2 Eyl 2019

ÖNCE KAZANMAK MI? GELİŞMEK Mİ?

ALTYAPI EĞİTİM SÜREÇLERİ İKİ "FELSEFİ UYGULAMA MODELİ" TEMELİ ÜZERİNE İNŞA EDİLİR...

Altyapı eğitim süreçleri "felsefi uygulama modellerinden" birisi de;

1. Kazanarak gelişmek / Kazandırarak geliştirmek.

2. Gelişerek kazanmak / Geliştirerek kazandırmak
anlayışı ve yaklaşımı üzerine inşa edilirler.

İkisi de önemlidir. İkisi de işe yarar.

İkisinden birisini tercih etmek zorunda kalırsak elbette 2. modeli tercih etmek gerekir. Ama ideal modelde her ikisi de farklı şekillerde kurgulanır ve yapılandırılır.

Birinci yaklaşım, yani kazanarak gelişmek veya kazandırark geliştirmek, süreçten ziyade sonuç ve durum ile ilgilidir. Dolayısıyla o an için kazanan durumunda olanlar kalır, süreç içinde gelişecekler ise ne yazık ki elenirler.

İkinci yaklaşımda ise yani gelişerek kazanmak veya geliştirerek kazandırmak yaklaşımında ise sonuçtan ziyade süreç önemlidir.
Ancak burada da "kazanan" durumunda olan özellikli oyuncu adayları süreç önceliği ve gereği nedeniyle "beklemeye" takılabilirler.
Bertaraf edilmesi kolay bir dezavantajdır.

Birinci yaklaşımı tercih edenlerin avantajı belki seçilim nedeniyle en iyilerin devam edeceği gibi bir sonuç ortaya çıkarsa da altyapılarda "en iyi" olmayı belirleyen şey, özellikle küçük yaş gruplarında daha çok bedensel özellikler olduğu için sürece bağlı olarak giderek gelişim gösterecek çocukların şansı olmayacak bir sonuç doğurmaktadır.

Bu işin ve sorunun çözümü "ulusal altyapı modeli"dir.

Ulusal altyapı futbol eğitim modelleri genelde 2. yaklaşım temeli üzerine inşa edilir.
Ama 1. yaklaşıma uygun olarak da özellikli çocuklar için oluşturulmuş "özel altyapı eğitim akademileri" ne geçişleri ile sağlanır.

Bu anlamda daha önce belirttiğimiz gibi yerel kulüplerin altyapı birimleri 2. yaklaşımı, kulüpler ve federasyon bünyelerinde yapılandırılan bölgesel ve il merkezlerinde oluşturulacak özel altyapı akademileri de 1. yaklaşımı bir arada sağlamayı amaçlayan ve örnekleri çok olan bir uygulama olmalıdır.

Hiç yorum yok:

OYUN ALANLARININ YAPISI VE UYARAN İLİŞKİSİ

Oyun alanlarındaki, kazaya sebep olma olasılığı olan nesnelerin kaldırılmasına yönelik eğilim, diğer bir açıdan bakıldığında çocukların sab...