0-2 yaş
0-1
yaş refleks hareketlerin sonlandığı, 1-2 yaş ise istemli ve amaçlı hareketlerin
ortaya çıkmaya başladığı süreçtir. Temel hareketler ilkel düzeyde gelişmeye ve
yerine getirilmeye başlar. Bu süreçte çocuklara bol bol işitsel görsel ve
özellikle de dokunsal uyaran gönderilmeli, bu tür uyaranlara ilkel düzeyde de
olsa hareket etme tepkisi vermeleri sağlanmalıdır. Ayrıca bu yaşla dönemlerinde
çocukların çeşitli nesneler ile teması etmeleri duyu-motor gelişim açısından son
derece önemli ve gereklidir.
Bu
dönemde geçirilen uzun süreli hastalıklar ya da yoğun ilgisizlik ve uyaran
mahrumiyeti bir yaşının gereği ilkel hareketlerden temel hareketlere geçememeyi
ya da istenilen ölçüde geçememeye neden olur.
2/3-7 yaş
Geçmişe
ilişkin bazı gecikmelerin belli ölçüde telafi edileceği bir dönemdir. Uzun bir
süreç olup kendi içinde dönemsel aşamaları vardır. Temel hareketler bu dönemde
şekillenir ve giderek artan bir beceri düzeyinde gerçekleştirilir. Geleceğin
sportif hareketlerinin temeli burada atılır.
Bu
döneme temel hareketler dönemi denmesindeki gerekçe insan hayatında kullanılan
tüm hayati hareketlerin bu dönemde gerçekleştiriliyor olmasıdır. Ayrıca
ilerleyen yaşlardaki tüm özel, öznel ve sportif hareketlerin bu dönemdeki yapı
ve yeterlilik üzerine şekillendiğini unutmamak gerekir.
Okulöncesi
döneme denk gelen bu süreç oldukça özel bir süreçtir. 4-5 yıllık bu uzun
dönemin sonunda çocuklar arasında ciddi farklar oluşmaya başlar. Özellikle
hareket gelişimi açısından ortaya çıkan bu farklar birçok açıdan avantaj ve
dezavantaj oluşturmaya başlayacaktır.
Okulöncesi
eğitimi sürecine katılmış ve okulöncesi eğitimde ciddi derecede “oyun ve hareket
eğitim etkinlikleri” gerçekleştirmiş çocuklar ile oyun bahçeleri ve oyun parklarında
birçok hareket deneyimi yaşamış ayrıca, annesi, babası tarafından ilgi görmüş
ve çeşitli aktivitelere katılmış ve birçok olanağa sahip kılınmış çocuklar bir
sonraki dönem olan “spor ile ilgili hareketler döneminin geçiş evresine” diğer
söylemle futbolda altyapı eğitimine başlama yaşı olan 8-9 yaş dönemine birçok
açıdan oldukça avantajlı başlamaktadırlar.
Diğer
bir ifade ile bazı çocuklar 8-9 yaşlarına gelmiş olduklarında, geçmişe ilişkin
yaşamışlıkları ve hareket deneyimleri ve uğraşları nedeni ile birbirlerine fark
atarlar. İşte bu nedenledir ki, bazı çocuklar altyapı eğitimine uygun bulunurken
bazı çocuklar uygun bulunmamaktadırlar.
Bu
yaşlardaki çocuklar arasında göze en çarpıcı farklılık temel hareketlerdeki
beceri düzeyi yani koordinatif özellikler ile ilgilidir.
Temel
hareketler dönemindeki çocukların temel hareketleri gerçekleştirme düzeyi
başlangıç evresi, ilk evre ve olgunluk evresi düzeylerinde gerçekleşir. Futbol açısından
örneklendirmek gerekirse, topu tekmelemeden başlayan temel hareket, topu amaçlı
tekmelemeye, topu istenilen tarafa doğru tekmelemeye, topa ayakla vurmaya, topa
belli hızlarda vurabilmeye, topa istenilen tarafa doğru vurmaya doğru evrilerek
sürer gider. Bu dönemin sonlarına doğru duran bir topu belli hedeflere ayakla
gönderebilme, hareket eden dönüşür. Topa vurabilme, topu ayakla durdurabilme
gibi hareket becerileri gelişir. Ayaklarını kullanarak çok basit düzeyde etkinlikler
gerçekleştirebilir, dağınık ve kontrolsüz bir şekilde oldukça basit ve kuralsız
top oyunları oynayabilirler.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder