaş futbolun daha çok özelleşmiş hareket becerileri konseptinde planlanmasını içermelidir.

10-12 yaş futbol eğitimi ise tüm tüm özelleşmiş hareket becerilerinin top ile ilişkili becerilere ve amaca yönelik top kullanma, topa hükmetme, top kullanma ve top ile yaratıcılık ve düşündüğünü hayata aktarma konseptinde planlamalarını içermelidir.


(4)

Hayat, en iyi olmak için çalışmak demek değildir.

Hayat, kendini geliştirmek için çalışmak ve çalışırken mutlaka mutlu olmayı başarabilmek demektir...

Böylesi hem daha güzel, hem daha sağlıklıdır.

İşte başarmamız gereken en önemli işlerden birisi de budur. Yani hayatı kendini geliştirmek ve mutlu olmak için yaşamayı ve yaşatmayı öğrenmek ve öğretmek.

Aksi halde mutsuzluk çoğu kişi için hayatın bir parçası haline gelir.

Çünkü herkesin "en iyi" olması mümkün değildir. Ama herkesin kendini geliştirmesi ve ve mutlu olması mümkündür.

Futbol eğitimini ve özellikle altyapı eğitimlerini öncelikle bu felsefeyle kavramak gerekir.

Altyapılarda yer alan çocukların kendilerini sürekli geliştirmelerinin sağlanması ve bunu yaparlarken mutlu olmalarını sağlamak doğru ve başarılı bir eğitim demektir.

Özellikli çocuklar ve özellikle "ayrıksı" diye tanımlanan çocuklar ise böylesi bir eğitim sürecinde kendiliğinden "en iyi" olurlar...

Ama en iyi olmak için diğer çocukların gözden ırak olmaması gerekirken, bazı çocukların da en iyi olması için özel çalışmalara değil, onları engellemeyen ve sıradanlaştırmayan yaklaşımlara ihtiyaçları vardır..


Hiç yorum yok:

OYUN ALANLARININ YAPISI VE UYARAN İLİŞKİSİ

Oyun alanlarındaki, kazaya sebep olma olasılığı olan nesnelerin kaldırılmasına yönelik eğilim, diğer bir açıdan bakıldığında çocukların sab...